Hejsan! Jag inser att utbudet av färdiga fönster och dörrar till fristående bastuar är begränsat. Hur skulle ni göra för att få en säker bra dörr (även den med fönster) och fönster som tål tempskillnaderna mellan ute och inne? Väggarna kommer vara rejält isolerade. De behöver vara härdade antar jag, men hur tjocka? Jag bor i mellersta delen av landet så det kommer antagligen inte bli kallare än -20. Man måste inte kunna öppna fönstret, tänker en busshammare för att ta sig ut om dörren av någon anledning skulle bli blockerad utifrån.
 
H
Jag har satt vanliga fönster i min bastu.
Det va inga problem sa dom.
Haft den i 2 år nu och det har fungerat bra.
 
Intressant. Och dörren- en vanlig friggedörr? Det finns ju vissa krav på stängningsmekanismen, dvs inget som kan gå i baklås.
 
H
Jag har inte min helt fri utan har den i en friggebod där jag har ett litet rum där man byter om.
Så jag har en vanlig bastu dörr in dit.
Men fönstret i bastun är ett vanligt fönster utåt
 
  • Gilla
Mistadarling och 1 till
  • Laddar…
Jag är inne på precis samma funderingar. Jag bygger dock oisolerat.

Jag skulle gärna ha glasdörr utåt, då jag inte har någon sval.

Gärna en sån här dörr (en glasdörr utan sval i mellan):
https://www.polhus.se/bastu-timo-p-4006

Kaski Mariehamn är väl det närmsta som går att hitta.
 
Jag köpte 3st 12kg magnetlås från Bauhaus och hoppas på att det kommer att räcka. Dessutom har jag en spiraldörrstängare. Låsa kommer man bara kunna göra utifrån när basun inte används.
 
mejner mejner skrev:
En annan lösning med mycket glas:

[länk]
eftersom vi kör elaggregat har vi trädörr med fönster. För mycket glas skulle kräva ett väldigt kraftigt aggregat.
 
mejner mejner skrev:
Jag är inne på precis samma funderingar. Jag bygger dock oisolerat.

Jag skulle gärna ha glasdörr utåt, då jag inte har någon sval.

Gärna en sån här dörr (en glasdörr utan sval i mellan):
[länk]

Kaski Mariehamn är väl det närmsta som går att hitta.
Kaski Mariehamn är inte för utomhusbruk.
 
M Mistadarling skrev:
eftersom vi kör elaggregat har vi trädörr med fönster. För mycket glas skulle kräva ett väldigt kraftigt aggregat.
Har ni hittat någon dörr?
 
mejner mejner skrev:
Har ni hittat någon dörr?
Japp vi hittade en trädörr från Edsbyn och köpte via bastubutiken (SaunaSweden). Dyrare men kändes pålitligare än andra sidor typ Hemfint, Skånskabyggvaror eller Bygghemma.
 
M Mistadarling skrev:
Japp vi hittade en trädörr från Edsbyn och köpte via bastubutiken (SaunaSweden). Dyrare men kändes pålitligare än andra sidor typ Hemfint, Skånskabyggvaror eller Bygghemma.
Den med dom två små fönstren? Ser tyvärr ut att bli den för mig också.
 
mejner mejner skrev:
Den med dom två små fönstren? Ser tyvärr ut att bli den för mig också.
Ja exakt. Men otroligt vilket litet utbud av bastugrejer det finns i Sverige med tanke på att vi är en bastunation...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.