Vill ni så gärna ha huset...ge det säljaren det dom egentligen vill ha.
Vill ni inte ha huset för det priset, se er om efter ett annat.
Oavsett hur länge det varit ute på försäljning.

Skulle själv inte lägga ner så mycket energi på att övertyga mäklare/säljare som ni verkar göra. Finns en gräns för allt...i slutändan ska beslutet kännas rätt för just er...
Borde va ett enkelt svar på din fråga.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Lycka till med att hitta ert hus vilket det än blir. Stressigt är det hela vägen tills ni bott in er. Därefter väldigt skönt att ägna resten av livet åt att bygga sin egen ekonomi istället för hyresvärdens.

Tillåter inte ekonomin utsvävningar? Nöj er med enkel standard. Tyvärr är man ofta redan van vid det som hyresgäst. Trappa upp fixandet när det funkar.
Allt detta förutsätter att man inte tagit i för mycket utan lyckats hitta ett hus som passar ens ekonomi. Vilket ni säkert kommer göra eftersom ni redan letar på annan plats och då förbättrade era möjligheter. Anpassning till den krassa verkligheten är nyckeln tryggt boende.

Jag blev för övrigt misstrodd av mäklaren som tyckte jag var för ung, han blev till slut övertalad av säljaren att jag kunde betala för mig. Absurda mäklarhistorier finns många och som sagt, de stressar en tills man landat och boat in sig på rätt plats.

Kanske blir ett hus som ligger i spannet för tidigare försäljningar i området erat till slut.
 
  • Gilla
michael-s och 1 till
  • Laddar…
M Mn92 skrev:
Har gått på en del visningar här. En av mäklarna har otroligt dåligt rykte men är den som säljer typ 80% av alla villor här..
Så ja på med masken och låtsas som inget..
Efter några visningar gav vi upp i "stan" och letade runtom. Mer hus och tomt för pengarna.
Hittade ett som varit ute sen april i år. Som ingen budat och intresset där är oerhört svalt då det inte längre anordnas visningar utan man får boka en privat.

Vi bokade och blev förälskade.. perfekt för vår familj och att även kunna växa i .
Med tanke på hur litet intresset är och hur länge det legat ute så gav vi ett skambud samma kväll på 1.355 (utgångspris 1.675) efter en vecka där vi inte hört nåt skickade jag till mäklaren och frågade om han hört nåt och fick då till svar att det troligen var för lågt men att hen skulle höra av sig till säljaren.. så på 1 vecka har hen alltså inte ens meddelat säljaren om vårt bud..
Fick svar på kvällen. Då vill säljaren ha 1.7 alltså mer än utgångspriset... och svaret var pga att det var en vanlig reaktion vid irriterade säljare.. jo visst.

Men vi la ett bud på 1.550 och 2 dagar senare hörde vi inte ett knyst så jag valde att konfrontera och skrev att vi sänkte vårt bud pga brist på respons och att det gällde tills dagen efter annars letar vi vidare.

Ni får nog göra det, inte hört nåt än. fick vi som svar

Blev irriterad och svarade att då får hen helt enkelt försöka jaga tills de svarar tillbaka.
Och om de vill sälja önskar vi en snabbare affär.

3 min senare så skulle de helt plötsligt återkomma snart...

Fick samma svar att de inte tar lägre än 1.7...

Vi skrev att vi avvaktar då.

Men vi vill verkligen ha det här huset. Men har bara ett lånelöfte på 1.8 och vill kunna renovera liiite iaf..
Dessutom är inte huset värt pengarna, speciellt inte när det varit ute så länge heller..

Vad ska vi göra ? Ska vi avvakta och ha is i magen och hoppas att de ringer tillbaka eller ska vi försöka höra av oss igen och lägga ett bud på 1.6 vårt sista maxbud, eller be om att kanske få kontakta säljaren och försöka komma fram till nåt?

Vi är så kluvna nu.. hur hade ni gjort? Vi vill ju verkligen ha det men inte för 1.7 det är det inte värt det.. jag jobbar med förra säljaren som fixat allting innan nuvarande som köpte det så dem har ju i princip inte gjort nåt sen dem köpte det av min kollega.
Sen är det heller inte besiktat..Därav tycker vi inte alls det är värt 1.7 ..

Ska vi försöka ha is i magen bara, eller hur hade ni gjort?
Mvh desperat första gångs husköpare som mår oerhört dåligt i vår lägenhet som småbarnsfamilj med gnälliga grannar under oss
Mitt hus köpte jag för så länge sedan så det är väl knappast en relevant referens för att råda någon. Har däremot stor erfarenhet från andra typer av affärer. Ni har redan fått många goda råd – fascinerande läsning – men jag skulle göra följande:

1. Ta reda på fastighetens beteckning och kommun – om inte ni redan har det.

2. Ring Lantmäteriet på 0771-63 6 363 och tryck på alternativ 2 – då kommer ni till kundtjänst för Lagfartshandlingar.

3. Begär att få en detaljerad Lagfartshandling för fastigheten (offentlig handling) – och be dom sända den till er email adress som en PDF - om ni inte har fått den redan också).

