T
Bor i 70-tals hus där övre altanen/terass var med på ritningen när huset byggdes och då godkänt i bygglovet, så även om virket är utbytt så är det ingen senare tillbyggnad av altan/terass. Så då till min fråga, om vi sätter plasttak i taket på undre altanen för att vi vill kunna sitta där nere när det regnar räknas det då in i de 15 kvm som man får ha för skärmtak? Vi bygger ju inget nytt tak utan taket finns redan och skall bara regnsäkras.
 
  • Träkonstruktion av altan med övre och undre del, undre del har lampor och inget tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som inte frågar får inte nej.

Men rent krasst så säger min kommun att det är så. Jag tror dock att de har fel.

Edit: Nu skrev jag fel, de menar att det är BYA om man har tak.
 
Enligt min kommun så är det ändå BYA eftersom du har trägolv på undre plan och då får du ha taket ändå (om än svartbygge med altangolvet). Undre plan är inte BYA enligt dem enbart om det inte känns bebyggt. Grus och asfalt är OK, stenläggning och trall är inte OK.
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt min kommun så är det ändå BYA eftersom du har trägolv på undre plan och då får du ha taket ändå (om än svartbygge med altangolvet). Undre plan är inte BYA enligt dem enbart om det inte känns bebyggt. Grus och asfalt är OK, stenläggning och trall är inte OK.
Men iom att övre terassen fanns med på ritningarna på huset när det byggdes så borde väl isåfall det redan vara inräknat i byggnadsarean, eller? Sen vet jag inte vilka regler det fanns för denna typen av utbyggnad på 70-talet men om reglerna blivit snävare på senare år så är det väl inget vi kan justera vårt hus efter?
 
T Titan123 skrev:
Men iom att övre terassen fanns med på ritningarna på huset när det byggdes så borde väl isåfall det redan vara inräknat i byggnadsarean, eller? Sen vet jag inte vilka regler det fanns för denna typen av utbyggnad på 70-talet men om reglerna blivit snävare på senare år så är det väl inget vi kan justera vårt hus efter?
Det skulle man ju kunna tro, men när jag ville bygga inglasning så tittade man på ritningarna på mitt hus och gjorde en helt annan bedömning. Ritningen säger ju inget om hur det ser ut under, men det gissade de i mitt fall och hävdade att altanen inte var ett svartbygge (den hade ju bygglov när den byggdes), men att den skulle räknas in i BYA då den var över 180cm hög. Några månader senare så var det dock en annan altan i samma kommun som friades därför att den "inte var underbyggd". Du kan ju försöka få en bra definition av underbyggd, men det kommer du inte att få. Jag kommer att driva det ärendet i framtiden om de använder det för att neka bygglov hos mig igen.

Min altan var alltså inritad på bygglovet och tillhörde inte BYA när den byggdes, men de räknar den som BYA idag. Sverige i ett nötskal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.