Den Surefoot-baserade grundkonstruktionen för off-grid-byggnaden och det konceptuella konstverket ”Resiliens” är nu tillverkad och monterad. Byggnadens/konstprojektets syfte och målsättning är:

1. Projektet ska ge en ”föreställning” om hur livet ter sig vid ett CO2-utsläpp om 1ton/person och år, vilket är FN:s och Parisavtalets klimatmål.
2. 90% av materialet ska vara överskottsmaterial införskaffat via sajter som Blocket etc.
3. Projektet ska inte överskrida en totalkostnad om 500.000 kr, vilket omfattar tomtköp, avstyckningskostnader, bygglov, material m.m.

https://www.resiliens.art/

https://www.surefootfoundations.com/
 
  • Kollage av Surefoot-grundkonstruktionen för off-grid-byggnaden ”Resiliens” under tillverkning och montage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
En apelsin och 10 till
  • Laddar…
Grunden är på plats, - nu är det "bara" att följa bifogade 3D målbilder som har tillkommit utifrån inköp av överblivet konstruktionsmaterial.

Jag finner det intressant med korta citat/tanke-kondensat från personer som har pejlat och även påverkat samhällsutvecklingen i en tydlig riktning. Vid konstruktionen av byggnaden har jag bl.a. dragit egna slutsatser av arkitekten Le Corbusiers uttalande om att hus är: machines à habiter = "maskiner att bo i".

Det som har styrt designprocessen är således en tämligen ”osminkad samt icke romantiserad” version av den ”rena funktionen”, markens topografi och det material som har funnits tillgängligt, för stunden, på säljsajter som Blocket etc.

För den intresserade finns det mer information om projektet här: https://www.resiliens.art/
 
  • Metallisk byggnadsgrund med svarta pelare och blå container på en grön äng med träd och en röd skåpbil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett modern minimalistiskt hus med solpaneler och extern trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av modernt enfamiljshus med grönt tak, solpaneler och funktionell design baserat på överblivet material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett modernt hus med skarpa linjer och enkel design, inspirerat av funktionalism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett modernt minimalistiskt hus med grönt tak och terrass, baserat på återanvänt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en modern funktionell byggnad med sedumtak i linje med Le Corbusiers designfilosofi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av minimalistisk byggnadsdesign med enfärgad fasad och enkel dörr, i linje med funktionalism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett modernistiskt hus med solpaneler och en enkel, funktionell design på kuperad terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en modernistisk byggnad i terräng, baserad på överblivet konstruktionsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fillin och 7 till
  • Laddar…
Hur tänker ni med värmeförlusten genom golvet? Ser lite tunt ut på ritningarna och med plintgrund bör man räkna med en 40cm isolering.

Jag bor själv i ett hus med plintgrund och nackdelen är helt klart energiförlusterna i vårt klimat. Fördelen är att fuktproblem med mera i stort sett är obefintliga.

Corbusier är ju en favorit till mig med. Men ska ni inte köra betong då? Det är ju ett så vackert material
 
  • Gilla
SirWolf och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hur tänker ni med värmeförlusten genom golvet? Ser lite tunt ut på ritningarna och med plintgrund bör man räkna med en 40cm isolering.

Jag bor själv i ett hus med plintgrund och nackdelen är helt klart energiförlusterna i vårt klimat. Fördelen är att fuktproblem med mera i stort sett är obefintliga.

Corbusier är ju en favorit till mig med. Men ska ni inte köra betong då? Det är ju ett så vackert material
Golvbjälklaget kommer att konstrueras av en svetsad yttre ram/vinkelprofil av stål om 150x120x10 mm och en likadan uppochnervänd tvärgående stödbalk som vilar på mittenradens stolpar. Det ”självbärande” golvet, utan köldbryggor, kommer att bestå av 225 mm tjocka sandwichpaneler av PIR med 0,6 mm galvaniserad plåt på båda sidor. På ovansidans plåt kommer det att monteras läkt om 48x17 mm med ett anpassat avstånd för 17 mm golvvärme-slang. På detta läggs det sedan ett furugolv. Jag uppskattar delar av Le Corbusiers filosofi, betong är jag däremot inte så förtjust i.
 
