Hej.
Skulle vilja mäta elförbrukningen från ett uttag utomhus. Det är laddningen av vår el-bil som ska mätas. Eftersom uttagen sitter utomhus, så har jag testat en enkel plug som ansluter till mitt wifi. Via en app kan jag sedan kolla förbrukningen. Men, nu var antennen för svag så den kunde inte ansluta till wifi. Kanske är det så att husgrunden blockerar då kontakten sitter ganska lågt? Kommunikation med bluetooth och en app i telefonen hade oxå funkat. Har letat efter produkter, men inte hittat något som passar. Är det någon som har haft samma problem och löst det, som kan tipsa mig?
 
Vill du bara se momentant eftersom du snackar om Bluetooth.
Då finns det mätare man koppla in i uttaget som har display.

Annars kan man montera in en puck, Shelly har med energimätning i.(googla "Shelly energimätning" så hittar du)
 
Momentant via bluetooth funkar, men hade helst velat ha koppling till Wi-Fi och allra helt även kompatibelt med Apples Home, så att jag har allt på samma ställe. Ska kolla tipset. Tackar :)
 
Går det inte sätta en WiFi accespunkt nära mätaren?

Protte
 
Om jag sätter mätaren på insidan väggen, bakom av/på vredet, så når den 2,4ghz nätet, men från utifrån gör den det inte. Så det blir nog bättre. Tack för tips!
 
M Mattias2967 skrev:
Om jag sätter mätaren på insidan väggen, bakom av/på vredet, så når den 2,4ghz nätet, men från utifrån gör den det inte. Så det blir nog bättre. Tack för tips!
Vad är det plug du använder?
 
Välj en mätare med spolar runt ledarna istället så slipper du risken att bränna kopplingar.
 
Är inte elektriker så kan du förklara lite mer i detalj?
 
Enkel ljusströmbrytare i vit plast med vred markerat med 0 och 1 på en strukturerad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte sätta pucken från shelly innanför här :
 
M Mattias2967 skrev:
[bild] Tänkte sätta pucken från shelly innanför här :
Just elbilsladdning är lite krävande då det är en stor belastning under lång tid.

Ser väldigt gammalt ut det där vredet?
Vilken effekt har du tänkt ladda elbilen med?
 
Har en laddhybrid passat GTE, laddaren hänger på uttaget som sitter på utsidan. Det är ett vanligt 10 ampère uttag. Vanligtvis laddar fullt på drygt 1,5 timmar, om jag minns rätt. Är det för hög belastning? Har kört så sedan i april utan problem
 
1.5 timmar laddar du inte fullt på ens i maxläget, dubbla tiden tar det vid 10.
 
Ja, det kan säkert vara så. Har aldrig mätt så noga. Men är det för stor belastning? Trodde inte att det kunde bli för mycket eftersom det bara är 10 ampere...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.