Byggfelsförsäkringen är något ont som drabbar alla som numer skall bygga hus.

I en serie röstningar vill jag se hur många som tycker att byggfelsförsäkringen är bra, hur många som har anmält skada och fått den reglerad och hur många som anmält skada och inte fått den reglerad.

Med tillräckligt många som röstar och som skriver kloka kommentarer kanske vi kan skapa en opinion och påverka systemet till det bättre för oss som bygger. Självklart får vi som bygger nu inte någon glädje av en förändring. Men vem vet, vi kanske bygger snart igen?
 
Jag skulle vilja ha ytterligare ett allternativ att lägga min röst på:

"Byggfelsförsäkringen är säkert bra för många men absolut inte för mig som egenbyggare"
 
Jag tror att man utifrån medias rapportering den senaste tiden kan uttyda att den inte är bra ens för dem som INTE är självbyggare. ;)
 
Robert_Maria skrev:
Jag tror att man utifrån medias rapportering den senaste tiden kan uttyda att den inte är bra ens för dem som INTE är självbyggare. ;)

Man kan ju undra vad vi har för politiker i det här landet som har drivit igenom den här embarmliga lagen. obligatorisk byggfelsförsäkring vore ju jättebra om de gjorde om lagstiftningen så att det faktiskt blir möjligt att få ersättning från den.

Vi kanske skulle starta ett nytt försäkringsbolag och låta de enorma (och garanterade) vinsterna gå till en fond för rättshjälp till de som blivit drabbade av dessa lurendjare, samt lobbying hos regeringen.

Enda kruxet är väl att eftersom de flesta av husföretagen verkar vara delägare i ett av dessa bolag så kommer de väl i alla fall försäkra där.
 
Tanken med försäkringen är god, men den bör utformas på ett mer detaljerat sätt så att de som inte har nytta av den inte behöver skaffa den!

Kostnaden för den, minst 12 000 är orimlig, speciellt när man är egenbyggare. Som att köpa ett hus utan tak och väggar. Fast då får man ivarjefall någonting, en grund, vilket inte sker när det gäller byggfelsförsäkringen.

Byggfelsförsäkringen stjälper mer än hjälper i våra husbyggen, om våra makthavare verkligen tycker det är värt att lyssna på folket, bör de lyssna nu. Det är en majoritet av konsumenterna som anser samma sak som mig. Det är ett demokratiskt samhälle - vad sägs om ett demokratiskt beslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.