Lite "hur långt är ett snöre" fråga jag vet...

Lägger om värmen totalt och drar golvvärme i huset.
Tittar på Altherma 3 top grade 140 med en 230l tank.
Det blir inga radiatorer utan endast golvvärme på 2 plan.
Man bör då rimligtvis inte behöva en shunt då utan väljer bara rätt framledningstemperatur på enheten och möjligtvis stryper en slinga på fördelaren om det upplevs varmare än det ska vara?

Blir dock inte klok på om enheten i sig kan trycka slingorna på egen hand eller om extra pump behövs.
Daikin talar inte med konsument och alla återförsäljare jag pratat med tycker man ska köpa annat, helst utan frågor och bara ge dem en halv miljon i handen.

Slingorna får en total längd på runt 600m, 16mm rör, ca 12st slingor ~50m styck, 1 fördelare var för över och undervåning.
Shuntarna klarar ju lätt det trycket men vill helst ha en så clean setup som möjligt utan extra pumpar och prylar.
 
Du kommer få svar fast på annat forum.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=144.0

tveksamt att det går iof då jag fick rådet att installera minst 22mm kopparrör från pump till acctank. avstånd 5m. Jag valde 28mm kopparrör och har ett flöde på 32l/min när cirkpumpen drar igång. på tok för mkt dock så 22 hade alla gånger räckt.
 
Redigerat:
Tycker att den ordinarie pumpen borde klara det, har då inte sett på en enda nibe jag varit på att någon haft extra cirkpumpar. Det tråkiga med Daikin, som jag och andra med mig har upplevt på sista tiden, det är frånvaro av support, förr var det bra, men nu suger dom.
 
DonPablo R134a skrev:
Det tråkiga med Daikin, som jag och andra med mig har upplevt på sista tiden, det är frånvaro av support, förr var det bra, men nu suger dom.
Det är här deras problem är samt garantiärenden där de käftar med servicefolket istället för att bara göra det rätta på första försöket... :/

Tack för input grabbar. låter som man får testa och sedan skicka på en extra pump om det är kallt
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.