A
Jag har precis fått ett brev om brandskyddskontroll av Räddningstjänsten!
Första och enda gången på 15 år
Gäller braskamin


Tidigare har sotaren kollat med videokamera och godkänt m.m.

Vet någon om det är något nytt påfund att Räddningstjänsten istället har hand om det nu?
 
Räddningstjänsten Storgöteborg ansvarar för brandskyddskontroll och sotning i Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerums kommun.

Sotaren ansvarar för sotningen/rengöringen och utförs av kommunen tilldelat sotningsföretag. Brandskyddskontrollen utförs av RSG:s egna personal.

Sen varför det sker 15 år senare.... :thinking: 15-års intervall? Ingen aning
 
På Gotland gäller kontroll vart sjätte år. Där har Brandförebyggarna uppdraget.
 
Brandskyddskontrollen regleras i lag om skydd mot olyckor. Ansvaret ligger på kommunens räddningsnämnd som endera lägger ut uppdraget på en sotarefirma via upphandling eller låter den egna räddningstjänsten utföra det. Via sotarna har varit vanligt, men flera kommuner har tagit eller överväger att ta in brandskyddskontrollen i egen regi.

I småhus är det i princip alltid 3 eller 6 års intervall för brandskyddskontroll. Tidigare var det 4 eller 8 år. På grund av övergångsregler mellan gamla och nya frister så kan man just nu ha lite olika frister. Om det blir 3 eller 6 år beror i princip på om man anses elda för uppvärmning eller för trivsel.

Brandskyddskontrollen är myndighetsutövning och det innebär att sotarna inte har mandat att lägga förelägganden om de upptäcker något som behöver åtgärdas då de inte är kommunala tjänstemän. Föreläggandena läggs därför av räddningstjänsten eller nämnden.

Brandskyddskontrollen är ungefär som bilbesiktningen - att man inte får anmärkningar betyder bara att den som genomförde kontrollen inte hittade något. Ansvaret för att husets brandskydd följer lagen ligger alltid på fastighetsägaren eller nyttjanderättsinnehavaren.

Sotning ska inte blandas ihop med brandskyddskontroll. Kommunerna upphandlar förvisso sotningen också, men det är mer som en service till fastighetsägarna. Vill man inte använda den servicen så kan man sota själv eller anlita en annan sotarefirma.

Det som är olyckligt med att sotarna gör brandskyddskontroll är att det innebär att många fastighetsägare blandar ihop de två skilda uppdragen.
 
Redigerat:
Vilken kommun bor du i?
 
PNO PNO skrev:
Brandskyddskontrollen regleras i lag om skydd mot olyckor. Ansvaret ligger på kommunens räddningsnämnd som endera lägger ut uppdraget på en sotarefirma via upphandling eller låter den egna räddningstjänsten utföra det. Via sotarna har varit vanligt, men flera kommuner har tagit eller överväger att ta in brandskyddskontrollen i egen regi.

I småhus är det i princip alltid 3 eller 6 års intervall för brandskyddskontroll. Tidigare var det 4 eller 8 år. På grund av övergångsregler mellan gamla och nya frister så kan man just nu ha lite olika frister. Om det blir 3 eller 6 år beror i princip på om man anses elda för uppvärmning eller för trivsel.

Brandskyddskontrollen är myndighetsutövning och det innebär att sotarna inte har mandat att lägga förelägganden om de upptäcker något som behöver åtgärdas då de inte är kommunala tjänstemän. Föreläggandena läggs därför av räddningstjänsten eller nämnden.

Brandskyddskontrollen är ungefär som bilbesiktningen - att man inte får anmärkningar betyder bara att den som genomförde kontrollen inte hittade något. Ansvaret för att husets brandskydd följer lagen ligger alltid på fastighetsägaren eller nyttjanderättsinnehavaren.

Sotning ska inte blandas ihop med brandskyddskontroll. Kommunerna upphandlar förvisso sotningen också, men det är mer som en service till fastighetsägarna. Vill man inte använda den servicen så kan man sota själv eller anlita en annan sotarefirma.

Det som är olyckligt med att sotarna gör brandskyddskontroll är att det innebär att många fastighetsägare blandar ihop de två skilda uppdragen.
Om sotningen är service hur motiverar du att den styrs av LSOn?
LSO är lag alltså är sotning lag= myndighetsutövning.
 
