Idag har vi ett nytt quiz om att bygga bastu och att bada bastu i största allmänhet.

Quiz: Kan du bygga och bada bastu? https://www.byggahus.se/quiz/207-kan-du-bygga-och-bada-bastu

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Interiör av en bastu med träbänkar och integrerade lampor, intill en stenklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi inspireras av en bild på medlemmen per_k:s fina bastu som han just färdigställde. https://www.byggahus.se/forum/threads-media/bastu-i-ett-hal-i-vaeggen.353633/
 
Fråga 4 har fel enhet i svaren. kW ska det vara, inte kilowattimme...
 
  • Gilla
S 3/6 och 6 till
  • Laddar…
6/10
Så, för att svara på frågan: Nej?
 
Arnmark
Första frågan skulle varit ja eller nej så hade man kunnat spara lite tid.
 
På fråga ett så beror det ju helt på storleken på bastun, det är ju lite skillnad på en bastutunna för två personer och en tjugomanna-bastu med omklädning och relax.
 
  • Gilla
P28 och 3 till
  • Laddar…
2/10
Men så är jag ingen bastumänniska ;)
Fråga 4 "Kapacitet..........kWh / kubikmeter" är ingen bra formulering.
 
F Flummox skrev:
På fråga ett så beror det ju helt på storleken på bastun, det är ju lite skillnad på en bastutunna för två personer och en tjugomanna-bastu med omklädning och relax.
Jag tror det är eldstaden som är anledningen till svaret.
 
useless useless skrev:
Jag tror det är eldstaden som är anledningen till svaret.
Jo, precis. Men vi får ändå inte tillräckligt mycket info för att kunna veta svaret. Det är ganska många tomter där man har en rätt stor byggrätt för komplementbyggnader och därmed kan söka lov för detta (istället för att gå via attefalls- eller friggebodsreglerna).

Frågan borde vara typ "om du bygger en friggebod med vedeldad bastu..." med friggebod istället för fristående.
 
Halvkorkade frågor angående temperatur och luftfuktighet. I en bastu har man väl precis den temperatur och den luftfuktighet man för stunden önskar, eller möjligen den "frugan/gubben" önskar... :sweat: 8/10 för övrigt. Fel på luftfuktighet och bygglov. Sånt där som bygglov är nog definitivt ingen av mina starka sidor... :cool:
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Jahopp..finne som man är blev det visst full pott!!
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
En fristående bastu åtnjuter ingen särbehandling i plan och bygglagen.
Så uppfyller den inte kraven för friggebod eller attefallshus så är det bygglov som gäller.
 
Nästa vecka kan ni väl ha ett quiz på temat "Hur långt är ett snöre"... Att ha med frågor där svaren är preferensberoende är meningslöst.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
E
Gran kådar väl också?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Halvkorkade frågor angående temperatur och luftfuktighet. I en bastu har man väl precis den temperatur och den luftfuktighet man för stunden önskar, eller möjligen den "frugan/gubben" önskar... :sweat: 8/10 för övrigt. Fel på luftfuktighet och bygglov. Sånt där som bygglov är nog definitivt ingen av mina starka sidor... :cool:
Dessutom väntar man inte tills björkrisets löv vuxit färdigt utan de ska ha "musöron" har jag fått lära mig. Har löven vuxit färdigt är det för sent. Sen bara frågor om el-bastu inte en enda om vedeldad bastu! (Riktig bastu) och frågan om luftfuktighet beror väl på hur mkt vatten man slänger på stenarna.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Sen bara frågor om el-bastu inte en enda om vedeldad bastu!
Första frågan var väl om vedeldad bastu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.