C
Har länge varit sugen på en flexibel borr eller borrförlängare, typ den som används i denna video:

Kanske inte i första hand för att ta sig fram genom regelväggar då jag har ett timmerhus, men andra praktiska situationer när man vill borra i ett hörn, eller borra sig upp genom väggen via t.ex. drevspalten på ett fönster.

Har dock inte lyckats hitta särskilt mycket som säljs i Europa. Verkar vara en amerikansk företeelse i första hand.
Så frakten blir svindyr om man överhuvudtaget hittar någon som skeppar hit, och de borrar som finns är inte heller anpassade efter vår tradition att dra 16 mm rör.

Så jag tänker mig att man kanske skulle kunna bygga ihop något själv, och då kanske något ganska identiskt med flexibel bits-förlängare-varianten som syns i videon. Det är ju i stort sett bara en grov pianotråd och en låsande bitshållare.

Funderingar på det?
Är det någon som sett en färdig bitshållare som kan monteras på en stång?
Vad är lämlig grovlek och längd på pianotråden? Tänker kanske 5 mm x 1,5 m?
 
Känns som våra välisolerade väggar ställer till en del utmaningar för borrar. Men det verkar smart så länge borren sitter fast i hållaren...;)
Den där dragfjädern han har, finns det sådana här?
 
C
K Kane skrev:
Känns som våra välisolerade väggar ställer till en del utmaningar för borrar. Men det verkar smart så länge borren sitter fast i hållaren...;)
Ja, jag tror som sagt inte heller att den är klockren för våra regelväggar.
Det beskrivs förvisso hur man använder dessa i isolerade väggar, och man måste skjuta den genom isoleringen och sedan borra med lågt varvtal annars blir det en trasselsudd.

Den där dragfjädern han har, finns det sådana här?
Ja, den är också jäkligt fiffig. Själva fjädern är ju borrförlängaren han använder, sedan kopplar han på en dragstrumpa med ett bitsfäste. För er som inte orkar titta på videon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.