Hej, jag undrar vad det skulle kosta ungefär att anlita någon som lägger nytt plåttak ev riktas, ny råspont och ny panel.
 
  • Gammal röd lada med slitet plåttak och trädgårdsmöbler framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat trähus med slitet plåttak, behov av nytt tak och fasadrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul projekt!
Beror väl lite på vad du ska ha ladan till, ska du inte bo i den eller så hade jag lagt en duk istället för råspont och bytt plåt.

Det är inte ett gammalt sticketak under plåten? Det är lite mer jobb att riva.
Skulle tippa på 8-900kr/m² plus rivning, ställning och moms.
 
Tack för svar Oj då kan det rinna iväg ordentligt.
Det är inte helt omöjligt att det är sticketak måste kolla de.
Tanken är väl att att isolera själv invändigt när tak och väggar är tätt. Det finns inte heller något golv endast ojämn betong som är utkastat lite vilt.
Vad blir billigast, riva allt och bygga nytt eller renovera och försöka komma undan bygglov?
 
  • Gilla
Egidedimma
  • Laddar…
Menar du riva hela ladan eller bara taket nu? Ladan tycker jag ser trevlig ut så jag hade renoverat, det blir så mycket extra allt när man bygger nytt. Men allt beror ju på vad man ska ha det till.
Hade börjat med golvet. Så får man jämn slät yta att arbeta på, ha material osv (tänker gjutet golv alltså)
Sedan tak och sist väggar.
Vet inte vad en klassisk trälada kostar idag men... golv 900, tak 1800 (isolerat) väggar 900 isolerat plus moms och lite påslag för att någon ska tjäna pengar.
Sedan dörrar fönster osv
 
  • Gilla
Storavagen
  • Laddar…
Då är jag sådär tråkig och säger 5000:- totalt inkl. allt. Troligtvis mindre.

I min kostnad har jag räknat in slamfärg, piasava, fönsterfärg och nya skruv till taket. Vill du riktigt strössla pengar så målar du taket.

Eftersom mitt kostnadsförslag innebär att du gör lite själv så kan det såklart bli lite dyrare om du får någon att göra det.
 
Fler bilder kommer imorgon.
Taket är prio 1 då det regnar in på ett ställe.
Panel nöjer jag mig med obehandlad så löser jag resten.
Dörrar och fönster löser jag själv när öppningar skapats.
Isolering löser jag själv invändigt.
Golv behöver jag eventuellt hjälp med. Vad blir bäst om jag vill både ha bo del och garage. Lägga bjälklag vid bodelen och gjuta vid bilplatta?
Stående stockarna står på stenar
 
sebohman sebohman skrev:
Hej, jag undrar vad det skulle kosta ungefär att anlita någon som lägger nytt plåttak ev riktas, ny råspont och ny panel.
Behöver du verkligen byta allt? Jag tycker att det ser ut som om den är i ganska bra skick.

Sticketak ser det ut att vara, under plåten. Plåten har börjat rosta lite, men det borde gå att stoppa med färg. Men som påpekats, det är ofta skruvarna (eller mer troligt klockspikarna), eller deras gummipackningar som har gett sig. Det räcker för att det ska regna in.

Panelen ser också fräsch ut. Vill du ha ladan mer vindtät så ska du kanske spika på lockläkt. Liggande panel längst ner, det är bra, då blir det lättare att byta det som är dåligt. Men du borde montera takavvattning, hängrännor och stuprör.

Fönstren är vackra. Det hade varit trevligt om de fått vara kvar.

Det kan vara möjligt att gjuta ett nytt golv på samma sätt som man gjuter en platta, lägg armering på distanser och pumpa in betong.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag lade nytt tak och riktade upp ngt på min ca 30m lada. Beställde fullängds galvad pannplåt som var lite tjockare än den tunna som ofta saluförs. Plåten och material till taket gick på ca 80'. Så jag skulle uppskatta 200'+ om du lejer ut det.
 
  • Gilla
Mr perfekt
  • Laddar…
M
G guggen skrev:
Jag lade nytt tak och riktade upp ngt på min ca 30m lada. Beställde fullängds galvad pannplåt som var lite tjockare än den tunna som ofta saluförs. Plåten och material till taket gick på ca 80'. Så jag skulle uppskatta 200'+ om du lejer ut det.
japp runt fet hamnar det,beroende på kvm taket.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är sjukt tacksam för era kommentarer. Jag är 25år och ärvt denna gård från min far så jag uppskattar verkligen tipsen ni ger mig.
Min tanke är till en början att lägga om tak iaf till plåt igen. Sen ta resten som det kommer.
Det som behövs göras då är:
•Riva allt.
•Rikta takstolar.
•Råspont eftersom jag har en tanke att isolera i framtiden
•Takpapp, eller finns det något kondensskydd på viss plåt??
•Ny plåt

Ladans längd är ca 15m, bredd ca 8m

Eller några andra tips på mitt projekt??
 
  • Gammal lada med rött och slitet trä, synligt tak under grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd ladugård med slitet plåttak omgivet av nakna träd och röra vid basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning i lada med fyrhjuling, verktyg och byggmaterial synlig i röran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt ladan tak med synliga träbjälkar och råspont, lite rörigt med kartonger och föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vy av en lada med synliga takstolar och råspont, ljus sipprar in genom springor i taket, med förvarad bråte nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lada i rött med slitet plåttak och öppna dörrar som visar inre struktur, omgivet av träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara slänger ut tanken att detta är ju annars ett perfekt sätt att lära sig själv även om man är nybörjare från grunden. Köpa hem material, bjuda in några vänner som är villiga och fixa till taket själva, så kan du ge dig själv en klapp på ryggen och har samtidigt lärt dig en del på vägen
 
  • Gilla
sebohman och 1 till
  • Laddar…
Bra förslag hehe men jag håller för närvarande på med kåken jag bor i med panelbyte o diverse.
Tak är inget jag orkar hålla på med
 
M
sebohman sebohman skrev:
Bra förslag hehe men jag håller för närvarande på med kåken jag bor i med panelbyte o diverse.
Tak är inget jag orkar hålla på med
vart i landet är det?du bör ha underlagsduk o ny plåt,vattensystem o eventuellt byta några råspont.
 
Björklinge, ligger två mil norr om Uppsala
 
M
sebohman sebohman skrev:
Björklinge, ligger två mil norr om Uppsala
jag har skickat privat pm på sidan,läs där,mvh Ronny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.