Hej ,


Jag vill addera boyta till min bostad, Kan jag bygga på en våning på huset ? måste söka bygglov ?

Boarea 121 kvm.
Tomt Storlek: 865 kvm.
Byggnadstyp: 1 plan
Grundläggning: Betong
Grundmur: Betong
Stomme: Trä/Timmer
Bjälklag: Trä
Fasad: Trä
Tak: Tegel
Utvändigt plåtarbete: Plåt

Vad det kostar att bygga på en våning på huset cirka ? jag har boarea 121 , kan jag bygga en till plan 120 kvm ?

mvh
Keanu
 
Hej. Om du kan bygga till ett plan bör en konstruktör titta på. Ingen kan spekulera här utan att ha sett dimensionering osv.

Ja, eftersom du ändrar på bärande konstruktion och fasad krävs bygglov.
 
Du behöver söka bygglov. Ligger fastigheten inom detaljplanelagt (DP) område? Har du i så fall kollat att DP tillåter två våningar?
 
O okaenrique skrev:
jag har sökt i [länk] och det står att huset är Tomtindelning. Det är stockholm 162 70 Vällingby
Dokument med text om byggnadshöjdsbegränsningar, förbjudet överskrida 6,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade den och det står på karta att BÖll , om jag förstår rätt så jag kan bygga till 6,5 Höjd ?
 
Jag förstår det som att det är byggnadshöjd 6 , 5 meter. Det är ju ordentligt högt så du lär kunna bygga till en våning höjdmässigt utan problem. Det bör finnas en siffra på maxyta också.

Hela projektet mellan tummen och pekfingret bör kosta dig typ 2-3 miljoner i Vällingby. Såklart kan det bli lite mindre, och såklart oändligt mycket mer. Men runt 20k per m2 boyta är nog rimligt.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag förstår det som att det är byggnadshöjd 6 , 5 meter. Det är ju ordentligt högt så du lär kunna bygga till en våning höjdmässigt utan problem. Det bör finnas en siffra på maxyta också.

Hela projektet mellan tummen och pekfingret bör kosta dig typ 2-3 miljoner i Vällingby. Såklart kan det bli lite mindre, och såklart oändligt mycket mer. Men runt 20k per m2 boyta är nog rimligt.

Tack för svar ,så bygga en till plan 120 m2 på befintlig hus kommer att kostar typ 2-3 miljoner ?
 
Ja, men det är en väldigt grov uppskattning och utifrån att du inte gör något själv. Jag skulle alltså tro att projektet är krångligare än att bygga nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.