Jag har precis fått reda på att ett svartbyggt garage jag byggt åt min far har kommit med i komunens bevarande plan. Det är byggt i gammalstil med gamla fönster, bjälkar och detaljer osv med detta är hysteriskt! Vill dock inte gå och anmäla felet då det är ett svartbygge.

Någon annan som har en kul svartbyggehistoria att berätta?

plexi

:)
 
Det kanske kommer med på Världsarvslistan också så småningom...
 
Ånej vi håller oss till lagen +-10% ;D ;D
 
Jag byggde 82 m2 garage (med övervåning) som på alla ledder är större än boningshuset, en privatperson anmälde det som svartbygge, kommunen ringde kl 08 en morgon och frågade vad jag höll på med, när han fick veta att det skulle vara garage så var det ok.

Dock har man ju här läst att gränsen för "kompletteringsbyggnad" utan bygglov utom stadsplanlagt område är 40 m2 i de flesta kommuner ???
 
Jag byggde ut min brors sommarstuga lite grann, huset var 36m2 från början ,han ringde tii komunen och frågade hur mycket man fick bygga ut. Dom sa att man fick bygga ut högst 50% av ytan dock inte mer än 20m2 i oplanerat område. vi öste på 40m2 med ryggåstak och en skorsten vi murade själva( utan bygglov den också).
En vacker dag någon månad senare fick han ett tjockt brev från komunen där dom undrade lite försiktigt vad fan som hänt. brodern spelade dum och att han inte visste bättre och det gick hem,han fick söka bygglov i efterhand. ;D
 
Hmm..... det finns vissa saker man kanske vill skryta med, och andra saker man helst inte säger så mycket om..... :-X
 
MathiasS skrev:
Hmm..... det finns vissa saker man kanske vill skryta med, och andra saker man helst inte säger så mycket om..... :-X
Mmm, och lyckas man ta sig runt begränsningarna i vad man får göra på sin egen mark så placerar i alla fall jag det under den första kategorin ;) ;D

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Mmm, och lyckas man ta sig runt begränsningarna i vad man får göra på sin egen mark så placerar i alla fall jag det under den första kategorin ;) ;D

Alter ego
Om tio år ska jag också skryta med mina eventuella framgångar på detta område.... :)
 
Om 9 år och 8 månader ska jag ringa Stadsbyggnadskontoret  ;D  ;D  ;D  ;D

Jag vet var din postlåda bor.
 
Fasting, låter som fröet till en affärside.

Erhåll provision av stadsbyggnadskontoret för att du avslöjar svartbygge och pungslå samtidigt Mathias för att inte berätta.... ;D

Sen är det bara att börja leta nya "klienter" (borde finnas gott om dem i Mälarhöjden, det byggs och renoveras ju som aldrig förr) ;)

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Fasting, låter som fröet till en affärside.

Erhåll provision av stadsbyggnadskontoret för att du avslöjar svartbygge och pungslå samtidigt Mathias för att inte berätta.... ;D

Sen är det bara att börja leta nya "klienter" (borde finnas gott om dem i Mälarhöjden, det byggs och renoveras ju som aldrig förr) ;)

Alter ego
Det fina med en marknadsekonomi är att arbete föder arbete. Tänk vad intresserade alla Mälarhöjdsbor skall bli av någon som inte drar sig för att knäcka armbågar åt fel håll.

Fasting65 - du har väl knäskydd och arbågar med tio års garanti?

På Surbrunnsgatan bodde det en kille som tittade lite konstigt på min nya entre.


:) 8)
 
På Surbrunnsgatan bodde det en kille som tittade lite konstigt på min nya entre.
Budskapet underdånigt noterat. :)
 
Jag byggde en liten snickarbod, c:a 130 kvm, och håller på att bygga en värmecentral i ena änden på logen som för övrigt skall byggas om till verkstad. Tror ni jag har råd att söka bygglov också? Angående panninstallationen så var det många år sen jag skrämde iväg sotaren så han lär aldrig komma hit och ställa till problem.
Myndigheter är bara till för att sysselsätta en massa människor som inte kan ta hand om sig själva.
Nu trampar jag nog på en del väldigt ömma tår, men sanningen har alltid varit svår att höra!
 
Vedeldarn skrev:
Nu trampar jag nog på en del väldigt ömma tår, men sanningen har alltid varit svår att höra!
...och en del tår är lite väl ömma ;D

Verkar för övrigt vara en trevlig liten snickarbod, måste rymma ett hundratal täljande "Emilsar"... ;)

Alter ego
 
Den snickarboden innehåller bara ett komplett sågverk tillsammans med ett hyvleri, "från stock till panel".
Byggnadsnämnden vet inte ett dugg och nu är det preskriberat hi-hi.
Det dom inte vet lider dom inte av. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.