Har ett Marbodalkök från 60-talet i stugan. Undrar om man kan ersätta de gamla pinngångjärnen med dolda gångjärn? Om ja, vilken typ av gångjärn skall man då använda?

Tack på förhand.
 
Låter som ett ganska svårt projekt som få eller ingen har gett sig på.
Vad är vinsten med att byta gångjärnen i ett så gammalt kök?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du har säkert rätt. Antar att luckorna endast har en träram och att man inte kan fälla in ett nytt gångjärn. Varför vill jag göra det? Ja skulle vilja renovera genom att bara måla luckorna och tänkte då att det kanske fanns något sätt att flytta gångjärnen så att de blev dolda. Stommarna är anpassade efter måttet inne och inte helt enkelt att byta. Visst är luckbyte ett alternativ men hade en galen tanke att det kanske fanns en annan möjlighet också:).

Thomas
 
Thomas Hallberg Thomas Hallberg skrev:
Du har säkert rätt. Antar att luckorna endast har en träram och att man inte kan fälla in ett nytt gångjärn. Varför vill jag göra det? Ja skulle vilja renovera genom att bara måla luckorna och tänkte då att det kanske fanns något sätt att flytta gångjärnen så att de blev dolda. Stommarna är anpassade efter måttet inne och inte helt enkelt att byta. Visst är luckbyte ett alternativ men hade en galen tanke att det kanske fanns en annan möjlighet också:).

Thomas
Jag gör just i ordning ett gammalt kök - blandning av 60 och 70-talsskåp.
Allt är illgrönt...
Synliga gångjärn är väl det minsta problemet - vit färg på dem också så syns de knappt.
Att lådorna glider direkt mot en metall-profil tycker jag känns som en större nackdel.
Nä, det blir "good enough" med vitmålade luckor/lådfronter, nytt vitt kakel som ersätter de hasch-mönstrade klinkerplattorna utan fog.
Vitmålade väggar (stoblommig grön-gul tapet och brunlaserade lister) och ut med de bruna plastmattorna då det finns ett trägolv under.
Och så nya bänkskivor istället för de LSD-inspirerade laminatskivorna.
Tydligen är 70-talets färger på G igen - hemska tanke!
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som ett ganska svårt projekt som få eller ingen har gett sig på.
Vad är vinsten med att byta gångjärnen i ett så gammalt kök?
Varför skulle det inte gå?
Jag gjorde det på förra köket.

Protte
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vilken typ av gångjärn använde du då?
 
Vanliga dussin Blum.

Protte
 
Hur borrade du hålen för de nya gångjärnen? Vilken typ av borr användes för att inte riskera att borra igenom luckan?
 
Thomas Hallberg Thomas Hallberg skrev:
Hur borrade du hålen för de nya gångjärnen? Vilken typ av borr användes för att inte riskera att borra igenom luckan?
Nu vet jag ju inte hur Protte gjorde, men ett borrstopp borde eliminera risken för att borra genom luckan:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lyipFd1r6d7nbwdNlHRoCM-EQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Alternativt att du har tillgång till en lite bättre pelarborr - då kan du ställa in borrdjupet.
 
Jag fuskade genom att ta luckorna till kompisens snickerifabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.