BirgitS BirgitS skrev:
På din ritning ser det ut att vara max 120 cm för dörrarna och ha pardörrar med den bredden är lite jobbigt eftersom det är väldigt trångt att gå ut genom bara en dörr som då blir 50-60 cm bred och det är besvärligt att hela tiden öppna två dörrar.
Tack för input, Jag måttade på dörrarna vi har hemma och de är 128 cm breda. Trodde det är standard så la in det "lite schematsikt" i ritningen. Vad för mått är att rekommendera ?
 
BirgitS
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för input, Jag måttade på dörrarna vi har hemma och de är 128 cm breda. Trodde det är standard så la in det "lite schematsikt" i ritningen. Vad för mått är att rekommendera ?
Det gäller väl att du mäter mellan väggarna och sen drar av djupet på två bänkskivor (63 cm ?) för att se vad för dörrar som får plats. Jag bara uppskattade måttet utifrån hur du hade ritat underskåpen.
 
T toolman77 skrev:
Låter klokt, panelen är ju kosmetika medan planlösningen påverkar hur ni bor.

Kolla med kommunen vilka ritningar som finns på huset och utgå från dem. Att lägga till lite fönster är rätt lätt att göra med klipp och klistra i mspaint. Det är rätt låga krav på vad som behövs på ritningarna bara det framgår vad du vill göra.
De ritningar som jag har bilagt här är de ritningar som kommunen har. Med förändringar ser det ut såhär. Antar att jag behöver måttsätta de nya fönsterna och dörrarna etc. Men osäker på vilken infomration de behöver kring typ kontrollansvarig, kontrollplan, ev. underlag från konstruktör och allt sådant.
Arkitektritningar med anteckningar som visar förändringar på hus, nya fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller väl att du mäter mellan väggarna och sen drar av djupet på två bänkskivor (63 cm ?) för att se vad för dörrar som får plats. Jag bara uppskattade måttet utifrån hur du hade ritat underskåpen.
Ja det är inte svårt. Det svåra är väl att hålla sig inom standardmått på dörrar samt att det inte blir fult så det blir stilfullt inifrån och utifrån. Man måste ju inte maximera utrymmet med dörrar. avståndet mellan väggarna exl. 1,2 m för bänk och väggskåp är ca 2,8 m och så stora dörrar hade jag inte tänkt ha..
 
Hej,

Kul projekt, vi är i slutfasen i renovering i vårt hus. Lite saker som vi har lärt oss under tiden.

Blocket sparar men sjukt mycket på fönster, dörrar, golv, övrigt byggmaterial och verktyg. Ofta billigare att köpa verktyg begagnat och sen sälja än att hyra. Satsa även på kvalité. Köpte mycket verktyg billigt som snabbt går sönder när man använder dem för större projekt. PS action och klaravik säljer ut proffsmaskiner från uthyrningsfirmor. går att göra klipp(Y)

När du renoverar inne få med ytterbelysning tänk helhet så man inte behöver köpa 5 dos-styrningar. Smart hem kan vara bra att kolla ut tidigt med. Har idag nexa men med facit i hand skulle jag valt Pljed.

Ha en plan var alla lampor ska sitta, vi hände upp lite på måfå men är nu tvungen att kolla sladdar mellan lampa och uttag. USCH! kommer nog göras om..

Ha en plan för nätverk så du täcker in hela huset. Köp Cat 6 kabel och dra in i skåp så man enkelt kan täcka döda ytor. tänk på att murstocken segar ner nätverket.

Förvaring.
Hitta många ställen att ös in garderober, man kan sätta in oändligt med förvaring kommer ändå bli fullt.

En ordentlig gallerkärra perfekt att fylla med saker som ska till tippen. oftast enklare än att vänta på en flakbil som inte håller tiderna.

Lycka till
Chrlen
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
Hej,

Kul projekt, vi är i slutfasen i renovering i vårt hus. Lite saker som vi har lärt oss under tiden.

Blocket sparar men sjukt mycket på fönster, dörrar, golv, övrigt byggmaterial och verktyg. Ofta billigare att köpa verktyg begagnat och sen sälja än att hyra. Satsa även på kvalité. Köpte mycket verktyg billigt som snabbt går sönder när man använder dem för större projekt. PS action och klaravik säljer ut proffsmaskiner från uthyrningsfirmor. går att göra klipp(Y)
Tack, har en hel del verktyg från tidigare lägenhetsrenoveringar. alla inköpta på blocket i princip :)

C Chrlen skrev:
När du renoverar inne få med ytterbelysning tänk helhet så man inte behöver köpa 5 dos-styrningar. Smart hem kan vara bra att kolla ut tidigt med. Har idag nexa men med facit i hand skulle jag valt Pljed.

