Hej,

Jag planerat att bygga en pool som både befinner sig inom- och utomhus. Eventuellt då att bygga in utomhusdelen för vintersäsongen.

Jag har också funderingar på att en del av poolen (inte samma pool dock) skall ha ett fönster in mot undervåningen/vardagsrum i källaren, dvs. under vattennivån.

Har någon några erfarenheter av detta? åsikter och tips? Jag är fortfarande i planeringsstadiet men jag uppskattar svar!

MVH


 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av det, men tanken har slagit mig flera gånger.

Min tanke har varit att halva poolen är under riktigt tak mellan riktiga väggar (som tillhör huset) och den andra halvan befinner sig under skjutbart glastak och skjutbara väggar liknande de som används vid uterum. På det sättet kan du använda poolen på vintern och på sommaren kan du skjuta bort glaspartierna. Emellertid har jag aldrig sätt något som liknar detta och priset vill jag inte börja fundera på.
 
Hej,

Jo, en sådan konstruktion blir bade kostsam och svår att underhålla. Jag har hunnit tänka om och jag har kommit fram till att det är bättre med en stor inomhuspool på en nedre våning med mkt öppen planlösning. Om den nedre våningen är öppen mot en uteplats eller en gräsmatta så kan man med stora skjutdörrar i glas eller något liknande få inomhuspoolen att fungera som utomhuspool också, då under sommar eller bara om vädret tillåter. Leker lite med tanken. Finns det någon med erfarenheter av detta? Vad skulle fungera bra som skjutdörr? Jag vill inte att "snubbel-skenor" ska förstöra så finns det bra skenor som inte ligger över marknivå? Rostproblem?

Jag funderar fortfarande på hur det skulle fungera med pool med insikt/utsikt till vardagsrum på nedervåning. Vad använder man bäst för typ av glas? Härdat glas och ytlig plastbehandling? vad används i större akvarium?? En ruta på uppemot 8 kvm är inga billiga och simpla saker... råd?

Mvh, Tomas
 
Läste på en faslig massa inför ett tänkt poolbygge men det rann ut i sanden....
Funderade också på inomhuspool tills jag kom att prata med en poolbyggare som "skrämde" mig. Vad en pool kan göra för din fasad vill du inte veta. :(
Fuktigheten, kloret m.m "äter" på fasaden, i mina öron lät det som att anlägga ett badrum UTAN fuktspärr om du förstår vad jag menar.
Utomhus är nog säkrast, eller så prata med mer än bara pool-folket om du vill realisera din dröm om en inomhuspool! (de vill ju sälja sina pooler till varje pris...)
Vår granne anlade pool i våras, visst en dröm de dagar då det var HOT men vilket jobb. Jag har nog inte insett vilket pyssel det är att ha pool. Den sköter sig knappast själv, och städning, uppvärmningskostnaderna..klortabletter och gud vet allt. Byte av sandfilter m.m Smakar det så kostar det.
Om du tycker det är trist och jobbigt att klippa gräsmattan - fundera 2 ggr på pool är mitt råd.
Och bestämmer du dig för ett ja, snåla inte utan unna dig uppvärmning med solfilm kombinerat med "det vanliga".

Lycka till!
 
Mina föräldrar har en stor pool, 90 kubik, med 12 st solfångare som uppvärmning (som jag har byggt). Det kräver mycket arbete i städning o underhåll. Koll på pH värdet o se till att det är klorerat. Hälla i flockmedel, höja o sänka vattennivån m.m. Fast de sommardagar när du badar så är det underbart.

Min pappa har det som en liten hobby att underhålla poolen - dessutom är han pensionerad kemist så gud vet vad han har exprementerat med för medel i det vattnet.
 
Har du resurserna så är en Inom/Utomhus pool inga problem idag, investera 35 euro och prenumerera på tidningen Schwimmbad und Sauna för idéer och leverantörer. De svenska leverantörerna ligger inte i fronten på poolsidan (särskilt inte när det gäller inomhuspooler), kompetensen och utbudet finns i tyskland. Kostsam historia? Beroende på vilken typ av pool det gäller (form, material) allt ifrån 300tkr till flera miljoner. 2003 var det med en artikel med en liknande pool med djupdel med fönster in till en relaxavdelning med varmrum och bastu.

http://www.schwimmbad-und-sauna.de
 
Byggde en utomhuspool i storlek 4 x 8 m 1978. Jag placerade den intill huset och riktade in den så att den skulle kunna byggas in någon gång i framtiden. En altandörr sattes in och gav utgång direkt till poolområdet. Efter att jag under 20 års tid varje vår hade tvingats jobba bort en soppa av alger, löv och grodor och dessutom dagligen under sommaren håvat upp mängder av löv hade jag fått nog.

Skulle jag gräva igen eller glasa in? Valde klokt nog att glasa in den. Jag byggde helt enkelt ett utreum med enbart rullglas och plasttak. Blev 100 kvm.

Vilken otrolig skillnad. En dammsugning och backspolning på våren så var det hela klart. Inga löv under badsäsongen. Mycket längre badsäsong. Bad oavsett väder. Kylig och blåsig väderlek uppvägdes av växthuseffekten. Samtliga glas rullas undan då det är riktigt varmt. Uppvärmningskostnaden minskade påtagligt.

Viss kondens förekommer vid låg utetemperatur och varmt poolvatten. Beror på att jag har enkelt plasttak. En pool avger mycket fukt vilket ställer krav på avfuktningsutrustning till en innepool. Annars rullar tapeterna ner från väggarna.

Det hela är dock en kostnadsfråga. Man använder inte poolen så mycket när den finns där som man tror att man skall göra innan den byggts. Dyra dopp!

Lycka till med poolplanerna! :cool:


 
Vi har en inomhuspool som vi totalrenoverade förra året. Det är inte alls mycket jobb med att sköta den. Varje vecka lägger vi i klortabletter och sen kollar vi pH någon gång i månaden. En inomhuspool blir inte så smutsig, så när det gäller dammsugning har vi gjort det 4 gånger under sista året (om jag inte kommer ihåg fel). Självklart behöver man ha en bra lösning för avfuktningen, men bara man sköter det så är det inga problem. Vi använder poolen ganska ofta. Inte varje dag men flera dagar i veckan, då vi har en jetstream som vi använder för simträning :D
Vill du har mer information om pooler så rekommenderar jag http://www.poolforum.se där det finns många som kan svara på frågor om pooler (både inomhus och utomhus). Lycka till med planerna!



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.