Humlo
Jag bor i en otroligt välisolerad och varm lägenhet som från maj-sept ligger och snittar på +25 grader.
Nu i november har jag fortfarande inte satt på elementen men jag har 21-22 grader här i vardagsrummet så det ska bli intressant att se vad som händer när det blir minusgrader ute.

Bostaden är på översta våningen där solen kommer åt hela tiden och där plåttaket och vinden värmer på riktigt gott sommartid. Givetvis är markiser, persienner och gardiner fördragna dagtid och sen på natten öppnar jag upp och vädrar.. men det hjälper inte. För att sen lägga lök på laxen så är fasaden/huset gjord av betong och tegel så när väl huset blir uppvärmt så sjunker inte värmen på flera veckor!! Den går inte att vädra ut för det är som att bo i en uppvärmd sten där värmen kommer både från ytterväggar men mest från taket. Efter en värmebölja kan innetempen vara +27 grader (trots öppna fönster, noll sol och korsdrag) och ute är det 19 grader. Jag behöver inte ens kommentera hur svårt det är att sova, laga mat, städa eller ens kolla på tv i bastuvärme.

Nu har jag snackat med föreningen om att kyla lägenheten nästa sommar och de säger okej till både portabel AC, eller en luftvärmepump som kyler. Det enda kravet de har är att vattnet som ska "ut" får komma ut på den inglasade balkongen i nåt slags kärl som jag manuellt får tömma. Jag får inte koppla in via stuprör.. och eftersom jag bor högst upp så kan jag inte bara sätta en slang över kanten heller. Det måste vara ett uppsamlingskärl på balkongen.

Går det att ha utedelen på en LVP stående på en inglasad balkong där det sommartid är 50 grader? Släpper en sån del ifrån sig stora mängder vatten? Måste man öppna upp balkongen för att den ska ha luft att ta av, eller räcker det med en ruta?

Är detta görbart eller får jag satsa på en portabel AC? Det är liksom bara ett mer normalt inomhusklimat sommartid jag är ute efter. Ingen värme vintertid.
 
Har du/styrelsen undersökt om det går att tilläggsisolera vinden?
 
ju kallare uteluft du har att använda dig av, desto mer kyla kommer pumpen att kunna leverera in. alltså, öppna upp den inglasade balkongen så mycket det går.

själva utedelen genererar värme ute när den skapar kyla inne, och genererar kyla ute när den skapar värme inne. det är därför man inte vill ha utedelen i ett inbyggt utrymme, för då sjunker dens kapacitet.
 
Humlo
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du/styrelsen undersökt om det går att tilläggsisolera vinden?
Jag hade ett snack med ordföranden här och de ska byta tak nån gång i framtiden men det är oklart när detta sker. Det gamla taket är fortfarande i bra skick. Om det blir tilläggsisolering då är oklart. Det får de ta ställning till hur ekonomin och ser ut då och hur mycket besparingarna skulle bli rent uppvärmnings mässigt vintertid. Men med tanke på att det är varmt inne jämt så finns det ju inget som de tjänar på det - bortsett från de som bor högst upp och deras inomhus klimat. =)
 
Humlo
major_tom major_tom skrev:
ju kallare uteluft du har att använda dig av, desto mer kyla kommer pumpen att kunna leverera in. alltså, öppna upp den inglasade balkongen så mycket det går.

själva utedelen genererar värme ute när den skapar kyla inne, och genererar kyla ute när den skapar värme inne. det är därför man inte vill ha utedelen i ett inbyggt utrymme, för då sjunker dens kapacitet.
Jag har glasrutor jag kan öppna upp balkongen med.. och en markis att dra ner, men det är ändå galet varmt där på sommaren då solen ligger på från ca 13.00-22.00. Utedelen skulle alltså få stå på en balkong som vid sol och värmeböljor kan liknas vid ett växthus.. Tror du det blir svårt att få till kyla med dessa förutsättningar?

Alternativet är en portabel AC med slang ut på nåt sätt, men då kommer jag ju släppa in värmen via fönstret eller dörren som får stå på glänt. Jag har ingen ventil att leda ut slangen i heller.
 
Har du fått möjlighet till att sätta en riktig värmepump så använd den möjligheten - det är överlägset bättre alla gånger i veckan.
 
Humlo Humlo skrev:
Jag har glasrutor jag kan öppna upp balkongen med.. och en markis att dra ner, men det är ändå galet varmt där på sommaren då solen ligger på från ca 13.00-22.00. Utedelen skulle alltså få stå på en balkong som vid sol och värmeböljor kan liknas vid ett växthus.. Tror du det blir svårt att få till kyla med dessa förutsättningar?

Alternativet är en portabel AC med slang ut på nåt sätt, men då kommer jag ju släppa in värmen via fönstret eller dörren som får stå på glänt. Jag har ingen ventil att leda ut slangen i heller.
Skulle säga att det är lönlöst att ha utedelen i ett "växthus".

Du får skaffa en adapter till fönstret så du kan kan få ut varmluften från ac:en utan att släppa in uteluften.
Jag har sidohängda fönster, då är det enkel. Jag ersätter helt enkel fönstret med en OSB-skiva som jag gjort ett hål i.
 
Humlo Humlo skrev:
Jag har glasrutor jag kan öppna upp balkongen med.. och en markis att dra ner, men det är ändå galet varmt där på sommaren då solen ligger på från ca 13.00-22.00. Utedelen skulle alltså få stå på en balkong som vid sol och värmeböljor kan liknas vid ett växthus.. Tror du det blir svårt att få till kyla med dessa förutsättningar?

Alternativet är en portabel AC med slang ut på nåt sätt, men då kommer jag ju släppa in värmen via fönstret eller dörren som får stå på glänt. Jag har ingen ventil att leda ut slangen i heller.
Du kommer att köra anläggningen för kyla sommartid så du måste lösa ventilationen och kondens då ställer du lämplig växt i kruka bredvid uteenheten
 
Portabel AC med två slangar till fönstret är vad som skulle till, de återcirkulerar inneluften till 100%. Det verkar dock svårt att få tag på sådana i Sverige.
 
Humlo
10clu skrev:
Har du fått möjlighet till att sätta en riktig värmepump så använd den möjligheten - det är överlägset bättre alla gånger i veckan.
Ja helt klart ska jag sätta in en "riktig" och inte en portabel om det nu går.
Men jag får lite olika bud här. Går det eller inte?

Går det att ha en luftvärme(kyla) pump med utedelen på en inglasad balkong där solen ligger på hela dan om jag öppnar rutorna? Eller är utedelen med den snurrande fläkten gjord för att stå i skuggan för att funka som den ska?
 
Utedelen behöver jobba med mycket uteluft, t.ex. 2000 kubikmeter luft per timme. Går inte att ha på inglasad balkong, måste vara öppet. De vanliga modellerna av luftluftvärmepumpar som säljs i Europa klarar upp till 43 °C utetemperatur när de ska ge kyla. Finns specielle luftkonditioneringsaggregat som klarar lite högre utetemperatur, kanske 50 °C(?)
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.