Ha en plan var alla lampor ska sitta, vi hände upp lite på måfå men är nu tvungen att kolla sladdar mellan lampa och uttag. USCH! kommer nog göras om..
Tack, ska goggla vad det är först :)

C Chrlen skrev:
Ha en plan för nätverk så du täcker in hela huset. Köp Cat 6 kabel och dra in i skåp så man enkelt kan täcka döda ytor. tänk på att murstocken segar ner nätverket.
ja vi kommer bli tvungna att gräva in ny fiber. kommer så klart vilja ha bra Wi-Fi över hela huset på båda våningar. Men tänker du med CAT-kabel att man ska sätta nya routrar ? Jag hade tänkt använda någon typ av mesh och då behöver man väl inte nätverkskabel ?

C Chrlen skrev:
Förvaring.
Hitta många ställen att ös in garderober, man kan sätta in oändligt med förvaring kommer ändå bli fullt.
Tänker samma, tyvärr så blir det svårt på övervåningen då mycket av utrymmet för förvaring finns på nedervåningen. men vi försöker :) I våra lägenheter har vi successivt byggt ny förvaring så de möjligheter som finns kommer vi nog ta vara på :)

C Chrlen skrev:
En ordentlig gallerkärra perfekt att fylla med saker som ska till tippen. oftast enklare än att vänta på en flakbil som inte håller tiderna.
Det står högst upp på önskelistan. Tyvärr ligger andrahandsvärdet ganska högt, men det är väl bra när man säljer vidare senare :)
 
Det blir mycket bättre om du drar nätverkskabel till accespunkterna i mesh nätverket. Men troligtvis klarar du dig på en per plan och en för utomhus. Fast ska det gameas av någon i framtiden är det sladd som gäller och glöm inte att dra fram minst 2st till TVn en för TV streaming och en för xboxen.

Dubbeldörrar är oftast modul 14x21 eller 16x21, ta en bred eller enkel+ fönster för man öppnar aldrig båda dörrarna ändå.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
Just nu lutar det åt skjutdörrar istället. Tanken är att låta den bänkskivan som finns i köket "följa med ut" på utsidan och altanen. har man då en skjutdörr med det öppna partiet den sidan där bänkskåpen står så har man inget dörruppslag att bry sig om.. vidare så kan man ju med en skjutdörr då ta en låg tröskel och sänka ner så att golvnivån är i princip samma ute som inne. Isåfall tänker jag mig storleken ca 180-200 cm bred och ca 220 hög. Så det blir en skjutdörr som tar upp stora delar av den väggytan som finns exkl. köksinredning.

Jag har letar runt lite på vettiga skjutdörrar men det är svårt, alla säljare tycker ju att sina dörrar är "bäst". Finns det några tipps där så tar jag tacksamt emot. Det kommer ju "skära sig" lite mot huset annars lite äldre och charmiga karaktär men det kan det vara värt.
Planritning av ett hus med markerade solens positioner, en altan och skjutdörrar i anslutning till köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Annars så har vi ritat in Köket, Luckorna till bänkskåpen blir från "Bucks and spur" och Högskåpen blir helt släta utan beslag från Picky living i någon jordnära ton, typ mandelvit eller liknande med detaljer i ek. Vitvaror i rostfritt och köksfläkten inbyggt, troligen målad i samma färg som väggen. Enda som kvarstår är att bestämma sig för bänkskiva, jag vill gärna ha en grå kalksten. Men kalkstenen är för känslig, så jag har landat i en kompositsten, men jag måste bara hitta en som inte ser fake ut. Självklart kommer den inte bli så vacker som en riktig skiva, men det är en kompromiss jag är villig att ta. Hade Carrara Marmor i första lägenheten och det är en värdelös sten IMO. Tips på vart man kan titta på Silistone och Ceasarstone (eller andra) i sthlm området mottages tacksamt.

Modernt kök med ljus träfinish, kompositsten bänkskiva och inbyggd svart fläkt från SMEG.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern köksdesign med släta luckor, inbyggd espressomaskin och rostfria vitvaror, accenterad av ekdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parallellt så håller vi på att rita upp/planera badrummet... Det är svårt, det är väldigt litet, vi har bestämt oss för att flytta ena väggen badrummet för att få lite mera plats. Badrummet kommer ändå bli väldigt litet, ca 1,65x2 m... Sedan så försöker vi landa i vilken stil vi vill ha, budgeten är begränsad så man måste ju se till helheten. Om vi kör "gammal stil" med tex 15x15 plattor så blir ju materialt billigare men arbetet dyrare om man ska kakla golv till tak. Medans om vi kör modernare större plattor.

