Hej. Jag undrar om man kan lägga golv mellan olika rum utan att sätta trösklar mellan rummen. Så här har jag tänkt lägga golv:
wLsKEGn
y8Xs572

Det handlar om parkett. Jag har hört att golvet kan resa sig om man struntar i trösklar, beroende på hur planlösningen kan se ut. Fick höra att ibland behövs lite luft mellan golv mellan rummen. På samma vis som det behövs lite luft mellan golv och väggarna. Eftersom trä expanderar och måste ha space att göra det på. Men det är så mycket snyggare att låta golvet löpa fritt mellan rummen tycker jag.

Var tror ni? Kan det bli problem? Hade ni lagt golvlist eller struntat i det?
 
Ja....haft så i 14år i vårt hus(y)
Trägolv i vardagsrum med kakelugn, öppen dörr till matrum och synlig trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är snyggare om du slipper skarva, Men det beror helt på hur många meter golv du får i ett stycke.
Är det mycket långt mellan väggarna, finns det en risk att det kan bli "bula" för golvet får inte plats.
Brukar finnas en angivelse om max längd, utan skarv i instruktionen eller hos tillverkaren.
 
Vi kör parkett utan skarvar på ca 80% av vårt bottenplan som är ca 8×12 meter. På diagonalen blir det alltså drygt 14 metet.
Har utsickande väggar, kökså och en smalsre passage men inte haft några problem med att parketten reser sig eller annat. Körde med ca 10 mm avstånd från vägg.
Vet inte om typ av grund och uppvärmning kan inverka. Vi har betongplatta med 10 cm isolering och ingen golvvärme.
 
Verkar ju positivt än så länge. En del av er som gjort så utan problem. Det kanske bara är så att golvet expanderar, och inte "rör sig" i sidled. Givetvis tänker jag lämna mellanrum mot alla väggar och öppningar.
 
BirgitS
Jag råder dig att få ett godkännande av golvtillverkaren och råd om hur stora mellanrum golvet behöver mot allt som är fast.
 
  • Gilla
LeifValdemar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag råder dig att få ett godkännande av golvtillverkaren och råd om hur stora mellanrum golvet behöver mot allt som är fast.
Ja, tänkte göra så. tack för tipset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.