Tjena,

Söker nu bästa alternativet till att plugga igen dessa på bästa sätt? Det satt tidigare två lysarmaturer där.
Planen är alltså att täcka dessa hål och sen upp med en hatthylla.

Vägg med två igensatta hål och eluttag efter borttagna lysarmaturer, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hål i vägg med elektriska ledningar och pluggar efter borttagna lysarmaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i en vit vägg med kvarvarande elinstallation efter borttagna lysarmaturer, redo för igensättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Spänningsprova.
Bryt spänningen.
Spänningsprova.
Öppna dos locket och känn på kablarna ifall de går in där.
Lossa i bägge ändar och dra ut.
Spänningssätt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Är dom aktiva, vad är det för material i väggen?
 
E El-Löken66 skrev:
Spänningsprova.
Bryt spänningen.
Spänningsprova.
Öppna dos locket och känn på kablarna ifall de går in där.
Lossa i bägge ändar och dra ut.
Spänningssätt.
Har dragit ur säkringen, ska prova dra i kablarna tack!
 
A Andy78 skrev:
Är dom aktiva, vad är det för material i väggen?
Inte längre, tänker spackla igen det.
 
L larssssa skrev:
Inte längre, tänker spackla igen det.
Vart går andra änden av kablarna kan du dra ut dem?
Om inte så hade jag kapat dem med en tång och petat in dem i väggen, sedan spackklat igen, pluggarna hade jag också plockat bort och spacklat igen hålen.
 
Man lämnar inte trådändar instoppade i väggen, man drar ur dom. Har man en gång dragit i dom bör det vara enkelt att även dra ur dom.
 
  • Gilla
Michael Meier och 2 till
  • Laddar…
De går med all sannolikhet in i dosan ovanför.
 
A Andy78 skrev:
Vart går andra änden av kablarna kan du dra ut dem?
Om inte så hade jag kapat dem med en tång och petat in dem i väggen, sedan spackklat igen, pluggarna hade jag också plockat bort och spacklat igen hålen.
Får man ha trådar liggande i väggarna?
Svärfar (som är elektriker) fick spader när vi hittade dolda kopplingsdosor när vi skulle tapetsera om i nya huset, resultatet blev lite högre takhöjd (som jag inte är ledsen för)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A azellen skrev:
Får man ha trådar liggande i väggarna?
Svärfar (som är elektriker) fick spader när vi hittade dolda kopplingsdosor när vi skulle tapetsera om i nya huset, resultatet blev lite högre takhöjd (som jag inte är ledsen för)
Ja dom ligger ju där annars också när om är aktiva så det är ju inte ett problem.
 
Man får inte bygga in tex kopplingsdosor, dom ska vara åtkomliga, man får inte lämna trådar som kan bli spänningssatta i ett rör i en vägg
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man får inte bygga in tex kopplingsdosor, dom ska vara åtkomliga, man får inte lämna trådar som kan bli spänningssatta i ett rör i en vägg
Varför får man inte bygga in dem om de inte används och inte ska användas igen?
 
Det som avhandlas här är det som är en del av en elinstallation, dosor och nästan vad som helt som inte ingår i elinstallationen får naturligtvis byggas in så mycket man vill.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det som avhandlas här är det som är en del av en elinstallation, dosor och nästan vad som helt som inte ingår i elinstallationen får naturligtvis byggas in så mycket man vill.
Håller med, men då gäller det att få bort tråden så den inte är del av installationen.
Man kan nog argumentera att en tråd som är bortkopplad i båda ändarna inte är en del av installationen, men skulle nog föredra att inte tråden är där alls. Om jag kommer efter och tittar i en dosa och där finns ej inkopplade trådar, då skulle jag börja fundera
 
De gick mycket riktigt till dosan ovanför, drog ur dom och nu är det spacklat. Bara vänta på torktiden.
Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.