Vi flytade in här för 2 år sedan och nu är det tänkt att vi ska lägga fokus på att förbättra fastigheten ytterligare. Tidigare ägare har satt in nya 3 glas fönster, dränerat och isolerat, installerat bergvärme osv osv. Däremot tyckte nog inte förra ägaren att ventilation var så viktigt lite konstigt då bytet från oljepanna till bergvärme såklart minskar draget i hela huset. Vi ligger också en bit över gränsvärdet med radon mellan 300-500 bq/m3 mestadels från byggmaterialet. Frånluftvärmepump hade antagligen varit en bättre lösning?

Köket är också nyrenoverat men där satte dom in en kolfilterfläkt.... den funkar hyffsat när jag testade ikeas nya kolfilter men vettefan alltså. Skiten ska ju ut och fukten.
Jag tänkte aningen ta kontakt med en ventilationsfirma och höra förslag, eller kavla upp ärmarna och göra det själv. Men radonbidrag plus andra avdrag är ju bekvämt.

Det verkar finnas mycket man kan göra? Ventilator i skorsten osv, den står ju helt oanvänd nu, vi har inte ens en kamin. Men sen är ju det här med återvinningen av värmen.. känns ju rätt i tiden, men kanske inte ekonomiskt försvarbart? Bergvärmepumpen är ju i källaren så jag antar att det är struligt att återvinna värmen till den.
Vårat hus är väldigt tätt och skulle säkert må bra av lite mer tilluftsventiler med.

Frågade en lokal sotarfirma angående FTX, dom skrattade åt mig och tyckte att det var överdrivet i ett 90 kvadrat hus
 
Min hus är motsvarande 90kvm +90 kvm källare från 61... fast istället fär bergvärmepump stoppade förra ägaren in en Luftvattenpump.
Ventilationen var självdrag där luften hela tiden känts "instängd"
Den enda ventilation som funnits är en STOR självdrags kanal från badrummet ut genom taket. Ingen pax-fläkt eller mekanisk ventilation här inte.
Besiktningsgubben som besiktade huset då jag köpte det sa att iom att du inte köra oljepanna längre och har icke-existerande ventilation så KAN du få fuktproblem på vinden iom att vattenångan från kök + badrum går mer eller mindre rakt upp på vinden och bygger fukt där. Och rekommenderade då minst en mekanisk fläkt från badrummet på den stora ventilations kanalen och om jag dessutom skulle vilja förbättra hela husets luftkvalite så en FTX.

Så en FTX blev det och har nu köpt och installerat den själv (f*t massa skitjobb med att isolera alla kanaler, men värt det så all min ROT redan gått åt för iår) men nu är det gjort. Köpte en Anemometer (mäter luftflöde ) så jag har trimmat in alla luftflöden själv. Väntar bara på en OVK.

Har bara satt in ventilationen på bostadsvåningen än så länge. Källaren får vänta då det tyvärr finns annat som behöver fixas innan jag kör källaren med.

Så visst lite överdrivet för 90kvm , MEN om du kör FTX ventilation i källaren med så är det ju inte 90... då är det ju 180 kvm + att du blir av med radonen (som tur är har jag inte de problemet, annars hade jag kört källaren på en gång med) och får bra luft kvalite i hela huset + källare.

Jag har dessutom en gammeldags öppen spis som blir väldigt lätttänd då man ställer in FTXen på "fire-place" läge :)

Eftersom jag ville ha FTXen på kallvinden och det är bara en liten lucka i taket blev det en Flexit Nordic CL4 för min del.
Mycket trevlig att ha göra med tycker jag iaf, lättinställd och det finns en app till telefonen att styra med om man vill det.(måste dra nätverksladd eller göra som jag o köpa en AP och koppla in FTXn på det existerande WiFi:t )
 
Kanske får bli en FTX ändå om man nu kan installera det själv. kan ju vara lite roligt för en teknikst intresserad person som jag själv. Vart tar du tillluften och Frånluften ifrån? Ändarna på vinden eller från huv genom taket?
Jag vill lägga till att jag inte är orolig över radonet det är i princip bara farligt för rökare men det är ju en stor bonus att bli av med. Nästa köpare kanske röker som fan
 
Tilluften tar jag genom ena änden på vinden och frånluft genom huv genom taket.