Stilen vi just nu lutar åt är beige kalkstens imitation från Bricmate (Norrgave), borstat rostfria armaturer, golvstående toalett, duschvägg. och en enkel komod. Frågan som vi ställer oss nu är om vi ska köra "helkakel" i hela badrummet eller köra kakel bara en bit upp på väggen i övriga delar. Men badrummet blir så litet så "allt" kommer kännas som duschzonen :) Ska komplettera inlägget med tänkt planlösning senare.

Alla tankar om hur man inreder ett badrum mottages tacksamt. Har aldrig designat ett badrum tidigare så är lite rookie. Jag har däremot designat 3 kök och monterat 6 st så där känner jag mig mer bekväm :)


Modernt badrum med beige kalkstensimitation, guldarmaturer, duschkabin och kommod med träfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Utöver detta så pågår planering av vad som görs först. Det blir vad jag kallar "rivning och undersökning" följt av "grov bygg".
Utöver momenten listade nedan så kommer jag också försöka "lappa och laga taket" i den mån det behövs. Vid ett ställe så vet jag att det läcker in vid en genomföring av rör för avluftning från Toaletten. När badrummet rivs ut och därmed även avluftningen så tänkte jag ta bort plattorna, lägga på ny pappa över hålet. Tanken är att hålla det tort till sommaren då det blir nytta tak.

Rivning och undersökning:
- Riv ner innertak (hängande masonit). Undersök konstruktion och kvalite
- Riv upp golv (5 olika golv i huset). Undersök konstruktion, höjder m.m. på undergolv.
- Riv ner innervägg vid ytterdörr (tecken på fukt). Undersök utbredning av fukt
- Riv ner Badrum till reglarna. Undersök eventuella fuktskador
- Riv ner delar av innerväggar mellan kök/vardagsrum
- Riv ner gammal garderob och gammalt kök.
- Ta ut gammalt expansionskärl på vinden

Grov bygg:
- Öppna upp för ny trappa upp till vind (den andra ska bli garderob till sovrum)
- Avväxla hjärtevägg vid hall/kök/vardagsrum
- Öppna upp för nytt fönster i vardagsrum (efter godkänt bygglov). Avväxla fönsterpost.
- sätt upp ny vägg till badrum samt flytta dörrpost till sovrum motsvarande.

H/ Viktor
 
  • Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tips på vart man kan titta på Silistone och Ceasarstone (eller andra) i sthlm området mottages tacksamt.
Du kan titta på Cosentinos hemsida: https://www.cosentino.com/where-to-buy/ Jag var in på Ballingslöv i närheten av där jag bor, de hade ett ganska stort urval av skivmaterial.
Sedan finns ett stort center ute i Kungsängen (Brunna) dit du kan åka och titta: https://goo.gl/maps/bmzFZdM8nik41X1MA Tror att privatpersoner också är välkomna dit.

Det finns ju lite badrum i Svensk Standard som har ungefär de mått ni har:
Ritningar av tre olika badrumsplanlösningar med måttangivelser och positioner för dörr, toalett, dusch och handfat.
Någonstans vid de streckade linjerna kan dörren sitta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Du kan titta på Cosentinos hemsida: [länk] Jag var in på Ballingslöv i närheten av där jag bor, de hade ett ganska stort urval av skivmaterial.
Sedan finns ett stort center ute i Kungsängen (Brunna) dit du kan åka och titta: [länk] Tror att privatpersoner också är välkomna dit.

Det finns ju lite badrum i Svensk Standard som har ungefär de mått ni har:
[bild]
Någonstans vid de streckade linjerna kan dörren sitta.
Tack, ska till Cosentinos showroom nästa onsdag !

Jag kollade och tog fram en enligt mig bästa tänkbara planlösningen för badrummet.
Ritning av ett badrums layout med mått och placering av toalett, dusch, och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inser nu att både toalett och dusch är på ytervägg. Antar det betyder att jag inte kan ha vattenrören i väggen, hmmm... Duschen går ju att ändra sida, men inte toaletten ....