4. Detta brukar ta en kvart – varefter ni har det allra viktigaste – vem eller vilka som egentligen äger fastigheten ni tänker köpa. (Det händer allt oftare att kriminella tar över fastigheter utan att den egentliga ägaren har en aning om att hen inte längre äger fastigheten hen bor i – och betalar lån och räntor för etc.). Så det är viktigt att prata med rätt person och som faktiskt äger fastigheten – det kan tom vara på plats att be om legitimation. Skulle det se skumt ut – gå därifrån.

5. På lagfartshandlingen ser ni lån och inteckningar etc. – och detta säger mycket om ägarens ekonomi. Sitter man med en toppbelånad fastighet – mer än 1,33 x taxeringsvärdet – då bör det tydligt synas i fastighetens standard. Annars finns det en risk att man lånat för konsumtion – och då finns också stor risk att fastighetens underhåll blivit eftersatt.

6. Men oavsett – se till att göra en opartisk besiktning. Och som någon annan rekommenderade på tråden – välj inte den besiktningsman som mäklaren rekommenderar. Besiktningsmannen skall få sitt uppdrag direkt från er. Se till att speciellt elinstallationer är föreskriftsenliga (att ex vis alla skyddsjordade eluttag – faktiskt är anslutna till fastighetens skyddsjord) och att VVS-installationer är täta (så att det ex vis inte finns högre fukthalt i trädetaljer runt kritiska områden med högre fukthalt än typ 15% - finns enkla mätare).

7. När fastigheten befunnits vara OK – och ni har ett skriftligt OK från banken på lån upp till 1,8 MSEK – då lägger ni ett skriftligt bud (best and final) på förslagsvis 1,65 MSEK (budet skall signalera att ni höjt ert bud från tidigare – men inte upp till den begärda köpeskillingen på 1,7. Det är vanligt att man brukar gå halva vägen var – om inte diffen från början är orimligt stor). Det budet skall sedan vara begränsat i tid till dag och klockslag (dagtid) – som dock bör vara minst en vecka – men kolla att säljaren verkligen fått budet. Om säljaren begär en utökad tidsfrist – bör han i rimlig omfattning kunna få det. Om säljaren sedan i skrift (eller motsvarande) accepterar budet – har ni gjort en affär som ni inte kan backa ifrån – utan att formellt betala skadestånd.

8. För också in en not på budet enligt följande:
Juridiskt bindande kommunikation skall enligt detta bud – och i efterföljande kommunikation i detta ärende - ske skriftligt, och kan bli överlämnade med bud eller kommuniceras via rekommenderat brev, brev eller e-post, till parternas i tillämpliga dokument angivna eller senare meddelade adresser. (För närvarande tror jag bara brev och fax är juridiskt bindande – har varit i varje fall).

9. Om tiden löper ut utan att säljaren hör av sig – då faller budet juridiskt – och ni är tillbaka på ruta noll (men med en kostnad för besiktningen).
Om säljaren hör av sig och ex vis kräver ett högre pris – faller också juridiskt ert erbjudande - och säljaren kan inte sedan backa tillbaka till ert bud och hävda det som ett giltigt erbjudande – om inte ni vill det. Så antingen kan säljaren acceptera, avvisa eller låta tiden löpa ut – vilket också innebär ett avvisande. Men han får aldrig i det läget diskutera ert erbjudande – han får inte säga ordet ”Men”.
Men det kan ju vara OK att ni kontaktar säljaren strax innan tidsfristen löper ut och fråga om hur han tänkt ställa sig – så att inte det blir något missförstånd.

Så skulle jag ha hanterat affären – rätt eller fel – för att tvinga upp affären till ett beslut. Sedan finns det en massa om och men - som leder för långt att gå in på - och det finns säkert "1000" olika sätt att göra det på.

