A
Hej
Nu när jag bygger hus har idag fått ett pris på batteriet 6,5kwh för 34000 kr. Jag såg på ett annat forum häri att det fanns.

Det laddas av solceller på taket.

Är det en bra sak att skaffa eller väntar man?
 
Hej, Planeras det för ett Offgrid system så låter det som en klen effekt 12kwh är mer realistiskt. Normalt så kör man utan batteripaket vid nätansluten växelriktare då vinsten anses för lite för att hämta hem investeringen. Annars bör nog batteripaket ligga på runt 250Ah vilket innebär att vid 48V per spänningsfas så är uttaget 12kwh. Antal 12V batterier a 250Ah blir 4st. Kollar man upp priset för ett gel batteri så hamnar man på runt 7000kr /st vilket ge 28000. Vid trefas så priset gånger 3 då. Givetvis måste solmodulerna kunna ladda upp dessa på ca 4 timmar
 
A
H håbbe1961 skrev:
Hej, Planeras det för ett Offgrid system så låter det som en klen effekt 12kwh är mer realistiskt. Normalt så kör man utan batteripaket vid nätansluten växelriktare då vinsten anses för lite för att hämta hem investeringen. Annars bör nog batteripaket ligga på runt 250Ah vilket innebär att vid 48V per spänningsfas så är uttaget 12kwh. Antal 12V batterier a 250Ah blir 4st. Kollar man upp priset för ett gel batteri så hamnar man på runt 7000kr /st vilket ge 28000. Vid trefas så priset gånger 3 då. Givetvis måste solmodulerna kunna ladda upp dessa på ca 4 timmar
. Hej!
Batteriet tar topparna på elen. Batteriet och någon riktare och massa annat kostar 80000 kronor utan bidrag.
Det klarar att hålla lägre värme hela natten om man är bortrest
 
Vad är det för batteri? Jag har kollat en LG 10KW som kan kopplas till min Huawei 8KTL som har batteristöd och det kostar ca 60 000kr före bidrag och installationskostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.