Synpunkter från er alla mottages tacksamt :)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Behåll planen men flytta duschblandaren till andra väggen. Antingen kör du utanpåliggande rör till toastolen från närmaste innervägg eller så lägger du röret i ytterväggen men ser till att inte ha isolering mellan gips och rör

Ritning av badrum med mått, föreslagen placering av rör och duschblandare markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant projekt men jag har lite tankar... Vore väl illa annars :crysmile:

Köksflytten. Vid trappan finns ju idag förvaring som inte kommer kunna nyttjas pga högskåpsväggen, eller ja den försvinner. Vad är tanken där? Att bara ha tomrum?

Sovrummet som är tänkt där köket var, hur är det att möblera? Hur lång är väggen mellan vardagsrum och "gamla köket"? Går det att ställa tex en dubbelsäng där utan att det känns skohornat?

Ska garaget behållas? Kanske stod någonstans, missat det isåfall.

Kan ärligt säga att min första tanke var att ta bort väggen mellan nuvarande kök och vardagsrum och på det sättet få en öppnare planlösning. :D

Om garaget dessutom är tänkt att behållas så hade en altan på östra sidan samt ovanför garage kunnat funka, där altanen även fungerar som carport :)
 
J Jarlsgård skrev:
Intressant projekt men jag har lite tankar... Vore väl illa annars :crysmile:

Köksflytten. Vid trappan finns ju idag förvaring som inte kommer kunna nyttjas pga högskåpsväggen, eller ja den försvinner. Vad är tanken där? Att bara ha tomrum?

Sovrummet som är tänkt där köket var, hur är det att möblera? Hur lång är väggen mellan vardagsrum och "gamla köket"? Går det att ställa tex en dubbelsäng där utan att det känns skohornat?

Ska garaget behållas? Kanske stod någonstans, missat det isåfall.

Kan ärligt säga att min första tanke var att ta bort väggen mellan nuvarande kök och vardagsrum och på det sättet få en öppnare planlösning. :D

Om garaget dessutom är tänkt att behållas så hade en altan på östra sidan samt ovanför garage kunnat funka, där altanen även fungerar som carport :)
Hej, tack för input. Ska försöka besvara varje punkt

förvaringsutrymmet vid trappan byts helt enkelt ut mot högskåpen. Så gamla masonitgarderober bort, nya högskåp in.

vet inte med dubbelsäng, eller det smalaste delen är 2,4m. Så man får iallafall in en typ ”tonårsgäng” á 1,20-1,40. Men tanken är att ha det som barnrum nu när barnen är små. Där dom i princip sover och har grejer. De leker ju överallt ändå. När nedervåningen är färdig är barnen större, då sover vi kanske alla där nere. Och nör dom är tillräckligt stora flyttar vi upp igen. Det rum som innan var barnrum kan man då sätta in en dubbelskjutdörr eller liknande för kontor/tv-rum/lounge/gästrum.

garaget kommer med stor sannolikhet offras till förmån för sovrum. Ska försöka och hoppas jag har möjlighet att bygga iallafall ett mindre garage till MC.

Det kanske är lite otydligt men den streckade röda linjerna är en gammal vägg som kommer tas bort = öppet mellan nya köket och vardagsrummet Nackdelen med din tanke är att;
- då blir det ett 4 meter långt ingrepp i en bärande vägg. Vilket blir segt
- köket är i den del av huset där det är minst sol (morgonsol på sommaren typ bara)
- altanen får bara morgonsol
- altanen är på den del av tomten med störst lutning = sämsta delen
- Altanen är mot en allmänning med passage (insyn)
- vardagsrum och kök blir mindre än i dagsläget
- sovrummet som blir där vi tänker ha kök innebär stt man inte kan sätta fönster framför entrén = man välkomnas av en vägg.

Det finns en gammal ritning på att bygga ut åt det hållet. Och tanken har slagit mig att bygga ut åt det håller (bättre offra den dåliga delen av tomten). det hade ju varit nice att ha carport där nere och bygga ut boytan ovanför mark.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Behåll planen men flytta duschblandaren till andra väggen. Antingen kör du utanpåliggande rör till toastolen från närmaste innervägg eller så lägger du röret i ytterväggen men ser till att inte ha isolering mellan gips och rör

[bild]
no no, då är toaletten framför handfatet och framför handfatet vill man ju ha utrymme. Jag tänkte att duschen är kvar där den är, men att blandaren sitter på den övre väggen som är en innervägg istället för den vänstra som är enda ytterväggen.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
no no, då är toaletten framför handfatet och framför handfatet vill man ju ha utrymme. Jag tänkte att duschen är kvar där den är, men att blandaren sitter på den övre väggen som är en innervägg istället för den vänstra som är enda ytterväggen.
Du missuppfattade min bild tror jag, det va möjlig rördragning i rött/blått jag syftade på
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.