LSO reglerar att sotning ska genomföras. Ja, LSO säger att det ligger på kommunen att ordna sotning. Men i och med att man idag inte behöver utnyttja den upphandlade sotningen så blir den rent praktiskt en service.

Det är lättare att förklara varför samma sotare både sotar och gör brandskyddskontroll vid olika tillfällen om man ser det ut det perspektivet.
 
PNO PNO skrev:
LSO reglerar att sotning ska genomföras. Ja, LSO säger att det ligger på kommunen att ordna sotning. Men i och med att man idag inte behöver utnyttja den upphandlade sotningen så blir den rent praktiskt en service.

Det är lättare att förklara varför samma sotare både sotar och gör brandskyddskontroll vid olika tillfällen om man ser det ut det perspektivet.
Tycker bara det är ett otyg att kalla sotningen service. Blir ju mer och mer problem landet runt där BSK tas in i räddningstjänstens regi.
Tanken med egensotning var ju inte heller att det skulle startas sotarkrig m.m.
 
A
PNO PNO skrev:
Brandskyddskontrollen regleras i lag om skydd mot olyckor. Ansvaret ligger på kommunens räddningsnämnd som endera lägger ut uppdraget på en sotarefirma via upphandling eller låter den egna räddningstjänsten utföra det. Via sotarna har varit vanligt, men flera kommuner har tagit eller överväger att ta in brandskyddskontrollen i egen regi.

I småhus är det i princip alltid 3 eller 6 års intervall för brandskyddskontroll. Tidigare var det 4 eller 8 år. På grund av övergångsregler mellan gamla och nya frister så kan man just nu ha lite olika frister. Om det blir 3 eller 6 år beror i princip på om man anses elda för uppvärmning eller för trivsel.

Brandskyddskontrollen är myndighetsutövning och det innebär att sotarna inte har mandat att lägga förelägganden om de upptäcker något som behöver åtgärdas då de inte är kommunala tjänstemän. Föreläggandena läggs därför av räddningstjänsten eller nämnden.

Brandskyddskontrollen är ungefär som bilbesiktningen - att man inte får anmärkningar betyder bara att den som genomförde kontrollen inte hittade något. Ansvaret för att husets brandskydd följer lagen ligger alltid på fastighetsägaren eller nyttjanderättsinnehavaren.

Sotning ska inte blandas ihop med brandskyddskontroll. Kommunerna upphandlar förvisso sotningen också, men det är mer som en service till fastighetsägarna. Vill man inte använda den servicen så kan man sota själv eller anlita en annan sotarefirma.

Det som är olyckligt med att sotarna gör brandskyddskontroll är att det innebär att många fastighetsägare blandar ihop de två skilda uppdragen.
Ok. Tack!
helt kass att det är så här och man skall behöva passa det också.
Nu skall man föda fler löner. Vill egentligen inte vara politisk men sånt här är inte bra för samhället.
Funkade perfekt att sotarna kollade förr, när de ändå var där och sotade.
Har 3 eldplatser i huset. Skall försöka skjuta fram för jag säljer huset om en månad så kanske jag slipper.
 
Om jag förstått rätt. Så kan inte jag ringa till grannkommunen och be de göra brandskyddkontroll? Utan jag är bunden till de kommunen har upphandlat av. Då pratar vi ju kartellbildning!
 
Claes Sörmland
O OLSSON16 skrev:
Om jag förstått rätt. Så kan inte jag ringa till grannkommunen och be de göra brandskyddkontroll? Utan jag är bunden till de kommunen har upphandlat av. Då pratar vi ju kartellbildning!
Nej det är myndighetsutövning. Ingen tjänst som du köper. Det är något som kommunen har upphandlat. I princip skulle det kunna vara kommunalanställda som gjorde jobbet men det är inte traditionen.
 
O OLSSON16 skrev:
Om jag förstått rätt. Så kan inte jag ringa till grannkommunen och be de göra brandskyddkontroll? Utan jag är bunden till de kommunen har upphandlat av. Då pratar vi ju kartellbildning!
Är sophämtning kartellbildning?
 
L Linda_71 skrev:
Är sophämtning kartellbildning?
Generellt nej.
 
F fribygg skrev:
Generellt nej.
Varför skulle då sotning och brandskyddskontroll vara kartellbildning?
 
L Linda_71 skrev:
Är sophämtning kartellbildning?
Klart att det är de större drakarna har delat upp det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.