Vi köpte ett 1½ plans kedjehus från -62. Besiktningen visade att fuktspärr saknas och att isoleringen är bristfällig (saknas på vissa ställen) på vinden. Fuktmätaren visade dock inga förhöjda fuktvärden någonstans, vilket måste betyda att huset klarat sig utan fuktspärr i 42 år! Då vi inte tänker fortsätta med uppvärmningen av takpannor, måste vi lägga på mer isolering, men hur blir det om vi inte har fuktspärr? Hur kan vi enklast sätta upp fuktspärr utan att riva mellanväggarna på övervåningen?
Tacksam för alla tips!
 
En tanke kanske kan vara att tilläggsisolera med ekofiber, då skall man väl inte ha någon fuktspärr... Eller är jag helt ute å cyklar nu? Rätta mig ni som har koll.
 
över alla våtutrymmen ska det iaf vara ångspärr.

slår vad om att huset har ved eller oljepanna ...det är därför det har klarat sig så många år.

om du byter till någon ickeeldad värmekälla så kommer fukten direkt till vinden
 
Huset har kombipanna för el-olja, men olja har inte använts i mer än 30 år (oljetanken borttagen då), och det finns ingen öppen spis eller annat där man kan elda. Fukt har inte bildats antagligen eftersom isoleringen var dålig och all fukt kondenserades under taket, där ventilationen är bra.
Var kommer fukten att kondensera om man lägger ett lager ekofiber då? I huset finns det bara självdrag som ventilation.
 
Maca skrev:
Fukt har inte bildats antagligen eftersom isoleringen var dålig och all fukt kondenserades under taket, där ventilationen är bra.
Var kommer fukten att kondensera om man lägger ett lager ekofiber då? I huset finns det bara självdrag som ventilation.

Eko fiber andas dvs den släpper igenom fukten o sen är tanken att din ventelation tar hand om fukten som i dag.. Dock blir det kallare på vinden vilket kan medföra att det kalla möter det mindre varma fukten tidigare.. detta ska förhoppningsvis venteleras bort..

skaffa en hygrometer (mäter luft fuktigheten) sätt den på vinden o logga , inne temp, vind temp, ute temp , väder ute, luft fuktighet på vinden.

Sen efter att man har isolerat så ser du skillnaden dvs om det har blivit fuktigare eller ej..

Att leva utan fukt spärr det gör ju i stort sätt alla hus byggda innan 70 talet.. gäller bara o vara att ha koll så det inte blir för mycket fukt (över 60%), om det blir det får man väll ta bort lite isolering (öka värmen).. eller öka ventelationen.
 
Rätta mig om jag har fel, men förr i tiden räknade man med nedfuktning och uttorkning i byggkonstruktionerna, det som blöttes ned på vintern torkades upp på sommaren. Felet många gör är väl att tilläggsisolera med ett material som inte aktivt kan blötas ned/torkas ut då man inte har ångspärr. Det blöta torkas inte upp med andra ord (om man inte har cellulosabaserad produkt alltså). Kom inte ångspärr på 70-talet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.