Hej
Hur räknar man ut hur mycket golv man behöver köpa till lägenheten. Det kommer vara samma golv i hela lägenheten förutom badrum och toalett. Golvet kommer vara laminat.
 
Längden gånger bredden för samtliga rum.
Det blir inte så mycket spill.
Antingen tar du i och då går det att lämna tillbaka överblivet oöppnat paket. Eller så får du åka och köpa ett paket till om det inte räcker.
 
Mäter golvytan och lägger på 5-10%.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mät längden och bredden och multiplicera det, mät gärna i meter så får du svaret i kvm direkt, i varje rum lägg sedan på 10-15% på totalen så borde det funka om det är något så när enkla rum.
Eller handla lokalt där du kan åka och köpa till om det fattas
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ska du lägga själv och det är första gången så ta 15% ska en erfaren golvläggare lägga så 5-10%
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är du riktigt intresserad av exakt åtgång tar du reda på hur lång och bred en laminatplanka är och räknar ut hur de ska läggas och kapades. Det du kapar på en längd börjar du med på nästa (om den inte blir väldigt kort).
Snyggast rycker jag det blir att lägga på samma ledd i alla rum, och på längden.
 
Inte för att det är frågan i tråden, men det har redan tagits upp i tråden att inte lägga för korta bitar. För att förtydliga det, det blir inte snyggt om man lägger kortare bitar än 30cm. Med andra ord, släng bitar kortare än 30cm.
Ibland förespråkas till och med uppåt 50cm, men tycker 30 cm räcker.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H
P Pin skrev:
Är du riktigt intresserad av exakt åtgång tar du reda på hur lång och bred en laminatplanka är och räknar ut hur de ska läggas och kapades. Det du kapar på en längd börjar du med på nästa (om den inte blir väldigt kort).
Tillägger: Snyggast rycker jag det blir att lägga på samma ledd i alla rum, och på längden Lägg i samma riktning mot fönster så att skarvarna syns minst. Lägg löpande så att inte ny bräda börjar på samma plats. Googla, det finns.säkert något klipp hur man gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag tänker också så här att i och med att ts ställer frågan så kan vi nog räkna med att hen inte lagt golv tidigare. Då skulle jag tipsa om att lägga på 10% i kapnota så finns det utrymme för någon ev felsågning och att slänga allt under 50cm. Sen får man kolla hur många m2 som ett paket innehåller och avrunda uppåt till närmsta hela antal paket (eller chansa och avrunda neråt) men köp där du kan lämna tillbaks ej öppnade paket så är det ju lugnt.

nyanser kan faktiskt skilja något så när man lägger plockar man hela tiden brädor från 2paket. Har man då köpt på sig för lite och köper ett separat paket senare så kan det resultera i att man kan se skillnader när golvet är klart
 
Har just lagt golv i stugan (till två rum med lite vinklar hit o dit) - mätte just så enkelt som nån skriver ovan - längd x bredd på totala ytan och la sen på ca 6 % (2 kvm). Nu är det klart och jag har ca 2 kvm kvar - blev extremt lite spill (vilket beror helt på tur, väldigt lite på skicklighet :))
Men kontentan är ändå att det blev mindre spill än väntat...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.