C
1 123abc skrev:
Är det påbyggt på båda sidor om fönstret eller endast en?
Är det en centimeter eller två ni ville att fönstren skulle vara bredare eller vilket mått handlar det om?
Exakt vad är det ni beställt och vad har snickaren offererat/lämnat pris på?
Fasadbräda på var sida om fönstret. Inget i mellan bara T-vind på utsidan.

Fotografen Fotografen skrev:
Har ni specat tillverkare och fönstermodell? Eller bara uppgett måtten
Bara angett måtten
 
C Xcqn skrev:
Är det alltså dubbelt så dyrt med måttbeställda fönster? Yikes!
Ja, om det ens räcker..
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Det ser väl helt ok ut det där.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
C
Då har vi ju i alla fall konstaterat varför snickaren valde för små fönster. Hade troligtvis skenat iväg kostnadsmässigt annars.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ja, om det ens räcker..
Dumheter! Kan om du orkar skriva upp hur många tillverkare som helst som levererar specialmått. Och det kostar i många fall inget extra. En del tar nån tusenlapp extra men definitivt inte dubbel kostnad.
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Dumheter! Kan om du orkar skriva upp hur många tillverkare som helst som levererar specialmått. Och det kostar i många fall inget extra. En del tar nån tusenlapp extra men definitivt inte dubbel kostnad.
Konstigt, för när jag skulle ha fönster till mitt hus så var kostnaden iaf MINST det dubbla för varje fönster..

Treglas, öppningsbara med aluminium på utsidan..

Slutade med att jag tillsist köpte plastfönster, måttbeställda, för en bråkdel av priset för aluminiumbeklädda träfönster..

(Kan som kuriosa nämna att jag jobbat på Elitfönster och tillverkat fönster och vet vilken skit de levererar)
 
  • Älska
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
C Xcqn skrev:
Är det alltså dubbelt så dyrt med måttbeställda fönster? Yikes!
]

Nej, det är det inte. Det finns många tillverkare som enbart tillverkar på angivna mått. Dock finns det ju såklart inte på lager. Leveranstiderna styrs av glasleveransen.
 
Om ni fått ett dubbelt så dyrt pris på ett specialmåttat fönster har ni blivit blåsta, dom flesta större svenska tillverkare gör det till en kostnad av vad en storlek större fönster skulle kostat!
Så om man har ett 12 x 12 fönster som ska specialmåttas, så kostar det ca som ett 13 x 13 skulle kosta..... på ett ungefär!
 
  • Wow
matsgran
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Konstigt, för när jag skulle ha fönster till mitt hus så var kostnaden iaf MINST det dubbla för varje fönster..

(Kan som kuriosa nämna att jag jobbat på Elitfönster och tillverkat fönster och vet vilken skit de levererar)
Om du nu jobbat på Elitfönster så borde du veta bättre.......det är varken skitfönster eller dubbelt så dyrt med specialmått. Gissar att du inte gillar dom som arbetsgivare......
 
  • Gilla
frollic123 och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Konstigt, för när jag skulle ha fönster till mitt hus så var kostnaden iaf MINST det dubbla för varje fönster..

Treglas, öppningsbara med aluminium på utsidan..

Slutade med att jag tillsist köpte plastfönster, måttbeställda, för en bråkdel av priset för aluminiumbeklädda träfönster..

(Kan som kuriosa nämna att jag jobbat på Elitfönster och tillverkat fönster och vet vilken skit de levererar)
Hur kan pvc fönster för en bråkdel av priset för ett aluminiumklätt Elitfönster av trä vara bättre? Vilken tillverkare var det?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Med dagens CNC-maskiner är det inte krångligare att tillverka enligt speciella mått, kräver bara lite extra förarbete däremot finns de inte på lager och kräver även lite logistik för standardfönster. Sedan om man vill ha speciella utförande i utseende, profilering, spröjs, så kan priset dra iväg lite mera.
 
Violina Violina skrev:
Konstigt, för när jag skulle ha fönster till mitt hus så var kostnaden iaf MINST det dubbla för varje fönster..

Treglas, öppningsbara med aluminium på utsidan..

Slutade med att jag tillsist köpte plastfönster, måttbeställda, för en bråkdel av priset för aluminiumbeklädda träfönster..

(Kan som kuriosa nämna att jag jobbat på Elitfönster och tillverkat fönster och vet vilken skit de levererar)
Var försiktig när du skriver. Att dina fönster kostar en bråkdel av Elitfönster betyder arr dom kostar några procent av priset av ett Elitfönster. T ex att du köpt ett pvcfönster för 250.- som Elitfönster tar 5000.- för. Knappast troligt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Konstigt, för när jag skulle ha fönster till mitt hus så var kostnaden iaf MINST det dubbla för varje fönster..

Treglas, öppningsbara med aluminium på utsidan..

Slutade med att jag tillsist köpte plastfönster, måttbeställda, för en bråkdel av priset för aluminiumbeklädda träfönster..

(Kan som kuriosa nämna att jag jobbat på Elitfönster och tillverkat fönster och vet vilken skit de levererar)
Tog ett i högen på tex Bygglagret där jag beställt SP fönster innan. Har för mig att jag betalt ca 800 kr för måttanpassning i en ledd. Dvs om både höjd och bredd anpassas blev de 1600 kr. Mitt exempel nedan var ju tom gratis.
Skärmdump av webbsida för beställning av "Fönster Balans" med produktinformation, priser och måttanpassningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Jag måste väl erkänna med all fakta på bordet att jag inte är riktigt nöjd om det handlar om en så pass liten summa för att få fönster ”som passar”

Det är ju mitt ansvar att utforma kravspec så har väl egentligen ingen att skylla på än mig själv så sätt.

Det som gör det hela lite vanskligare är att regelstommen är så förbannat krokig. Det är stört omöjligt att få en planka helt tät emot där. Känns kasst när det kunde ha blivit mycket bättre.

Det är nu man ångrar att man valde att ta halva huset på detta vis.

isoleringen som syns på bilden är intryckt i efterhand. Det las ingen isolering i mellan när foderbrädorna monterades.

Nu är det visserligen tätat med T-vind på utsidan mellan fönsterbåge och regel, men hur länge sitter det?

Jag har cirka 13mm drevmån till på insidan som jag kan nyttja så klart (gipshöjden) får väl packa fullt där också.

Vad tror ni?
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
K koolla skrev:
Tog ett i högen på tex Bygglagret där jag beställt SP fönster innan. Har för mig att jag betalt ca 800 kr för måttanpassning i en ledd. Dvs om både höjd och bredd anpassas blev de 1600 kr. Mitt exempel nedan var ju tom gratis.
[bild]
Sp fönster tar inget extra för specialmått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.