Jag hade tänkte att göra garaget lite större och därför riva en del av väggen (det svarta på ritningen). Kan jag göra det utan problem? Är den bärande? Kommer jag behöva stödja upp på nå sätt?
 
  • Ritning av garage med markerad vägg (svart) som är föreslagen för rivning, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan mycket väl vara bärande. Det behövs dock lite mer information ang. takuppbyggnaden för att kunna säga säkert.
 
Tack för svar här kommer lite ritningar på taket. Hoppas de kan vara till någon hjälp:)
 
  • Arkitektoniska ritningar av ett taksnitt med detaljerade mått och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra detaljritningar av takkonstruktioner med benämnda snitt och måttsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett tak med mått och tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bossespecial skrev:
Den kan mycket väl vara bärande. Det behövs dock lite mer information ang. takuppbyggnaden för att kunna säga säkert.
Kan du se nå på dessa bilder om det går att ta bort en bit av väggen?
 
Det framgår inte supertydligt men man kan se över- och underram på takstolarna. Men eftersom förrådet inte har denna avdelande vägg kan man anta att takstolarna spänner över hela bredden. Men som sagt så framgår det inte tydligt. Har du någon ritning på takstolen? Om du kommer åt kan du jämföra takstolarna över garaget och det bakre förrådet, är dessa exakt lika kan du sannolikt ta ner delar av väggen.
 
  • Gilla
Iggemellberg
  • Laddar…
Jag är ganska säker på att väggen inte är bärande, men det vore trevligt att få se en takstolsritning också. Enligt snitt C verkar det som det är en fackverkskonstruktion. Garagebredden på 5,5 meter är för stor för vanliga bjälkar. Uppgift om snözon är också nyttig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det framgår inte supertydligt men man kan se över- och underram på takstolarna. Men eftersom förrådet inte har denna avdelande vägg kan man anta att takstolarna spänner över hela bredden. Men som sagt så framgår det inte tydligt. Har du någon ritning på takstolen? Om du kommer åt kan du jämföra takstolarna över garaget och det bakre förrådet, är dessa exakt lika kan du sannolikt ta ner delar av väggen.
Har kolla alla ritningar som finns att tillgå i huset men hittar ingen på takstolarna konstigt nog. Ändå jag kan göra är att ta kort så får ni se hur de ser ut.
 
B bossespecial skrev:
Det framgår inte supertydligt men man kan se över- och underram på takstolarna. Men eftersom förrådet inte har denna avdelande vägg kan man anta att takstolarna spänner över hela bredden. Men som sagt så framgår det inte tydligt. Har du någon ritning på takstolen? Om du kommer åt kan du jämföra takstolarna över garaget och det bakre förrådet, är dessa exakt lika kan du sannolikt ta ner delar av väggen.
Skickar lite fler bilder så får vi se, tack för hjälpen ändå:)
 
  • Vy under en vind med träbjälkar och isoleringsmaterial, med en meterstock som ligger på isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindsutrymme med träbjälkar och isoleringsmaterial längs väggarna samt diverse byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av en träbjälklag med isolering och synliga takbjälkar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar med tejpade rektangulära markeringar under ett lutande tak i ett ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolarna är säkert inte tänkta att ha något stöd mellan ytterväggarna. Vad är det för dimensioner på över- respektive underramarna?
 
J justusandersson skrev:
Takstolarna är säkert inte tänkta att ha något stöd mellan ytterväggarna. Vad är det för dimensioner på över- respektive underramarna?
Kollar upp det i morgon, tack för svar:)
 
J justusandersson skrev:
Takstolarna är säkert inte tänkta att ha något stöd mellan ytterväggarna. Vad är det för dimensioner på över- respektive underramarna?
Både övre och undre är 45×170mm
 
Jag gissar (utan att ha sett takstolen på plats) att takstolens snittvärde kan motsvara en limträbalk som är 90x315 mm. I södra Sverige bör det räcka för den aktuella spännvidden.
 
  • Gilla
Iggemellberg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag gissar (utan att ha sett takstolen på plats) att takstolens snittvärde kan motsvara en limträbalk som är 90x315 mm. I södra Sverige bör det räcka för den aktuella spännvidden.
Tack för svar, då får vi hoppas det håller då för nu är det borta. Blev riktigt bra! Brukar inte komma så mycket snö här omkring längre!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.