kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Hur mycket flöde brukar ni köra om ni svetsar efter ventilen ? Ungefär? Är det olika vid olika material? Vanlig stål?
Skruva ner tills svetsen blir dålig och bubblig, skruva sen upp något. För mig (100% Co2) går det att svetsa om det är helt vindstilla 5L/min men har den inställd på 7L/min. Är det galvat som ska svetsas hjälper det med mer gas.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
A ansic skrev:
Skruva ner tills svetsen blir dålig och bubblig, skruva sen upp något. För mig (100% Co2) går det att svetsa om det är helt vindstilla 5L/min men har den inställd på 7L/min. Är det galvat som ska svetsas hjälper det med mer gas.
Har fått ihop detta på ca 7-8l min blev ganska bra Bara för att få det fast då testade lite

När man ska stänga av svetsen räcker det sen att stänga på huvud ventilen eller ska man tömma gas från regulator fram till pistolen även?
 
  • Svetsgasflaska med monterad regulator och manometrar i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsad metallrörskonstruktion med synliga svetsfogar på arbetsbänk, svetsutrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsövning med flera svetsfogar på metallplåt, vilket visar ojämna svetsar och svetssprätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gasflaska med påmonterad regulator och ventiler i ett verkstadsutrymme, fråga om korrekt avstängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du stänger bara av på flaskan, behöver inte göra något mer..
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Det är väl samma sak iof,flödet ut?
Nej, tryck och flöde är olika saker.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, tryck och flöde är olika saker.
Men såg ut som enheten på klockan var l/min och cfh. Är väl flödesenheter?
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Men såg ut som enheten på klockan var l/min och cfh. Är väl flödesenheter?
Jag tror inte den typen av klocka kan mäta flöde egentligen, vill man veta mer exakt hur mycket gas man pytsar ut finns det varianter med ett rör med en kula i...
 
  • Rotameter för mätning av gasflöde med en kula och gradindelningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gasflödesmätare med rör och klocka för att mäta gasutsläpp, isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Men såg ut som enheten på klockan var l/min och cfh. Är väl flödesenheter?
Ja, nu ser jag att den visar både tryck och flöde. Med samma visarnål dessutom. Jag såg inte det när jag tittade först, jag har aldrig sett en sådan mätare tidigare. Då måste mätaren vara exakt kalibrerad mot flödesmotståndet efter mätaren, eller?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
A
Det vanliga är väl att det visar just flöde (l/min) och inte utgående tryck,har inte heller sett en "kombimätare" av det slaget:)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, nu ser jag att den visar både tryck och flöde. Med samma visarnål dessutom. Jag såg inte det när jag tittade först, jag har aldrig sett en sådan mätare tidigare. Då måste mätaren vara exakt kalibrerad mot flödesmotståndet efter mätaren, eller?
Ja. Som bäst kan väl flödesskalan ge en indikation på vars en vill befinna sig i tryck för önskat flöde men det är ju bättre än inget.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.