Vill man spara pengar går det göra själv, men det är ett skitgöra att isolera kanalerna. Ju mer börjar & T-rör du har, desto jobbigare. Kolla med en ventilationsfirma vad de tar för att stoppa in en FTX (jobb + material spec:at)
Du kommer nog inte undan så mycket billigare på materialet än vad de anger, men du sparar in på jobbkostnaden.
Jag ville ha tillfredsställelsen att ha gjort allt själv så jag tog aldrig in någon offert.

Frågan är när ni ska göra det med och var ni bor och om ni har kallvind eller inte.
Jag bor i Östergötland och det börjar bli för kallt att krypa omkrinng på vinden nu. Jag lyckades pricka in perfekt utomhus temperatur . 10-17 grader C. Kallare eller varmare (nästa sommar) = vänta till nästa vår eller lej bort det.
Var upp i sommras och tänkte glad i hågen att jag kan ju börja mäta och fixa lite.
25C & sol ... öppnade luckan och gick upp och mätte ... då jag komme ned igen = dyngsur i svett och totalt slut. Som att krypa runt i en mörk bastu och försöka kunna tänka .....
20C & moln = nope inte nu heller, för varmt.
17C & moln & mer höst med kallare nätter= jepp, eftersom jag mätt upp och beställt tidigare var det bara att sätta igång.

Blev klar med det sista förra veckan ... och redan då började det bli så kallt där uppe att dubbla långärmade ville man ha.
 
Tack så jättemycket för att du tar dig tid att svara. Betyder mer än du tror!

Grejen är den (vi har kallvind) är att det är jävligt stökigt där uppe det finns inte ens en brygga byggd vad jag har kunnat se, jag bytte nyss luckan till vinden mot en isolerad lucka med stege.
Det ligger spån där uppe, sen en massa isolering slängd överallt som knappast fyller någon funktion. Sen skorsten plus en stor låda där jag antar att expansionskärlet finns sedan tidigare oljepanna.
Planen blir ju att bygga en brygga runt vinden sen en "sandwich" konstruktion så att FTX aggregatet (om det nu blir den lösningen) kan stå på för att minska bullret.
När du ändå är här i min startade tråd så undrar jag lite i vilka rum du placerat frånluften samt tilluften. Antar att frånluften är i badrummet samt tilluften i sovrummen?
Sen hur är bullret? Vårat hus är fantastiskt tyst och härligt nu... skulle vara irreterande med ett högt ljud tror jag...

Sen tänkte jag på en till grej eftersom det skulle vara nice att undvika att göra hål i taket för frånluften. Skulle jag ha en skorstensfläkt som förbättrar draget i skorstenen så skulle jag ju kunna dra frånluften från FTX in i skorstenen?
Jag tänker att utan skorstensfläkten kanske inte luften stiger? Fast... varmluft stiger ju....eller hur blir det med en FTX... är frånluften kall? haha... Kanske bara blir mer invecklat med frånluft genom skorstenen
 
Då ska vi se här ....
Det är lagt 35mm spånskivor 4m brett längs hela huset på min kalvind så det var ju redan gjort ...
Bara att krypa och fixa o ha sig. Behövdes ingen extra att ställa FTXen på.
Kan ställa upp den på gummifötterna som följde med, men det är inga vibrationer från FTXen ens på max så det behöver jag inte göra.

