Jag har byggt gym i garaget och behöver wifi därute.
Har ett wifinät i huset, men det räcker inte in i garaget. Det är plåttaket på garaget som ställer till det.
Jag vill inte gräva ner kabel även om det vore den bästa iden.
Vad är det bästa att göra förutom att gräva?
Har ett wifinät i huset, men det räcker inte in i garaget. Det är plåttaket på garaget som ställer till det.
Jag vill inte gräva ner kabel även om det vore den bästa iden.
Vad är det bästa att göra förutom att gräva?
Eh, luftledning?holetaker skrev:
Ja, något sådant har jag kollat på. Men hur vet man att det kommer funka?optimum skrev:
Att man har samma fas i enfaskontakten inne, som ute i garaget?
Testat med en meshpunkt i huset så nära som möjligt och en meshpunkt i garaget? Kanske funkar
Jag har proppskåp i garaget och ett 3-fas uttag. Sen har jag en fas till belysning och en fas till enfasuttagen.Mats-S skrev:
Men inget säger ju att vägguttagen i huset nyttjar just den fasen.
Hur gör man då? Ta ut en elektriker och fixa fler uttag?
Ett sätt att testa kan ju vara att bryta en fas i mätarskåpet, sen kolla uttag som slutat funka i villan och vad som inte funkar i garaget. Då kan du ju kartlägga vilken fas som passar bäst att använda.
Hittar du ingen gemensam fas för strömuttagen kanske du kan ta en ledig propp på garageskåpet, lägga den på rätt fas och koppla ett strömuttag på den.
Hittar du ingen gemensam fas för strömuttagen kanske du kan ta en ledig propp på garageskåpet, lägga den på rätt fas och koppla ett strömuttag på den.
PowerLine adaptrarna måste inte sitta på samma fas, men det blir bättre prestanda då.
Man bör undvika förlängningssladdar och switchade nätadaptrar i samma uttag då de kan störa, så det finns mer att tänka på än att hamna på ”rätt fas”.
Ett annat intressant alternativ är radiolänk (Guide@kjell) som faktiskt är kanska billigt. Notera att man behöver två enheter för en länk. Tex 2st TP-link CPE210 Radiolänk för utomhusbruk N300 (kjell) eller Ubiquiti NanoBeam M5-16 (Claes). När man fixar en radiolänk drar man en kabel till en wifi-accesspunkt och ev switch.
Man bör undvika förlängningssladdar och switchade nätadaptrar i samma uttag då de kan störa, så det finns mer att tänka på än att hamna på ”rätt fas”.
Ett annat intressant alternativ är radiolänk (Guide@kjell) som faktiskt är kanska billigt. Notera att man behöver två enheter för en länk. Tex 2st TP-link CPE210 Radiolänk för utomhusbruk N300 (kjell) eller Ubiquiti NanoBeam M5-16 (Claes). När man fixar en radiolänk drar man en kabel till en wifi-accesspunkt och ev switch.
Det finns även kombinerade "powerlinemanicker" med accesspunkt. Jag har en som nedan för att få WiFi i en gäststuga. Har inga direkta hastighetsuppgifter men det fungerar i alla fall utmärkt till felfritt strömmande TV. Adaptern i gäststugan har även nätverksuttag om man vill ansluta något med kabeloptimum skrev:
Bilden är från min köphistorik, köptes 2017, och om just dessa finns idag vet jag inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Avståndet i mitt fall är ca 40 meter och jag vet faktiskt inte om de ens är på samma fas. Det bara fungerar så jag har inte brytt mig.