Hej!

om man skulle köpa ett enplanshus på 400 kvm med energiklass G som är uppvärmt med direkt-el nästan uteslutande, hur skulle du då göra för att få någorlunda ekonomi i uppvärmningen?
Huset är byggt med platta på mark -91. i dagsläget används ca 150 kWh/kvm/år.

Jag tänker nåt av dessa alternativ:

1. installera 5-6 luftvärmepumpar - en investering på runt 100k som bör ge hyfsad förbättring?

2. Installera bergvärmepump och golvvärme. Kan man i detta fall bila upp golvet och sedan gjuta in slang eller är det helt enkelt inte vettigt? Kan man tänka sej att detta skulle kunna göras för max 500k om möjligt?


huset: https://www.maklarringen.se/hus/marsta/sigtuna/bromsta/bromsta-224-aa-obj26656_1814069783


// M
 
Står att huset redan har frånluftsvärmepump och luftluftvärmepump samt värms med luftvärme. Tydligen har det inte räckt för det finns också elradiatorer i flera av rummen. Energideklarationen är lite konstig då det står bara F-ventilation och ingen energi till elradiatorerna. Man behöver forska mer i vad är för grejer som sitter där idag. Gissar att konvertering till vattenburna radiatorer med utanpåliggande rördragning är det vettigaste. Sedan bergvärmepump t.ex. Thermia Atlas 18.
 
surris
Ja knapphändig energideklaration....154 kWh för ett hus byggt 91 är väldigt mycket med. Sen har man ändrat energideklarationerna nu, el har en faktor på 1,8 så vid en ny energideklaration skulle primärenergital således bli 277 kWh/m2, år. Energianvändningen blir ju inte högre dock bara för det.

Förmodligen finns ingen energimätning för hushållsel och uppvärmning så inte helt hundra att uppvärmningskostnaden är så mycket som står och de som bor nu kan brukat huset på ett annat sätt. Jag hade försökt utreda allt närmare.

Men ja vattenburen värme vill man ju ha, men det är ju ganska dyr investering tyvärr, oavsett vad du väljer så kommer det vara svårt att räkna hem besparingen kontra investeringen du gör. Men kan ge en värdeökning och annat som man prioriterar.

Bergvärme med vattenburna radiatorer borde va max 400k, beror på hur djupt de behöver borra. Bila upp och gjuta in golvvärme känns inte vettigt. Luft/vatten är mer lönsamt än bergvärme. Luft/luft ger inget behaglig värme enligt mig samt ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.