A Astrom86 skrev:
Så den jag länkade funkar som den är?
Då behövs bara den och inget mer.

eller behöver man ändå försänka plåten? Och hur försänker man den?
Tar man först vanliga borren man ska använda på 5,5 mm och sen tar man en större borr och bara borrar ”ytan”?
 
Den tror jag kommer funka som den är, skallen ser inte ut att bygga så mycket.
Det viktiga är att skallen inte tar i spegelglaset, behöver hålet försänkas görs det med en större borr tex 7mm beroende på hur stor skallen är.

Jag skulle köra på den du länkar till (y)
 
A Astrom86 skrev:
Tar man först vanliga borren man ska använda på 5,5 mm och sen tar man en större borr och bara borrar ”ytan”?
Ja.
 
Mazen Mazen skrev:
Den tror jag kommer funka som den är, skallen ser inte ut att bygga så mycket.
Det viktiga är att skallen inte tar i spegelglaset, behöver hålet försänkas görs det med en större borr tex 7mm beroende på hur stor skallen är.

Jag skulle köra på den du länkar till (y)
stort stort tack för ditt fina engagemang.

får jag passa på att fråga en till fråga.

Jag ska sätta aluminium profiler i taket för att sedan fästa ledstrip på. Å där måste verkligen skruven vara i höjd med aluminiumet för att led stripen inte ska ”rida” på skriven.

den profilen är ju tunn, har man ett speciellt verktyg för att försänka då?

Bifogar bild på profilen.

även på denna måste jag borra hålen, vad bör man köra för diameter på skruv och borr här?
 
  • Svart aluminiumprofil för LED-strip montering med tekniska mått och snittvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tex 3.0 skruv och då först borra med en 2,5 mm för att sedan försänka med 4 el 4,5 mm beroende på hur stort huvud skruven har. (Finns 3.0 skruv med skalle på knapt 4 mm vad jag vet)
Hålet vidgas något vid försänkning så därför en ngt mindre borr än vad skruven är.
 
Mazen Mazen skrev:
Tex 3.0 skruv och då först borra med en 2,5 mm för att sedan försänka med 4 el 4,5 mm beroende på hur stort huvud skruven har. (Finns 3.0 skruv med skalle på knapt 4 mm vad jag vet)
Hålet vidgas något vid försänkning så därför en ngt mindre borr än vad skruven är.
3.0 skriv har det något med längden att göra?
 
A Astrom86 skrev:
3.0 skriv har det något med längden att göra?
Nej bara tjockleken.
Här tror jag en 3x40 skulle räcka.
 
Mazen Mazen skrev:
Nej bara tjockleken

Okej.

taket är ju troligtvis gips, klarar man sig utan plugg tror du?
 
Mazen Mazen skrev:
Den borde vara skruvad i någon regel som brukar sitta cc 30 el 45 annars skulle jag köra med Thorsman gul plugg.
[länk]
okej, perfekt. Får se om jag träffar nån regel, måste sätta profilerna på ganska bestämda platser. Så får se om de blir plugg eller bara träskruv.

fick leveransen av spegeln nu och inser att jag enbart beställde en sån här skena.

man hade behövt en till för att sätta ovanpå.
Eller är en hel skena overkill?
 
  • Monteringsinstruktion för spegel med en skena och spegelns dimensioner med 24mm avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av montageanvisningar för en spegels monteringsskena, inklusive skruvar och infästningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är väl snyggast..
 
Mazen Mazen skrev:
Ja det är väl snyggast..
jo de är sant, blir enhetligt och snyggt.

Vad menar dom med det nedan 24 mm?
 
  • Skärmdump av en bygginstruktion med markerade mått för spegelglas, angivet som "H - 24 mm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tyder bilden rätt är det 24 mm mindre i mått än vad ytterkanten på listerna monteras på i höjd..
 
Mazen Mazen skrev:
Om jag tyder bilden rätt är det 24 mm mindre i mått än vad ytterkanten på listerna monteras på i höjd..
okej.

jag tänkte om det hade nåt att göra med vilket avstånd man bör fästa listan på ovansidan så man kommer in under och kan glida ner den. Man får ju inte sätta den för lågt, då kommer inte spegeln in och inte för högt för då får spegeln inget stöd.

när man kör den gula pluggen du rekommenderade, kör man bara en helt vanlig träskruv då?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.