Men det viktiga är att ni naturligtvis skall hantera den på det sätt ni känner er bekväma med. Lycka till.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Dyker nog upp nåt till hus ni kan köpa istället värkar ju inte vara nåt högtryck med dom priserna på husen
 
zaltarn joalju skrev:
Men ni missar en SUPERVIKTIG poäng, med tre barn (vet iofs ej ålder på dom) så kommer ni tyvärr krascha om ni skaffar ett hus med brister. Ett hus som inte sålts sedan april, HAR nåt andra INTE vill ha (antagligen DYRA brister) Då är det inget för er. Var RÄDD om er relation och tiden till era barn. Tänk på det innan ni gör något. Romantiken med en tomt, saftkalas, stora ytor etc etc är inget värt om ni kraschar. Ta ett varv till och fundera på om det verkligen är värt ev stora problem. Tråkigaste som finns med ”negativa” typer som försöker avråda, men många här inne har nog trampat i klaveret och känner igen sig i er. En till grej, satsa pp en bostadsrätt eller bostadsrättsradhus. Bästa av två världar. Håller med om att det är värdelöst att bara betala hyra till nån annan.
Det som gör det svårsålt är pga det är ett gammalt gruppboende för ensamkommande med massa fula röda larm i varje rum och en fet jävla larmcentral precis vid entrén.

Sen att det är ute för det huset i den "orten" för det priset.

En bostadsrätt här kostar lika mycket typ.. så nejtack
 
Har det varit boende för ensamkommande så kanske du behöver ändra lite i kommunens papper
Söka bygglov för att få bo där som familj

Gissningsvis så var dom tvungna att söka bygglov för att ändra verksamhet i huset innan flyvktingbarnen flyttade in

Kan vara värt att kolla upp
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har det varit boende för ensamkommande så kanske du behöver ändra lite i kommunens papper
Söka bygglov för att få bo där som familj

Gissningsvis så var dom tvungna att söka bygglov för att ändra verksamhet i huset innan flyvktingbarnen flyttade in

Kan vara värt att kolla upp
 
J javlaandersson skrev:
Har det varit boende för ensamkommande så kanske du behöver ändra lite i kommunens papper
Söka bygglov för att få bo där som familj

Gissningsvis så var dom tvungna att söka bygglov för att ändra verksamhet i huset innan flyvktingbarnen flyttade in

Kan vara värt att kolla upp
inte altig när flyktingkrisen var som värst var det många som fick dispans på olika sorters fastigheter
 
M Mn92 skrev:
Har gått på en del visningar här. En av mäklarna har otroligt dåligt rykte men är den som säljer typ 80% av alla villor här..
Så ja på med masken och låtsas som inget..
Efter några visningar gav vi upp i "stan" och letade runtom. Mer hus och tomt för pengarna.
Hittade ett som varit ute sen april i år. Som ingen budat och intresset där är oerhört svalt då det inte längre anordnas visningar utan man får boka en privat.

Vi bokade och blev förälskade.. perfekt för vår familj och att även kunna växa i .
Med tanke på hur litet intresset är och hur länge det legat ute så gav vi ett skambud samma kväll på 1.355 (utgångspris 1.675) efter en vecka där vi inte hört nåt skickade jag till mäklaren och frågade om han hört nåt och fick då till svar att det troligen var för lågt men att hen skulle höra av sig till säljaren.. så på 1 vecka har hen alltså inte ens meddelat säljaren om vårt bud..
Fick svar på kvällen. Då vill säljaren ha 1.7 alltså mer än utgångspriset... och svaret var pga att det var en vanlig reaktion vid irriterade säljare.. jo visst.

Men vi la ett bud på 1.550 och 2 dagar senare hörde vi inte ett knyst så jag valde att konfrontera och skrev att vi sänkte vårt bud pga brist på respons och att det gällde tills dagen efter annars letar vi vidare.

Ni får nog göra det, inte hört nåt än. fick vi som svar

Blev irriterad och svarade att då får hen helt enkelt försöka jaga tills de svarar tillbaka.
Och om de vill sälja önskar vi en snabbare affär.

3 min senare så skulle de helt plötsligt återkomma snart...

Fick samma svar att de inte tar lägre än 1.7...

Vi skrev att vi avvaktar då.

Men vi vill verkligen ha det här huset. Men har bara ett lånelöfte på 1.8 och vill kunna renovera liiite iaf..
Dessutom är inte huset värt pengarna, speciellt inte när det varit ute så länge heller..

Vad ska vi göra ? Ska vi avvakta och ha is i magen och hoppas att de ringer tillbaka eller ska vi försöka höra av oss igen och lägga ett bud på 1.6 vårt sista maxbud, eller be om att kanske få kontakta säljaren och försöka komma fram till nåt?

Vi är så kluvna nu.. hur hade ni gjort? Vi vill ju verkligen ha det men inte för 1.7 det är det inte värt det.. jag jobbar med förra säljaren som fixat allting innan nuvarande som köpte det så dem har ju i princip inte gjort nåt sen dem köpte det av min kollega.
Sen är det heller inte besiktat..Därav tycker vi inte alls det är värt 1.7 ..

