Hej! Jag har ingen erfarenhet alls inom möbelsnickeri men är fascinerad och fast besluten om att lyckas. Har köpt några billiga möbler som jag ska försöka ta bort ytskiktet på, slipa och betsa/lacka om. Jag har googlat i veckor, hittat mest amerikanska prylar som inte går att hitta här hemma. Jag har exempelvis sätt en kille som använder en kemisk substans som tar bort färg/lack, han bara skrapar bort det efter att det fått verka.

En sak som dock alla möbelmästare har är en excenterslip tror jag den heter. För att sandpappra. Jag vill ha en produkt som är riktigt bra utan att betala en preimum för lyx. Har googlat även detta och Mirka Dero 5650 samt Bosch GEX 125-150 verkar vara bra. Rejäl prisskillnad också. Någon som har erfarenheter av vilken produkt jag bör skaffa? Jag tänker mig att jag ska slipa bord, skåp och liknande. Har du ett annat tips om vad man "måste" ha för att komma igång och kanske har du ett tips på färger/kemikalier som har fungerat bra för dig så är jag supertacksam för all hjälp och stöd jag kan få.

Tack så länge.
 
Om du ska köra mycket excenterslip så rekomenderar jag en maskin som det går att koppla en bra grov-damsugare till och en schysst mask. Jag kör Sundström SR-100 halvmask de få gånger jag jag kör excenterslipen. Slipdammet är både otrevligt och giftigt.
 
Vilka papper du sätter på maskinen är minst lika viktigt. Med bra maskiner, bra papper (gärna typ Mirkas slipnät abranet) och grovdammsugare påkopplat blir det nästa dammfritt att slipa. Bra ventilation på det så skulle jag säga att mask oftast inte behövs, eller jag använder det sällan iaf fast jag har friskluftsmask.
Handslipning går också att få, i stort sett, dammfritt med liknande produkter.
 
Jag lutar åt en Mirka 5650, känns som att det är en bra pryl samt att den går att koppla till en dammsugare som nog kommer vara ganska avgörande för mig. Tack för alla tips så här långt.
 
Z Zulan skrev:
Jag lutar åt en Mirka 5650, känns som att det är en bra pryl samt att den går att koppla till en dammsugare som nog kommer vara ganska avgörande för mig. Tack för alla tips så här långt.
Gex går också att koppla till dammsugare? Bara ta bort filtret väl?
 
Om man kollar runt på nätet finns det vissa som säger att GEX till och med är bättre. Den är ju klart billigare vilket är en fördel men några klagar på att den är för hög vilket gör att den inte är lika lätt att använda. Några säger att resultatet blir finast med Mirka men det är kanske som sagts tidigare viktigare med vilket papper man har på än maskinen i fråga.
 
Ja, du har ju så klart helt rätt. Googla mindre och jobba mer! Jag har 20 års erfarenhet inom IT så det är kanske inte så konstigt man fastnar i just den änden. Svänger förbi biltema idag och köper färgrengöringsmedel. Har googlat vad sickel är och inser att en sån måste man ha. Tack för tipset!

Frustrator Frustrator skrev:
Vill du testa att börja lite billigare så föreslår jag:
1. [länk]

2. Sandpapper så du kan handslipa.
3. En sickel +stål så du kan skärpa den.
 
Z Zulan skrev:
Ja, du har ju så klart helt rätt. Googla mindre och jobba mer! Jag har 20 års erfarenhet inom IT så det är kanske inte så konstigt man fastnar i just den änden. Svänger förbi biltema idag och köper färgrengöringsmedel. Har googlat vad sickel är och inser att en sån måste man ha. Tack för tipset!
Vill du ha ett skräckexempel på hur det blir när man googlar/traderahandlar/blocketfyndar så kolla min verkstadstråd.

En sickel är väldigt användbar, lite krånglig att lära sig skärpa men när man väl får till det så :)
 
Z Zulan skrev:
Ja, du har ju så klart helt rätt. Googla mindre och jobba mer! Jag har 20 års erfarenhet inom IT så det är kanske inte så konstigt man fastnar i just den änden.
Hög igenkänningsfaktor där:crysmile: jag försöker hålla mig under 50% snickeri videos, och över 50% tid i verkstaden. Insåg att man faktiskt måste pröva att göra dovetails någon gång ibland, det är inte primärt en teoritisk färdighet.
 
Tack alla! Är tacksam för alla svar. Har kommit fram till att jag inte behöver ha så bråttom att skaffa mig en maskin. Jag kan köra igång och sandpappra med händerna vilket känns upplyftande.

Min inköps lista ser ut som följande:

Sickel

Sandpapper, 120 samt 320.

Färgbortagningsmedel för att ta bort lack och färg.

Stålull - för att ta bort färgbortagningsmedel med.

Lacknafta för att avbryta färgborttagningsmedlet.

Trasor

Vaxolja, vax, lack. (inte kommit så långt här)

Det går alltså sakta framåt men det är inte enkelt för det. Bara för att jag kommit på att jag behöver exempelvis ståull så finns det ju 1000 olika sorter.

Tanken är att får jag bara av ytbehandlingen så kan jag börja fokusera på steg 2, dvs sätta dit nytt. Ett babysteg i taget. Tänkte svänga förbi en affär och börja handla lite redan idag.
 
Z Zulan skrev:
Tack alla! Är tacksam för alla svar. Har kommit fram till att jag inte behöver ha så bråttom att skaffa mig en maskin. Jag kan köra igång och sandpappra med händerna vilket känns upplyftande.

Min inköps lista ser ut som följande:

Sickel

Sandpapper, 120 samt 320.

Färgbortagningsmedel för att ta bort lack och färg.

Stålull - för att ta bort färgbortagningsmedel med.

Lacknafta för att avbryta färgborttagningsmedlet.

Trasor

Vaxolja, vax, lack. (inte kommit så långt här)

Det går alltså sakta framåt men det är inte enkelt för det. Bara för att jag kommit på att jag behöver exempelvis ståull så finns det ju 1000 olika sorter.

Tanken är att får jag bara av ytbehandlingen så kan jag börja fokusera på steg 2, dvs sätta dit nytt. Ett babysteg i taget. Tänkte svänga förbi en affär och börja handla lite redan idag.
En färgskrapa för att ta bort lösningsmedel o färg med. Stålull kan du vänta med
 
Frustrator Frustrator skrev:
En färgskrapa för att ta bort lösningsmedel o färg med. Stålull kan du vänta med
Ännu bättre, desto mindre jag har att komplicera saker med desto bättre. Tog en titt på din verkstad, hahaha, du är en förebild med alla dina prylar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.