Hur nära till grannans trädgård kan jag bygga staket utan att be grannen skriftligt tillåtelse.? Kan jag bygga alldeles intill gräns som jag tror? Tidigare staketet jag har borttagvar innanför min gräns nu staketet spikat grannans altan väg. Pratat med grannen vem som underhålls skyldig? Jag har även tagit bort närmaste granna en altan dörr och gamla staketet som flera år varit innan för min tomt gräns nu har jag flyttat den tillgrannes tomtgräns. För att få mera utrymme min staket. Gränsmarkering förvinnen. Grannen har anmält mig tillbyggnad nämnden samt lantmäteriet.
Tacksam för alla svar
 
  • Gilla
ClasH
  • Laddar…

Bästa svaret

Du får bygga i gränsen. Dock behöver du komma åt att underhålla även utsidan. Om grannen inte tillåter det får du flytta in det nån meter då kan göra det på din egen mark.
 
  • Gilla
Guler Sagirbey och 1 till
  • Laddar…
Trist att ni inte har kunnat reda ut det, men ni lär ju få hjälp nu när nämnden och lantmäteriet är inblandat. De flesta staket jag känner till har byggts innanför tomtgräns, med uttrymme att underhålla staketets båda sidor när man står på den egna tomten.
 
  • Gilla
Guler Sagirbey och 1 till
  • Laddar…
S Stevie Deville skrev:
Du får bygga i gränsen. Dock behöver du komma åt att underhålla även utsidan. Om grannen inte tillåter det får du flytta in det nån meter då kan göra det på din egen mark.
Grannan inte tillåter det efter som finns inte underhålsplats samt jag har varit fräck och använd grannans altan väggen
 
Gsb Gsb skrev:
Grannan inte tillåter det efter som finns inte underhålsplats samt jag har varit fräck och använd grannans altan väggen
 
Använder du Google translate
 
Ja
 
Ja, att sätta fast staket i grannens altan utan tillåtelse är inte okej. Där förstår jag att grannen blir sur. Men du får sätta staketet på din sida direkt mot tomtgränsen. Det blir ditt staket och du skall kunna underhålla det från din sida om inte grannen upplåter sin tomt för åtkomst.
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, att sätta fast staket i grannens altan utan tillåtelse är inte okej. Där förstår jag att grannen blir sur. Men du får sätta staketet på din sida direkt mot tomtgränsen. Det blir ditt staket och du skall kunna underhålla det från din sida om inte grannen upplåter sin tomt för åtkomst.
Trädgård med staket i olika stilar, rosor i förgrunden och en vit husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med staket i olika stilar, rosor i förgrunden och en vit husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej
Om staketet placeras på din fastighet måste grannen ha ditt godkännande. Det bästa är att placera staketet en bit in på sin egen fastighet så att underhåll av staketet kan ske på den egna fastigheten.
Med vänliga hälsningar

Julia Attia, Bygglovsingenjör

Örebro kommun
Stadsbyggnad avdelning
019-21 13 86
julia.attia@orebro.se

Box 33400, 701 35 Örebro
Besöksadress: Åbylundsgatan 8A
Servicecenter: 019-21 10 00

Webbplats: orebro.se
Twitter.com/orebrokommun
Facebook.com/orebrokommun

Örebro kommun behandlar personuppgifter enligt GDPR, läs mer här https://www.orebro.se/ovrigt/om-webbplatsen/behandling-av-personuppgifter.html

Trädgård med staket i olika stilar, rosor i förgrunden och en vit husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarpt kollage med flera bilder av trästaket vid en trädgård, synlig genom Google Foto-gränssnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästaket i olika stadier av konstruktion, synlig på en enhet genom Google Foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera närbilder på delar av ett trästaket som visar olika underhållsbehov, i enlighet med bygglovsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmbild av ett e-postmeddelande med rådgivning om placering av staket från Julia Attia, Bygglovsingenjör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av e-post om placering av staket med kontaktinformation till bygglovsingenjör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Guler Sagirbey
  • Laddar…
Du har fått ett tydligt svar från bygglovsmyndigheten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Han har fått svaret att flytta staketet innanför sin altan väg. Det rör sig 30 - 40cm.
Jag har bott huset 25 år alla grannar om bodde där respekterade. Det var samfällighet med 12 rad hus tät intill varandra.. Fortfarande hans staket stor på min väg. E-post på en mobilskärm om regler för staketplacering från bygglovsingenjören Julia Attia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med närliggande staket och blomster i förgrunden, staketet tangerar altans vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarpa bilder av ett staket nära en altan och en blomstrande trädgård, sett genom en digital skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med ett trästaket nära altan och röda rosor i förgrunden, potentiell gränsöverskridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gsb Gsb skrev:
Han har fått svaret att flytta staketet innanför sin altan väg. Det rör sig 30 - 40cm.
Jag har bott huset 25 år alla grannar om bodde där respekterade. Det var samfällighet med 12 rad hus tät intill varandra.. Fortfarande hans staket stor på min väg. [bild] [bild] [bild] [bild]
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, att sätta fast staket i grannens altan utan tillåtelse är inte okej. Där förstår jag att grannen blir sur. Men du får sätta staketet på din sida direkt mot tomtgränsen. Det blir ditt staket och du skall kunna underhålla det från din sida om inte grannen upplåter sin tomt för åtkomst.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.