Har ett duschutrymme med gammal våtrumstapet och våtrumsmatta som behöver fräschas upp. Tapeten och våtrumsmattan ska rivas ut. Tänker måla duschväggarna med VT godkänd våtrumsfärg. Nu undrar jag om jag kan använda samma våtrumsfärg på själva duschgolvet om jag påför den efter konstens alla regler?
 
Detta är jag också väldigt nyfiken på. Har precis rivit ut ett badrum i källaren som hade våtrumstapet och plastmatta på golvet. Ingen bra kombination
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Klart man kan men det lär ju inte bli särskilt slitstarkt. Av nån anledning så går man mer på golvet än på väggarna så man brukar oftast ha en mer slitstark färg på just golv.
 
K kribban skrev:
Detta är jag också väldigt nyfiken på. Har precis rivit ut ett badrum i källaren som hade våtrumstapet och plastmatta på golvet. Ingen bra kombination
Ingen bra kombination säger du....skulle färg vara bättre?
Har du risk för fukt utifrån/underifrån?
 
Av det jag har läst här på forumet och andra syllen så är det inte lämpligt att lägga plastmatta på ett oisolerat källargolv. Man vill inte stänga in fukt utan ha ett diffusionsöppet tätskikt men det kanske inte stämmer?
 
Det är korrekt, om du har risk för fukt, var det fukt under din matta och tapet?
Det finns ju källare utan risk för fukt oxå, så det hänger ju på förutsättningarna.
Men tror du får svårt att hitta en våtrumsfärg som är slitstark för golv, som dessutom är diffusionsöppen, därav min undran om du tror färg blir bättre.
 
Jag vet inte. Det är därför jag ställer frågan. Frågar man inte så får man inga svar.

klinker på golv och färg på väggen kanske är det bästa alternativet eller trall ovanpå en våtrumsfärg?
 
Fast ett diffusionsöppet tätskikt låter bakvänt. Vanlig våtrumsfärg är nog ganska tät i sig också. Då ska man måla golvet med typ silikatfärg då men det kanske inte ser så roligt ut sen......lär väl bli skitigt deluxe.
Klinkers utan tätskikt är väl kanske det enda brukbara om man har källargolv som är fuktiga och där man vill ha möjlighet till dusch.
 
Hej!

Våtrumsfärgen blir inte tillräckligt hård och kommer slitas snabbt om den används på golv. Det finns epoxifärger som "andas", typ hagmans, men dom kostar ju en slant och du får också ett ofrånkomligt underhåll även på den typen av färg. Klinkers är nog ditt bästa alternativ.
Målar du väggarna i duschen så bör du sätta våtrumsväv på väggarna där, annars kan det bli problem med försäkringsbolaget om det uppstår fuktskador.

Mvh Målaren :)
 
Det är betongväggar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.