Redigerat:
R Resiliens skrev:
Golvbjälklaget kommer att konstruerad av en svetsad yttre ram/vinkelprofil av stål om 150x120x10 mm och en likadan uppochnervänd tvärgående stödbalk som vilar på mittenradens stolpar. Det ”självbärande” golvet, utan köldbryggor, kommer att bestå av 225 mm tjocka sandwichpaneler av PIR med 0,6 mm galvaniserad plåt på båda sidor. På ovansidans plåt kommer det att monteras läkt om 48x17 mm med ett anpassat avstånd för 17 mm golvvärme-slang. På detta läggs det sedan ett furugolv. Jag uppskattar delar av Le Corbusiers filosofi, betong är jag däremot inte så förtjust i.
Kul!
Annars är väl metall ett material man undviket i nordeuropa på grund av vårt klimat och just utmaningarna med kölbryggor. Men ni verkar ha tänkt på detta.

Antar ni har det som fritidshus så ni slipper byggnadskraven?
 
  • Gilla
  • Haha
R1chard och 1 till
  • Laddar…
Tack för din fråga och ditt svar. Det är en byggnad som kommer att användas som ateljé och fritidshus.
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Varför sitter inte solpanelerna på taket?
 
  • Gilla
Resiliens
  • Laddar…
Hur många kvadratmeter blir det?
Kul projekt iaf (y):)
 
  • Gilla
Luddberg och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur många kvadratmeter blir det?
Kul projekt iaf (y):)
Tack för din kommentar och fråga.
47kvm.
Då projektet syftar till att komma ned till ett CO2 utsläpp på 1 ton/pers. och år, fordras det att vårt boende kommer ned till ca. 0,3217 ton/pers. för att möjliggöra klimatmålet.

Då dagens genomsnittliga boarea om 46 kvm/pers. genererar 0,6637 ton CO2/pers. har vi begränsat boendeytan till 47 kvm för två personer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Varför sitter inte solpanelerna på taket?
Tack för frågan. Jag har eftersträvat ”balans mellan ytor och volymer” samt eftersträvat en slags ”estetik dramaturgi”. Därför sitter solcellspanelerna på sidan. (Dessutom vill jag inte skugga sedumväxterna på taket allt för mycket då dessa är solberoende.)
 
Redigerat:
R Resiliens skrev:
Tack för frågan. Jag har eftersträvat ”balans mellan ytor och volymer” samt eftersträvat en slags ”estetik dramaturgi”. Därför sitter solcellspanelerna på sidan. (Dessutom vill jag inte skugga sedumväxterna på taket allt för mycket då dessa är solberoende.)
Ah ok, inte funderat på att ha de på marken och helt skippa att ha de på huset? Nu är det ju en smaksak, men jag personligen tycker de förstör estestiken på huset där de är placerade på bilden. Tänker också att de täcker fönstret som är på sidan av huset.

Om solpanelerna sitter på marken borde det väl även också vara hyffsat lätt att sätta de på någon typ av roterande mekanism för att få ut maximal soltäckning under dagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Resiliens
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan du inte fortsätta ditt projekt i projekttråden istället?
[länk]

Så kan man följa det hela på ett bräde.
A Ace83 skrev:
Ah ok, inte funderat på att ha de på marken och helt skippa att ha de på huset? Nu är det ju en smaksak, men jag personligen tycker de förstör estestiken på huset där de är placerade på bilden. Tänker också att de täcker fönstret som är på sidan av huset också.
Tack för dina synpunkter! Jo, så kan man se det, men för mig som konstnär handlar det väldigt lite om "smak". Jag ser det som en skulptural komposition med kontraster mellan "vilande" och "aktiva" formelement. Och eftersom solpanelerna är av det semi-transparenta slaget, vill jag nyttja det skuggspel som kommer att falla in genom fönstret. Så det handlar om estetiska överväganden.:)

Och trots att panelerna inte är roterbara utan endast vinklingsbara, kommer de att ge tillräcklig effekt för att ladda upp batteribanken, vilken består av Toshiba SCIB LTO celler som bl.a. används som reservkraft på de japanska Shinkansen tågen.


https://www.scib.jp/en/about/index.htm
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Skulle ni klara era målsättningar blir jag grymt imponerad, verkligen. Tänker främst på 90% återbruk och 500k projektkostnad.
Ska bli intressant att följa, lycka till!
 
R Resiliens skrev:
Då dagens genomsnittliga boarea om 46 kvm/pers. genererar 0,6637 ton CO2/pers. har vi begränsat boendeytan till 47 kvm för två personer.
Är verkligen CO2-utsläppen linjärt i förhållande till boendeytan?
 
  • Gilla
Resiliens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.