Ska vi försöka ha is i magen bara, eller hur hade ni gjort?
Mvh desperat första gångs husköpare som mår oerhört dåligt i vår lägenhet som småbarnsfamilj med gnälliga grannar under oss
Huset är "värt" exakt den summa som en köpare är villig att betala och som säljaren accepterar. Om du känner en tidigare ägare är det väl bara bra... Men vad den senare fått i köpeskilling har lite att göra med värdet idag. Tillgång och efterfrågan är vad som gäller. Typ bostadsmarknaden. Och den är het.
Vad jag inte riktigt förstår är vad det skulle vare för fel på mäklaren - alltså bortsett från att vederbörande är just mäklare;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Säger inte att det är så i det här fallet men det är inte bara mäklare och säljare som kan vara knepiga.

På en liten ort där "alla känner alla" händer det ju ibland att en del säljare vägrar sälja till någon de absolut inte vill sälja till, oavsett pris, för att de vet eller tror sig veta något negativt om köparen som person.

Det finns många anledningar till att en säljare inte vill sälja till en viss person. Det måste man också ta i beaktande om en husaffär drar ut på tiden, trots att bara en spekulant finns. Det behöver inte alltid vara säljaren eller mäklaren som "det är fel på".
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Säger inte att det är så i det här fallet men det är inte bara mäklare och säljare som kan vara knepiga.

På en liten ort där "alla känner alla" händer det ju ibland att en del säljare vägrar sälja till någon de absolut inte vill sälja till, oavsett pris, för att de vet eller tror sig veta något negativt om köparen som person.

Det finns många anledningar till att en säljare inte vill sälja till en viss person. Det måste man också ta i beaktande om en husaffär drar ut på tiden, trots att bara en spekulant finns. Det behöver inte alltid vara säljaren eller mäklaren som "det är fel på".
Fast dem vet inte vilka vi är. Vi vet vilka dem är pga de äger ett känt serviceföretag i stan
 
J javlaandersson skrev:
Har det varit boende för ensamkommande så kanske du behöver ändra lite i kommunens papper
Söka bygglov för att få bo där som familj

Gissningsvis så var dom tvungna att söka bygglov för att ändra verksamhet i huset innan flyvktingbarnen flyttade in

Kan vara värt att kolla upp

En viktigt påpekande du gör.

Det är inte säkert att byggnaden i nuvarande utförande till fullo håller de krav enligt Boverkets byggregler som gäller för bostadshus. Vid asylboenden (tillfälliga anläggningsboende) har kommunen kunnat lätta på en del tekniska egenskapskrav då det rört sig om tillfälligt boende under en begränsad tid. Ni kan behöva söka bygglov för ändrad användning till bostadshus.

Jag tycker definitivt ni ska kontakta kommunen och kolla upp detta innan ni gör affär. I min kommun finns ett liknande f d boende, men nu står byggnaden tom pga allt jobb/kostnad som skulle krävas för att få det godkänt som permanentbostadshus.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
En viktigt påpekande du gör.

Det är inte säkert att byggnaden i nuvarande utförande till fullo håller de krav enligt Boverkets byggregler som gäller för bostadshus. Vid asylboenden (tillfälliga anläggningsboende) har kommunen kunnat lätta på en del tekniska egenskapskrav då det rört sig om tillfälligt boende under en begränsad tid. Ni kan behöva söka bygglov för ändrad användning till bostadshus. De fula larmknapparna och larmcentralen kan vara ett mindre problem.

Jag tycker definitivt ni ska kontakta kommunen och kolla upp detta innan ni gör affär. I min kommun finns ett liknande f d boende, men nu står byggnaden tom pga allt jobb/kostnad som skulle krävas för att få det godkänt som permanentbostadshus.
Nu blir jag nyfiken! Vad är det som gör att ett hus är godkänt som gruppboende men inte som vanligt bostadshus? Jag tycker reglerna borde vara hårdare i första fallet, med utrymningsvägar och antal toaletter och duschar och sånt!
 
K Kirre2 skrev:
Nu blir jag nyfiken! Vad är det som gör att ett hus är godkänt som gruppboende men inte som vanligt bostadshus? Jag tycker reglerna borde vara hårdare i första fallet, med utrymningsvägar och antal toaletter och duschar och sånt!
Det är ett regeringsbeslut, jag infogar ett par länkar där du kan läsa mer om du är nyfiken.

https://www.boverket.se/contentasse...-och-byggforordningen-2011338-sfs-2015934.pdf

Här kan du läsa om avsteg som kan tillåtas;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...iga_byggregler/tillfalligaanlaggningsboenden/
 
M MetteKson skrev:
Det är ett regeringsbeslut, jag infogar ett par länkar där du kan läsa mer om du är nyfiken.

[länk]

Här kan du läsa om avsteg som kan tillåtas;

[länk]
Nu har jag bara skummat lite, men det där verkar ju handla om att anpassa en byggnad till olika former av boende, inte vad som krävs för att utnyttja den som vanlig bostad igen. Eller måste jag läsa mer noggrant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.