Har köpt ett hus där badrumsrenovering påbörjats. Där ser avloppet till tvättstället ut så här:
Mattläggaren säger förstås att jag måste förhöja den här innan han kan lägga matta.
Hur ska jag göra det på ett snyggt och vettigt sätt? Hoppas att förhöjningen kommer att rymmas i kåpan man brukar ha mot golvet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattläggaren säger förstås att jag måste förhöja den här innan han kan lägga matta.
Hur ska jag göra det på ett snyggt och vettigt sätt? Hoppas att förhöjningen kommer att rymmas i kåpan man brukar ha mot golvet...
Hur högt uppstick vill/behöver du ha?
Och det beror väl öven på vad och hur du tänker ansluta tvättställsavloppet.
Vissa avlopp "vill" ha en muff på det "gråa avloppsröret" men det finns väl även varianter där det skall vara en slätända.
där man sätter en reducering/övergång direkt i röret utan muff.
Typ en sån här (från 50mm "grått" till 40mm "vitt" avlopp).
I så fall trycker du bara dit en kort bit grått rör utan muff och kapar till lagom uppstick efter att mattläggaren gjort sitt
Och det beror väl öven på vad och hur du tänker ansluta tvättställsavloppet.
Vissa avlopp "vill" ha en muff på det "gråa avloppsröret" men det finns väl även varianter där det skall vara en slätända.
där man sätter en reducering/övergång direkt i röret utan muff.
Typ en sån här (från 50mm "grått" till 40mm "vitt" avlopp).
I så fall trycker du bara dit en kort bit grått rör utan muff och kapar till lagom uppstick efter att mattläggaren gjort sitt
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 712 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 712 inlägg
Jag håller med om att hålla det enkelt, sätt en stump 50 mm grått rör. Sen kapar du det när mattan är lagd och tvättstället ska installeras. Kanske också fixera nuvarande muff i hålet med hjälp av fogmassa så att mattan inte stressas av framtida rörelser?
Tack alla! Jag sätter bara ett rör där så länge