Hej! Vi har fått elektrisk golvvärme under klinkers och det har nu gått 4 veckor. idah satte vi på det på 10 grader för att långsamt höja varje dag. Problemet är att golvvärmen ej sätta igång, det verkar bara sättas igång om jag höjer till 20 grader! Känns som att det finns en sensor som känner av temperaturen i golvet? Hur gör vi nu? Ska vi sätta på golvvärmen när det är kallare? För vi vill ej sätta på 20 grader första gången, känns som man går på alldeles för hårt då. Vad ska vi göra? Är helt gröna på detta. Är ebeco cable kit 200.
 
Finns en givare=termostat som känner av rummets temperatur. Vill du att golvet ska värmas behöver du höja (vrida på ratten) så att du talar om för systemet att du vill ha det varmare.

Så vrid på ratten långsamt tills en lampa tänds bredvid ratten. Stanna ungefär där med vridningen så börjar golvet värmas.
 
Tack! Är det inte farligt att höja till 20 grader första gången den används? Tänkte att det spricker? Elektrikern sa starta på 10 grader sen höj med 5 grader varje dag. Tänkte om fixet o fogen spricker av sån värme direkt
 
Brukar finnas ett uppstartsprogram som går i ca 3 veckor och långsamt höjer dag för dag.
 
Att starta på 10 är meningslöst, då kommer aldrig termostaten slå till. Ni har väl typ 20 grader i rummet?
Jag skulle kollat vid vilken temperatur termostaten slog till, och så lagt mig typ en grad under det. Då kommer slingan eventuellt gå på någon gång under dagen. Sen skulle jag höjt med kanske en grad per dag eller så tills jag var uppe i den temperaturen ni vill ha.
 
  • Gilla
hvalkki och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Att starta på 10 är meningslöst, då kommer aldrig termostaten slå till. Ni har väl typ 20 grader i rummet?
Jag skulle kollat vid vilken temperatur termostaten slog till, och så lagt mig typ en grad under det. Då kommer slingan eventuellt gå på någon gång under dagen. Sen skulle jag höjt med kanske en grad per dag eller så tills jag var uppe i den temperaturen ni vill ha.
Okej! Och det riskerar ej att spricka eller så? Har gått 4 v
 
GVK säger: Värmen får slås på tidigast efter 28 dagar, och ökas med max 3 grader per dygn.Om du är orolig så verkar din termostat kunna justera med 0.5 grader i taget, men det känns överflödigt.Börja som sagt någon grad under tillslagstemperaturen.
 
P PatrikJo skrev:
GVK säger: Värmen får slås på tidigast efter 28 dagar, och ökas med max 3 grader per dygn.Om du är orolig så verkar din termostat kunna justera med 0.5 grader i taget, men det känns överflödigt.Börja som sagt någon grad under tillslagstemperaturen.
golvvärmen startar på 19 grader, kan jag ha den igång? 18 grader så är termostaten igång men ej värmen.
 
A Amaryllis92 skrev:
golvvärmen startar på 19 grader, kan jag ha den igång? 18 grader så är termostaten igång men ej värmen.
Vad menar du med att termostaten är igång men inte värmen? Termostaten styr värmeslingan.
Du kan slå igång. Eftersom du verkar vara orolig så sätt den på 18, men du hade lika gärna kunnat sätta den på 19. De flesta hade säkert satt den på 20. Öka inte med mer än tre grader per dygn. En grad är ofarligt, du kan öka med en halv om du vill.
 
P PatrikJo skrev:
Vad menar du med att termostaten är igång men inte värmen? Termostaten styr värmeslingan.
Du kan slå igång. Eftersom du verkar vara orolig så sätt den på 18, men du hade lika gärna kunnat sätta den på 19. De flesta hade säkert satt den på 20. Öka inte med mer än tre grader per dygn. En grad är ofarligt, du kan öka med en halv om du vill.
Nu står den på 20 grader och den värmer golvet. Menade att termostaten är på men inte värmer på 15 grader, men nu när vi höjde till 20 så värmer den. Så det finns Ingen risk att det spricker eller plattor släpper? Så kan vi öka till 21 grader imorgon?
 
Är din termostat inställd på att ta temp i rummet eller i sensor nere i golvet?
 
I InsidersUnited skrev:
Är din termostat inställd på att ta temp i rummet eller i sensor nere i golvet?
golvet tror jag
 
A Amaryllis92 skrev:
Nu står den på 20 grader och den värmer golvet. Menade att termostaten är på men inte värmer på 15 grader, men nu när vi höjde till 20 så värmer den. Så det finns Ingen risk att det spricker eller plattor släpper? Så kan vi öka till 21 grader imorgon?
Graderna du ställer in är hur många grader du vill att golvet ska vara, att den inte värmer innan beror nog helt enkelt på att golvet är 19 grader innan, inte så konstigt då det troligen är i närheten av temperaturen ni redan har hemma. Värdet du ställer in på termostaten är temperaturen du vill att golvet ska vara och den värmer till detta och när den nått temperaturen slår den av för att sen slås på igen när golvet kylts ner.

så ni har nog inget fel på ert värmegolv, bara att det inte värmer när det inställda värdet är under temperaturen som redan är i golvet.
 
Brukar finnas en liten symbol i displayen. Mäter du på luftens temp så tycker jag du ska ändra till golvtemp(om du har en sensor nedstucken och inkopplad dvs).
 
Mikael_L
A Amaryllis92 skrev:
Nu står den på 20 grader och den värmer golvet. Menade att termostaten är på men inte värmer på 15 grader, men nu när vi höjde till 20 så värmer den. Så det finns Ingen risk att det spricker eller plattor släpper? Så kan vi öka till 21 grader imorgon?
Det har gått de 4 veckor som rekommenderas innan du sätter igång värmen, så där är du helt OK.

Och sen är det som PatrikJp skrev, är golvet redan betydligt varmare än 10°C så är det meningslöst att ställa termostaten på den temperaturen, den slår ändå aldrig igång någon värme då.

Så vrid upp termostaten till den temp där det precis går igång, och börja där, höj sen ett par grader varannan dag eller så, ifall du vill vara försiktig, tills golvet fått en skön/lämplig temperatur.
 
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.