Tror inte en LK slang påverkas nämnvärt av betongen. Speciellt inte på det lilla djup den ligger på.
 
F falkn skrev:
Tror inte en LK slang påverkas nämnvärt av betongen. Speciellt inte på det lilla djup den ligger på.
Många har dock varnat för just detta. Alltså när tempen i betongen ökar. Men kommer ju hålla betongen sval genom allt vattnande:)
 
G Gabsson skrev:
Många har dock varnat för just detta. Alltså när tempen i betongen ökar. Men kommer ju hålla betongen sval genom allt vattnande:)
Du har en 95 mm tjock platta med en blöt låghållfasthetsbetong och det är 10 grader i utrymmet. Du kommer knappt komma över 20 grader.
 
  • Gilla
martin1973
  • Laddar…
Varit rätt intensiv med bevattningen eftersom SKB betong är extremt känslig första 24h.
Glättningen var klar 19.00.
Vattnat kl 20,23,03,08.00. Folk tycker det säkert det är galet men plattan har varit torr varje gång jag vattnat.
Inga sprickor överhuvudtaget ännu.
Fortsätter vattna så i några dagar sen kommer jag nöja mig med byggfolie.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
På vissa ställen lite sämre, vissa riktigt bra.
Ska fråga om HTC kan göra en liten touch-up slipning innan poleringen, utan att ballasten syns. Men blir det för dyrt skippar jag det. Krater osv kommer jag laga med någon cementpasta/kakelfog innan poleringen startar.
Ojämnt betonggolv i byggmiljö med väl synliga fläckar och stolpar som förbereds för slipning eller polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonngolv med ojämn yta och varierad struktur belyses av solljus, behov av touch-up före polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn betongyta med skador och kratrar inför förbättring och polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjuten betongyta i ett rum med ojämnheter och fotspår som reflekterar behov av slipning och reparation före polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn betonggolv med fläckar och små sprickor, i behov av slipning och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn betonggolv yta med vattenpölar nära plastskyddad vägg, i behov av reparation och polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Oslipat betonggolv med skadade områden runt pelare, kablar insvepta i slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonngolv med ojämnheter och en strimma cementpasta utlagd för reparation före polering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta parti blev sämst pga handglättning. Tur en säng hamnar där. Ojämnt handglättat betonggolv med oregelbunden yta nära en plasttäckt vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plastat in betongen noggrant. Vattnade väldigt mycket innan så det liksom blir vakuum mellan plast och betong.
Väldigt komiskt att betongarna skippade all form av vattning/inplastning/membranhärdare. Tanken var att de skulle göra sistnämnda men det glömde de bort.
Men jag har så klart vattnat hela tiden fram till inplastningen.
Igår sågade jag en sprickanvisning, typ 20mm djup i betongen vid övergången från stora till lilla delen. Detta för att minimera risken för vilda sprickor. Detta ska göras inom 36h från gjutning och gärna c-c 6 meter eller vid stora sektionsförändringar.
Nybetongad yta insvept i plast med sprickanvisning synlig och vattenslangar för efterbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten och inplastad betonggolv i källare för härdning med synlig sprickanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Givet förutsättningarna så ser det ändå bra ut tycker jag!

Lite overkill med riktig diffplast! :)

Luftfuktigheten påverkar inte tiden det tar innan betongen härdar. Det är enbart temperaturen. Om något är det bra med hög RH då det minskar avdunstningen.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Jag tänkte att nu när glättningen blev halvbra så ska åtminstone betongen få härda under lyxförhållanden. Byggplasten behöver jag sen för att emballera all eternit som innertaket var beklätt med förut.
Sen har jag också hört att om betongen får härda med folie/vatten under en längre tid så antar den en mörkare ton jämfört med vanlig täckning. Jag låter täckningen ligga så här i en månad. HTC sliparen är inbokad början på december.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Exemplariskt efterarbete, bra jobbat. Verkar som "betongarna" inte riktigt hade känsla för glättning och slut resultatet. Duktiga HTC slipare brukar kunna rädda det mesta så det blir nog grymt till slut. Kom ihåg att posta lite bilder på färdigt golv.
 
Lite bilder från badrumsgjutningen;
Golvbrunn i Blucher rostfri för skydd mot råttor.
1.Cellplast 100-150mm (utan cellplast på vissa ställen för bättre stabilitet för EPS betongen)
2.EPS betong 170 mm (Finja)
3. Golvvärme LK 12mm och armering ovanpå.
4. Flytspackel Alfix 60 fiberförstärkt 40mm.

5. Kvarstår flytspackel för att få rätt lutning.

Gjutningsfas av badrumsgolv med synlig Blucher rostfri golvbrunn, EPS betong, och rör för golvvärme före flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete i ett badrum med nylagd EPS betong runt en rostfri golvbrunn och synliga värmeslingor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underarbete för badrumsgolv med EPS-betong, armering, och golvvärmerör framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjutet badrumsgolv med synlig golvbrunn och delvis synlig golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjutet badrumsgolv med synlig golvbrunn och rörinstallationer innan avslutande flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Hm, är inte värmeslingan lite väl nära golvbrunnen där?
 
MrJay MrJay skrev:
Hm, är inte värmeslingan lite väl nära golvbrunnen där?
Jo den är lite nära. Finns inget krav på avstånd men det är väl för att brunnen inte ska torka ut och det ska lukta. Och att man ska kunna byta brunnen i framtiden.
Men livslängden på en rostfri brunn är nog lika lång som golvvärmen så när det blir byte så får allt bytas.
Nu tror jag att jag kommer undan ändå eftersom brunnen ligger i slutet på slingan och att vattentemperaturen sjunkit en del innan den når dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.