Hej,

Har precis köpt ett litet hus där all el enligt besiktningsmannen måste ses över (tydligen mycket hemmabyggen) av behörig elektriker. Vågar jag anlita en el-firma från Polen för att göra det? Har bra kontakter där nämligen (gift med en polska).. Kan jag stöta på problem på något vis?

/Kristian
 
Det är ju olagligt, men inte mer olagligt än att hempula.

Rent praktiskt så skiljer sig regler och utförande praxis en del mellan länderna, så det är stor sannolikhet att en polsk elektriker inte gör på ett sätt som kan godkännas i Sverige. Och som sagt även om jobbet är helt OK så är det olagligt.
 
Hej!

Om jag vore dig så skulle jag ta en svensk elektriker,
Jag bygger och renoverar i Estland nu, hittat många farliga installationer här.
Tex. har behöriga elikrtiker andvänt skyddsjorden som fas i en 3-fas kabel hängande mellan 2 hus. Trappkoppling där också skyddsjorden andvänts som fas. Inga eldosor med sockerbitar, bara lite eltape runt. Men jag vet inte, Kanske Polen är mera standardiserat. Inget slår Sverige och Finlands Bygg regler och lagar.
 
Tack för svar. Jag tror det blir svenskt.
Men hur är det med olaglighet och "hemmapulning" egentligen? Somliga menar ju att det funkar att anlita elektriker svart utan kvitto eftersom att "fackmannamässigt vis" skulle gälla även vad gäller elektricitet. Är de ute och cyklar?
 
Det kanske blir lite svårt ( om) när olyckan har skett och du vill att en behörig ska ta på sig ansvaret. men så länge inget händer är det ju helt ofarligt
 
Problemet med att svartanlita en elektriker är väl snarast om han skulle göra ett ordentligt misstag. Så att hans kopplingar ser ut som ett hempul av värre sort. Elektrikern är ju givetvis ansvarig även för detta trots att det är svartjobb.

problemet är bara att han kanske inte är så pigg på att erkänna att han ligger bakom jobbet då, och det lär ju vara svårt att bevisa vem som gjort det.
 
Och skulle en svarjobbare bli ansvarig och åka på ett miljonskadestånd kan han knappast betala utan att själv bli satt på bar backe.
Är det en firma så har man försäkringar som täcker det mesta.
 
problem kommer det säkert att bli vid ev fel/brand!! utlänska elektriker har inte samma utbildning som vi har i svergie och känner då därför inte till våra regler som gäller 'har vart i norge å jobbat som elöektriker men det skilde sig markant mellan länderna regelmäsigt'

säger som jag alltid sagt... gör jobbet själv men driftsätt dte INTE innan en behörig elektriker kommer och gör en isolationmätning och en okulär besiktning och att han drift sätter det!!!

Robban
 
KristianH skrev:
Hej,

Har precis köpt ett litet hus där all el enligt besiktningsmannen måste ses över (tydligen mycket hemmabyggen) av behörig elektriker. Vågar jag anlita en el-firma från Polen för att göra det? Har bra kontakter där nämligen (gift med en polska).. Kan jag stöta på problem på något vis?

/Kristian
Lite klurigt.. En elbehörighet gäller innom EU och även USA Kanada men elbehörigheten skall finnas registrerad på elsäkerhetsverket för att gälla i Sverige. Finns info om detta på elsäkerhetsverkets hemsida.. riktigt luddigt dessutom.


 
droopy skrev:
Lite klurigt.. En elbehörighet gäller innom EU och även USA Kanada men elbehörigheten skall finnas registrerad på elsäkerhetsverket för att gälla i Sverige. Finns info om detta på elsäkerhetsverkets hemsida.. riktigt luddigt dessutom.
Inte riktigt. Om jag vill använda min behörighet i ett annat land så måste jag söka för respektive land. De skall i sin tur göra en värdering innan. Så har det varit i Danmark och tyskland av erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.