Tillluften har jag i två sovrum, vardagsrummet och ett kontor.
Frånluften är i badrummet och köket.
Borrade hål i taket för allt utom badrummet där det redan fanns ett fyrkantigt hål som jag nu behövde täta till en rund kanal... blev en
https://soliduct.se/tak-vaggstos-125.htm
i taket i badrummet med en massa silikontätning (bättre för mycket än för lite i detta fall)
Frånluftslålet i köket tätade också med en massa silikon.
Tillluftshålen tätade jag inte speciellt ... dels är det ganska tajt med mellan flexiljuddämparen och hålet och dels har jag en https://soliduct.se/ilx-100.htm som sen täcks av frånluftsventil med skumgummidämpning mot taket.
Tänkte som så att där luften kommer in och det är så tajt samt med stosen skruvad i taket och skummgummit så behöver man nog inte täta extra. (dessutom svårt att komma åt att täta dem från vinden)

För Ljuddämpming tillluften köpte jag:
https://soliduct.se/fl-125-1200-plast.htm
och i dem stoppade jag sen
https://soliduct.se/inno-100.htm
och plockade ut all "pluppar" för maximalt flöde.
Tyst o fint o bra flöde iaf på tillluften.

Frånluften stoppade jag inga dämpare på alls då ljudet endas kan färdas mellan badrummet och köket.
Tyckte inte att det skulle behövas.
Visst det hörs ljud utifrån i badrummet, men skiter (phun intended ;) ) i.
Det som hörs mest är vidsus i frånluftsdonen ... men det kommer man inte undan.
15l/s + 1l/s per m² utöver 5m² i badrummet... det susar lite.
Men i alla sovrum och i vardagsrummet (där har jag mest tillluft för att jag har ju öppna spisen där) är tysta.

Jag skulle inte dra FTXns frånluft till skorstenen. Jobbet att göra hål till rätt kanal och få det tätt osv är mycket i förhållande med att göra ev ett till hål i taket och en till takhuv om det skulle behövas.
Sen så lirar oftast inte en FTX bra ihop med andra fläktar och man riskerar att förstöra nått i FTXen eller minska på dess livstid.
 
Tack för svar. Du har alltså frånluft i köket med? Antar att den är en bit ifrån spisen så att den inte suger in fett/os in i aggregatet?Har du en separat köksfläkt sen?
 
Enl alla information jag läst ska man ha frånluft i köket med
Då det gäller hur mycket luftflöde det ska vara så utgick jag från denna sida:
https://soliduct.se/luftflode

Frånluften i köket sitter 2? meter från en separat köksfläkt.
(den delar bara hålet i yttertaket & takhuv med FTX:ns avluft)
Så det blir inget matos i frånluften i köket.
Satte frånluftventilen ganska rakt ovanför där jag har vattenkokaren. Vattenkokaren ångar ju rätt fint så det vill man ju bli av med.

Har en tyckvakt som går till FTXn i kanalen från köksfläkten, så då jag sätter igång köksfläkten, så ger FTXen extra luft in. (mätte upp mängden köksfläkten drar ut på max fart och anpassade inställningen i FTXens "Cooker Hood" läge efter det)
 
Som ett alternativ till FTX i ett hus där man inte har tilluftskanaler redan så tycker jag att man kan undersöka behovsstyrd frånluftsventilation. Det finns väl ett par företag som håller på med detta. Det man då gör är att man tar frånluft från badrum/toalett/kök till ett aggregat (på vinden t.ex.) som styr luftflöde efter koldioxidhalt, fukthalt och organiska komponenter (toalett). Tilluften har man sedan som i självdrag i sovrum/vardagsrum. Hur man brukar göra med källare vet jag inte, men det finns säkert bra lösningar för att kombinera även det.

Det är som sagt ett alternativ till FTX där man får en relativt energieffektiv ventilation (eftersom man inte ventilerar onödigt mycket), men där man inte behöver göra större ingrepp och installera tilluftskanaler. Kan i alla fall vara värt att kolla upp!
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
Såg nu att det finns combidon. Så att man kan ha till och frånluft i en kombinerad enhet. Sjukt bra för mig om jag ska satsa på FTX med tanke på att jag gärna undviker att ta hål i taket :)....
 
Bor själv i ett självdrags hus som är lite för tätt. Fick lite för dålig luftcirkulation i gillestugan pga detta, så jag satte in en Mitsubishi VL 50 och det blev mycket bra. Stor skillnad på luften nu, "källar" lukten försvann helt.
 
Jag satte också in en sån i vårat bio rum / mancave. Helt ok. Den ventilerar skapligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.