Hej!

Jag har ett garage som är av betong runtom, endast portarna är av trä/plåt, med (onödiga) fönster upptill. Jag kommer att köpa en ny bil inom kort att ställa in i garaget. Jag vill inom rimliga gränser skapa en så bra miljö för bilen i garaget som möjligt, för att hålla rosten på behörigt avstånd, utan att det kostar skjortan.

Min första tanke är att installera en luftavfuktare av något slag. Frågan är vad den bör ha för specifikation och var den lämpligast placeras. Den bör inte vara utrymmeskrävande utan någorlunda liten, och ha låg ljudnivå och bra drift osv, och samtidigt god (tillräcklig) kapacitet för det den ska användas till.
Jag använder bilen i princip varje dag, vilket innebär att ny fukt kontinuerligt kommer att föras in i garaget, dels från utomhusluften som strömmar in, dels från bilen själv när den står där (speciellt slaskiga och blöta dagar).

Sen så funderar jag kring hurvida man bör ha extra ventilation; om nödvändigt, så helst i form av självdrag med spjäll uppe och nere i portarna. Det kommer inte att finnas något annat än bilen i garaget som är "ömtåligt". Således ska lösningen bli så bra som möjligt för bilen, inget annat att ta hänsyn till alltså.
Frågan är vad vinsten är att ventilera in/ut ny luft (fukt) om jag installerar en luftavfuktare(?).

Garaget är precis tillräckligt stort för att rymma en ordinär Volvo, så det är inga jättevolymer det är frågan om.

Jag söker alltså efter tips och ideér kring luftavfuktare (typ, kapacitet och placering) och lämplig (nödvändig?) ventilation. Budgeten för avfuktare bör inte överstiga mer än ett par tusen, helst.

Stort tack på förhand för eventuella råd och tips!

Mvh Gunnar.
 
Det som är bäst för bilen är att den står i en carport med motorvärmarsladden ikopplad.

Om du ställer in en kall bil i ett varmt garage kommer det alltid att kondenseras fukt i balkar och i dörrar mm. varje gång du kör in den i garaget, detta ger ju i förlängningen upphov till möjliga rostskador.

Så det bästa ur rostsynpunkt är att bilen står i samma temperatur som det är ute, men så det inte kommer nederbörd på den.

Har du en (ny) helgalvad bil så kan du med gott samvete ställa den i varmgaraget ändå, du har förmodligen sålt den innan galvaniseringen har korroderat/oxiderat bort.

En avfuktare kommer att torka luften i garaget, men fukten som finns i balkar osv på bilen kommer inte att torkas bort.
 
Hej!

Tack för svaret! Jo jag är medveten om att det allra bästa är car-port, med motorvärmare. Tyvärr finns bara ett alternativ till garaget; att låta bilen stå på "öppen gata", med allt vad det innebär (smuts, stöldrisk, skadegörelse etc..).

Min tanke med ventilationsluckor uppe och nere i portarna är att skapa ett så likt "klimat" som det är i t ex en carport (eg ute); kall (tyvärr också fuktig luft) strömmar in nertill, värms aningens, och strömmar ut upptill. Genom att ha tillräckligt stora ventilationsöppningar så kommer temperaturen i garaget att gå mot ute-temperaturen. Detta i kombination med luftavfuktare, torde väl vara än bättre(?).

PS. Rostskydd är mer aktuellt än någonsin, man tycker att en ny bil 2005 ska vara otroligt bra skyddad, men icke, här snålar många fabrikanter in småslantar än idag. Detta har tyvärr också drabbat nya Volvo S40/V50 (80% Ford & Mazda numera), som enligt uppgift försämrat rostskyddet jämfört med tidgare modeller (paradoxalt nog är rostskyddsgarantin utökad till 12år, men även villkoren för vad garantin gäller är "justerad" därefter, enligt uppgift). DS.

Mvh Gunnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.