Jag tänker planlösningar varje vaken stund tror jag, och nu drömmer jag dessutom om planlösningar!!! Bodde på hotell i helgen och kom på en sak; måste sovrum vara fyrkantiga? För det är de nästan alltid! Hotellrummet såg nog ut som hotellrum gör mest, det är bara det att jag aldrig har bott i enkelrum förut ;).

Till vänster var det en vägg med garderob och till höger toaletten. Framåt till vänster det obligatoriska skrivbordet och till höger sängen. Den fick precis plats i den lilla alkov som bildades "bakom" toaletten. Det var hur mysigt som helst och jag vet att mina barn skulle älska att ha det så! Jättelätt att bygga in om man vill det, eller att sätta upp ett draperi för att slippa bädda ;). Två av våra barn sover nu i våningssäng och även detta skulle ju funka utmärkt i alkoven.

Så nu funderar jag på en liknande lösning, med antingen toalett eller klädkammare (i båda fallen med ingång utifrån och inte från rummet) som ger alkoven. Om plats finns kan man ju göra garderober som hör till rummet också. Ja, det här tål att tänkas på! Vad tycker ni? Är det en bra idé eller något man skulle tröttna på?
 
Jag förstår inte, det blir väl inte mindra 4-kantigt på detta viset? Jag trodde du var inne på 5-kantiga eller runda rum. Såg ett jättehärligt runt badrum i en gammal Sköna hem tidning. Kanske därför jag tänkte så.
 
De kan ju vara "L" formade exempelvis.

Jag tycker att det är fräckt med sovrum som går ihop med "walk in closet" samt med badrum. Sovrum - stor klädkammare - badrum blir en enhet. Då behöver sovrum inte alls ha fyra kanter
 
Vi har gjort bägge våra barns sovrum på övervåningen efter just den principen, i det ena rummet så är det badrummet som bildar vinkeln och i det andra allrummet.
Jag trodde nästan jag var ensam om att tycka att den här rumsformen är mycket trevligare och mysigare än ett kvadratiskt eller rektangulärt rum :) ;)

Vi har dessutom snedtak på ÖV så dessa nischer blir jättemysiga.
När de blir lite större och har vuxit ur juniorsängarna ska jag låta platsbygga sängram för resårkärna med lite större bredd, samt med avställningsytor på var sida och förvaring under :).

MVH//Christina.
 
Då fortsätter jag med mina planer! En följdfråga blir: Stör toalett och dusch om man nu lägger ett badrum "mellan" två barnrum?

Som det ser ut på min ritning just nu har ett barn duschen så nära sängen den kan bli och det andra barnet har toaletten lika nära... Kanske inte helt lyckat? Men å andra sidan ligger ju nästan alltid en toalett bredvid sovrummen!
 
Ella skrev:
Då fortsätter jag med mina planer! En följdfråga blir: Stör toalett och dusch om man nu lägger ett badrum "mellan" två barnrum?
Det är svårt för mig att svara på med säkerhet då duschen i vårt fall ligger i andra änden av badrummet sett från sängplatsen i nischen :-/, däremot står själva toastolen närmast väggen mot sovnischen och den är iaf. inget problem, har själv legat där så pass många gånger då barnen varit sjuka och behövt sällskap och jag har inte upplevt något som helst störningsmoment då ngn. annan varit på toa och spolat ;)

Känner man sig ändå tveksam kan man ju alltid isolera innerväggen, mellan toa och alkov, lite extra av just den anledningen, då det är både enkelt och billigt när man ändå bygger, det har emellertid inte vi gjort då den tanken aldrig föll mig in på planeringsstadiet, men i vårt fall så hör man iaf. inget nämnvärt, 'what so ever' från badrummet :).

MVH//Christina.
 
Ibland kan det nästan vara enklast att utgå från möblerna och tomrum och sedan rita väggarna utifrån det, för att bli av med sitt fyrkantiga tänkande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.