Jag har byggt gym i garaget och behöver wifi därute.
Har ett wifinät i huset, men det räcker inte in i garaget. Det är plåttaket på garaget som ställer till det.
Jag vill inte gräva ner kabel även om det vore den bästa iden.
Vad är det bästa att göra förutom att gräva?
 
  • Gilla
Pzzt
  • Laddar…
T
holetaker holetaker skrev:
Jag har byggt gym i garaget och behöver wifi därute.
Har ett wifinät i huset, men det räcker inte in i garaget. Det är plåttaket på garaget som ställer till det.
Jag vill inte gräva ner kabel även om det vore den bästa iden.
Vad är det bästa att göra förutom att gräva?
Eh, luftledning?
 
optimum
holetaker holetaker skrev:
Jag har byggt gym i garaget och behöver wifi därute.
Har ett wifinät i huset, men det räcker inte in i garaget. Det är plåttaket på garaget som ställer till det.
Jag vill inte gräva ner kabel även om det vore den bästa iden.
Vad är det bästa att göra förutom att gräva?
Enklast nätverk via elnätet.
Från router till dosa som sitter i nätet och samma fas ute i gymmet.
Vill du ha wifi där också så kan du ha en wifi punkt där


Sådant här

Två TP-Link powerline-adapter startpaket för nätverk via elnätet, enkel installation och kompakt design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Enklast nätverk via elnätet.
Från router till dosa som sitter i nätet och samma fas ute i gymmet.
Vill du ha wifi där också så kan du ha en wifi punkt där


Sådant här

[bild]
Ja, något sådant har jag kollat på. Men hur vet man att det kommer funka?
Att man har samma fas i enfaskontakten inne, som ute i garaget?
 
T tanaris skrev:
Eh, luftledning?
Nja
 
T
Och hur är säkerheten? Intressant att veta om grannen kan hacka dig via elnätet.
 
Mats-S
holetaker holetaker skrev:
Ja, något sådant har jag kollat på. Men hur vet man att det kommer funka?
Att man har samma fas i enfaskontakten inne, som ute i garaget?
Har du ett "proppskåp" i garaget så har du högst troligt alla 3 faser där också. så då borde det funka på någon kontakt där.
 
T tanaris skrev:
Och hur är säkerheten? Intressant att veta om grannen kan hacka dig via elnätet.
Hur är säkerheten? Jag har ingen aning om det när det gäller elnät.

Jag bor på landet och känner alla grannar inom en halvmil.
 
Testat med en meshpunkt i huset så nära som möjligt och en meshpunkt i garaget? Kanske funkar
 
Mats-S Mats-S skrev:
Har du ett "proppskåp" i garaget så har du högst troligt alla 3 faser där också. så då borde det funka på någon kontakt där.
Jag har proppskåp i garaget och ett 3-fas uttag. Sen har jag en fas till belysning och en fas till enfasuttagen.
Men inget säger ju att vägguttagen i huset nyttjar just den fasen.
Hur gör man då? Ta ut en elektriker och fixa fler uttag?
 
Mats-S
Ett sätt att testa kan ju vara att bryta en fas i mätarskåpet, sen kolla uttag som slutat funka i villan och vad som inte funkar i garaget. Då kan du ju kartlägga vilken fas som passar bäst att använda.
Hittar du ingen gemensam fas för strömuttagen kanske du kan ta en ledig propp på garageskåpet, lägga den på rätt fas och koppla ett strömuttag på den.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
PowerLine adaptrarna måste inte sitta på samma fas, men det blir bättre prestanda då.
Man bör undvika förlängningssladdar och switchade nätadaptrar i samma uttag då de kan störa, så det finns mer att tänka på än att hamna på ”rätt fas”.

Ett annat intressant alternativ är radiolänk (Guide@kjell) som faktiskt är kanska billigt. Notera att man behöver två enheter för en länk. Tex 2st TP-link CPE210 Radiolänk för utomhusbruk N300 (kjell) eller Ubiquiti NanoBeam M5-16 (Claes). När man fixar en radiolänk drar man en kabel till en wifi-accesspunkt och ev switch.
 
Kört med Powerline (länkade ovan) till garaget 50 meter bort, funka klockrent. Fick flytta runt dem lite först för att hitta samma fas.
 
optimum optimum skrev:
Vill du ha wifi där också så kan du ha en wifi punkt där
Det finns även kombinerade "powerlinemanicker" med accesspunkt. Jag har en som nedan för att få WiFi i en gäststuga. Har inga direkta hastighetsuppgifter men det fungerar i alla fall utmärkt till felfritt strömmande TV. Adaptern i gäststugan har även nätverksuttag om man vill ansluta något med kabel

Bilden är från min köphistorik, köptes 2017, och om just dessa finns idag vet jag inte.

TP-link TL-WPA8630 KIT Trådlöst homeplug-paket AC1350 med två vit enheter, en med WiFi för trådlös täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Avståndet i mitt fall är ca 40 meter och jag vet faktiskt inte om de ens är på samma fas. Det bara fungerar så jag har inte brytt mig.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
G
Devolo magic 2 wifi next starter kit. Kolla ebay.de Tyskland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.