Tomture61
Ny ägare /brukare till en braskamin i mitt hus .
Eldar spillvirke från hus /garagebyggen, legat under tak /innomhus många år så är torrt .
När jag idag gick ut på tomten kände jag att det luktade som bränd plast från röken :thinking:
Gick in och ställde upp lufttillförseln på max , tror det vart bättre .
Har lagt märke till att stryper jag inte luftspjället brinner det för intensivt .
Vad har ni för idéer om detta ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ny ägare /brukare till en braskamin i mitt hus .
Eldar spillvirke från hus /garagebyggen, legat under tak /innomhus många år så är torrt .
När jag idag gick ut på tomten kände jag att det luktade som bränd plast från röken :thinking:
Gick in och ställde upp lufttillförseln på max , tror det vart bättre .
Har lagt märke till att stryper jag inte luftspjället brinner det för intensivt .
Vad har ni för idéer om detta ?
Målat/impregnerat virke eller "rent trä"?
 
Tomture61
Hehe , självklart eldar jag enbart rent virke (y)
Med spik i ibland , köpt en magnet .
 
Tomture61
Har tilluft till kaminen , 110 mm 2,5 m långt , för info .
Kan det vara att bränslet är för torrt + småbitar för det mesta . Därav det häftiga /kraftiga brandförloppet :thinking:
Lägger inte in mer bränsle än tillverkaren anger (2,5 kg)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har tilluft till kaminen , 110 mm 2,5 m långt , för info .
Kan det vara att bränslet är för torrt + småbitar för det mesta . Därav det häftiga /kraftiga brandförloppet :thinking:
Lägger inte in mer bränsle än tillverkaren anger (2,5 kg)
ja, det KAN vara så. Med småbitar blir effekten högre än med vedklabbar och kan leda till högre rökgastemp som får packningar och annat att bli för varma. I min instruks står tex att man inte ska elda småbitar, jag antar då särskilt inte ladda in full vedmängd med småbitar
 
Tomture61
Finns inga packningar i rökröret (inre) Premodul
I kaminen finns enbart en "packning" runt glas /gjutjärns luckan + en som tätar runt 1:a röret som går ned i kaminen .

När jag eldar med supertorrt bränsle , som nu så vill jag ställa ned det med att strypa lufttillförseln , då verkar det lukta som bränd plast , utomhus , från röken .
 
Tomture61
Kanske får prova mindre bränsleinlägg med fullt öppet luftspjäll :geek:
 
Tomture61
En sensor som känner av hur man eldar / förbränner :D
 
Tomture61
Har nu märkt att elda med spillbitar från virke kontra ved är en stor skillnad :D

Tror att lufttillförseln ej blir tillräcklig om det brinner för häftigt (småbitar)
Eldar jag med ved så blir elden mycket lugnare + inget sot på plattorna i eldstaden (y)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
För varma rökgaser kan ju kanske även få färgen på skorstenshuven att påverkas, så att lukt uppstår. Lite långsökt, men möjligt.
 
Tomture61
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För varma rökgaser kan ju kanske även få färgen på skorstenshuven att påverkas, så att lukt uppstår.
7,5 m x 150 mm rökrör ;)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
7,5 m x 150 mm rökrör ;)
OK, jag kikade lite på grannens 1-planshus och han har råkat bränna en del färg, men då är det frågan om c:a 4 m rökrör ovanför kaminen och vet att det hände när han eldade bitar av gamla lastpallar (obehandlade).
Skorsten med hatt runt hela. Rött i figuren är bortbränd färg.
Enkelt tecknat 1-planshus med rökrör och skadad färg markerad i rött samt en skorsten med hatt i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
OK, jag kikade lite på grannens 1-planshus och han har råkat bränna en del färg, men då är det frågan om c:a 4 m rökrör ovanför kaminen och vet att det hände när han eldade bitar av gamla lastpallar (obehandlade).
Skorsten med hatt runt hela. Rött i figuren är bortbränd färg.
[bild]
Min skorstenshuv är en fyrkantig variant , rökröret i denna är helisolerad , huven /regnskyddet är halvmåneformat .
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För varma rökgaser kan ju kanske även få färgen på skorstenshuven att påverkas, så att lukt uppstår. Lite långsökt, men möjligt.
'hörde att det kunde lukta en del i början när vår var ny.... de sa den hade ett skyddslager som dunstade under en tid av eldande,
 
Tomture61
L larka742 skrev:
'hörde att det kunde lukta en del i början när vår var ny.... de sa den hade ett skyddslager som dunstade under en tid av eldande,
Jo , min luktade också pytonorm :D i början , andra eldningen var lukten borta .
Obs detta innomhus , jag får bränd plast lukten utomhus , från röken , ibland .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.