Jag har ett Ventex 300 Plus på vinden som har stannat. Båda motorerna sitter fast och snurrar ej. Att köpa nya kostar ca 6000 kr. I vågskålen på andra sidan står att köpa ett nytt för ca 25-30 000 kr.

Men för mig som inte är någon ventilationsexpert - vad är egentligen begränsningen med min Ventex 300 Plus som är en plattvärmeväxlare mot en roterande växlare av exempelvis märket Östberg Heru?

Borde jag lägga pengar på att byta motorer eller borde jag gå hela vägen och köpa ett helt nytt som lär vara effektivare och tystare?
 
Kanske lagerfel. Försök att undersöka varför motorerna sitter fast.
Nya kvalitetslager brukar kosta 50-100 kr och är normalt ganska enkla att byta
Fläktmotorer är annars hållbara grejor och kan rulla i decennier.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag misstänker att lagerna rostat ihop och inte glider alls. Men det jag egentligen tänker är om det är ett bra aggregat jag har eller om jag faktiskt borde byta den för att se fördelar i form av tystare aggregat, bättre luft, bättre besparing eller energisnålare drift. Kan tillägga att aggregatet inte varit igång på flera år eftersom förra ägaren inte använde det och att det troligen var redan då det började rosta i lagerna.
 
OK. Har ej den erfarenheten att jag kan råda dig. Frågar du någon firman lär du säkert få svaret att du behöver byta aggregatet.
Med en roterande värmeväxlare introduceras ytterligare en rörlig del som behöver service/åtgärd med jämna mellanrum, men lär ha några procents bättre effektivitet.
 
Tack för in input, det känns onekligen som en djungel. Lär som du säger inte gå att fråga en återförsäljare för då kommer svaret vara att jag självklart måste köpa ett nytt.
 
Hej, Borde vara bäst o byta fläktar, ca 2000/st. Ny förmodligen inte bättre
 
Jag plockade sönder fläktarna och det visade sig att lagret på ena motorn var helt rostigt och inte ens snurrade, men efter demontering byttes samtliga lager. En ordentlig rengöring och när fläktarna åter startade var de tysta och snurrade på så jag har nu beställt filter och kommer köra på med aggregatet ett tag framöver.
 
  • Gilla
Bullens Pilsnerkorv123 och 6 till
  • Laddar…
Håll koll på om aggregatet har eftervärmaren tillkopplat, är det på kan du få en skapligt förhöjd elräkning. Vissa eftervärmare ligger på 1kW eller mer.
 
Tack för tipset! Får prova mig fram lite, tänkte komplettera med några fler ventiler och ljuddämpare och sen justera in allting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.