Hej!
Jag har en misstanke om att byggstart på mitt planerade bygge kommer att fördröjas längre än vad jag önskar pga den kommande vintern och de låga temperaturer som brukar råda vid den tiden, då det vi ska börja med är att gjuta plintar i början på nästa år.

En tanke slog mig då att jag kanske kan beställa plintar med fot färdiga, enligt ritning, på en närliggande betongfabrik och sedan lyfta de på plats med kranbil. Jag skulle då gräva rännor, packa kross och mäta så rännorna ligger på precis rätt djup innan leverans. Ställa plintarna på plats och fylla upp med kross.

Någon som gjort något liknande eller tror att det kan finnas någon nackdel att göra såhär istället för att gjuta de på plats? Vad ska man tänka på?

Det är tre rännor med 8 plintar i varje ränna som gäller.

Mvh
 
Redigerat:
Farsan beställde färdiga plintar när han byggde sin stuga. Rejält stora med nästan 1m2 fot som lyftes på plats i rännor på samma sätt som du beskriver. Har funkat bra och stugan har inte rört sig nåt sen den byggdes för 10 år sen. Han valde färdiga plintar på grund av tidspress och att vintern var på väg har jag för mig :)
 
J Johnsvi skrev:
Farsan beställde färdiga plintar när han byggde sin stuga. Rejält stora med nästan 1m2 fot som lyftes på plats i rännor på samma sätt som du beskriver. Har funkat bra och stugan har inte rört sig nåt sen den byggdes för 10 år sen. Han valde färdiga plintar på grund av tidspress och att vintern var på väg har jag för mig :)
Tack för input Johnsvi! Det låter ju positivt :) Jag hade tänkt mig en fot på 60x60x10 cm och sedan är plinten 20x20 och ca 80-100 cm höga.
 
Kommer du att få plintarna i våg åt alla håll tror du, jättesvårt att få till det om man ställer ner något, jag har gjutit lite plintar och gjorde dom ca 5 cm högre, vägde av efter återfyllning och kapade med en betongtrissa i våg, kan inte bli fel då.
 
J jonaserik skrev:
Kommer du att få plintarna i våg åt alla håll tror du, jättesvårt att få till det om man ställer ner något, jag har gjutit lite plintar och gjorde dom ca 5 cm högre, vägde av efter återfyllning och kapade med en betongtrissa i våg, kan inte bli fel då.
Ja, det är väl det svåra momentet antar jag. Jag har en rotationslaser att mäta med och redan utsatta referenspunkter på plinthöjderna. Så teoretiskt borde det väl fungera om jag är noga med förarbetet. Sen väga av alla och ev. tippa de som diffar åt sidan för att antingen fylla på eller skrapa bort innan återfyllning. Jag kanske är lite väl optimistisk :)
 
Problemet är nog att få det stumt under om det ska fyllas på eller skrapas bort något. skrapa av blir en kulle på miyyen , fylla på blir en kulla i ytterkant, så fundera lite på utförandet. Det går utmärkt att padda till botten, sätta en form med lite järn i och trycka ner ett par järn i mitten av bottenplattan. Dom ska sluta ca 5 cm från blivande överkant.
 
J jonaserik skrev:
Problemet är nog att få det stumt under om det ska fyllas på eller skrapas bort något. skrapa av blir en kulle på miyyen , fylla på blir en kulla i ytterkant, så fundera lite på utförandet. Det går utmärkt att padda till botten, sätta en form med lite järn i och trycka ner ett par järn i mitten av bottenplattan. Dom ska sluta ca 5 cm från blivande överkant.
Okej, men om jag är så noggrann vid förarbetet så borde det funka då. Jag hade tänkt att gjuta själv med form så som du säger, detta är endast en tanke för att kunna komma igång med bygget tidigare ifall vi får en kall vinter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.