Hallå! Jag planerar en badrumsrenovering med början om några veckor (46 år sedan sist, så det är kanske dags smiley.gif) och planen är att använda en LK minikretsventil M5 till de ca 4,5 m² golvvärme det blir.

Eftersom den medföljande termostaten (en Herz Thermostat 9330) är väldigt hiskelig och eftersom jag redan har termostater från tado°, så skulle jag vilja använda den befintliga (den sitter just nu på radiatorn, som ska bort, i badrummet), så att jag kan kontrollera allt från samma system. LK-ventilen har, om jag förstår det rätt, en gänga som heter "M28x1.5". Jag gissar att det har med 28 mm att göra, och att 1,5 mm kanske är djupet på gängorna eller den totala godstjockleken eller något sådant. Det kommer med en serie adaptrar från tado° och ett set passar båda ändar: på den bifogade bilden så kan man skruva ihop de fyra delarna (LK->adapter nederdel->adapter överdel->termostat) men problemet då är att när de sitter ihop på det sättet så hamnar stiftet på ventilen djupt djupt nere, inne bland adaptrarna. Den hexagonala uppstickande delen man ser till höger har ett hål, där ett stift är tänkt att komma ut. Om jag sätter termostaten över gängorna på LK-ventilen utan att använda adaptrarna, och manuellt håller ner den stadigt, så ser jag att den kan pressa ner stiftet och manövrera ventilen genom vad som ser ut att vara hela registret – har jämfört med det medföljande manuella LK-"locket" som också agerar fast/manuellt ställdon.

Nu funderar jag på två vägar: (1) Skaffa en bit hård metall som är ca 4 mm i diameter (lagom till hålet i den hexagonala delen) och som är ca 30 mm långt, som jag helt enkelt kan "släppa ner" i hålet när jag har monterat adaptern. Denna pinne kan termostaten då trycka på. En nackdel med detta är att det känns som att det lätt blir så att det halkar åt sidan lite, eftersom det måste träffa stiftet på LK-ventilen precis. Det är ca 2,5–3 cm från öppningen i den hexagonala delen till stiftet på LK-ventilen, så det känns lite "skrangligt". (2) Hitta en "gängförminskare" (jag har ingen aning om vad en sådan heter på fackspråk) som jag kan skruva på LK-ventilen och alltså har en M28x1.5-gänga på insida och en något mindre gänga på utsidan. Det skiljer ca 2 mm: tado°-termostaten har alltså en gänga som invändigt är ca 26 mm mot LK-ventilens utvändiga på 28 mm. Hur mäter man dimensionerna och kan man hitta sådana här grunkor, och i så fall var?

Alla tips, förslag och kommentarer välkomna!
 
  • Ventil med adapterdelar och tado° termostat avsedda för badrumsgolvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var inte så lätt som jag trodde :D
 
Hur löste du detta? Är själv på g att renovera ett 5m2 badrum och va nära på att köpa LK minikretsventil tills jag såg termostaten som ska sitta i badrummet....

Gissar att ventilen funkar som en vanlig radiatorventil och inte begränsar maxtempen, därav specen max 55degC..?

Faller nog på detta oxå i så fall
 
A Arne999 skrev:
Hur löste du detta? Är själv på g att renovera ett 5m2 badrum och va nära på att köpa LK minikretsventil tills jag såg termostaten som ska sitta i badrummet....

Gissar att ventilen funkar som en vanlig radiatorventil och inte begränsar maxtempen, därav specen max 55degC..?

Faller nog på detta oxå i så fall
Det löste sig till slut. Som du säger är det som en vanlig radiatorpigg som man trycker på. Finns en ratt på LK-grejen att sätta maxreturtemp på så man kan köra den utan termostat om man bara vill ha golvet varmt och skönt. Till min termostat kom det ett gäng adaptrar och en av dem visade sig till slut passa när man inte tänkte fel …

Så en vanlig termostat borde fungera, med adapter möjligtvis.
 
Ah ok så helt utan termostat så skulle jag alltså kunna sätta en önskad temp till golvet bara vilket egentligen är vad jag är ute efter (eller nöjjer mig med)

men vad händer om tempen blir över 55deg då? stoppar den bara helt då? Jag har ingen stabil framledning utan den varierar ganska mycket under dygnet, dels pga att att framledningen strys från acctanken men ibland är det helt enkelt hur mycket jag eldar som sätter min/max tempen under dygnet.
 
A Arne999 skrev:
Ah ok så helt utan termostat så skulle jag alltså kunna sätta en önskad temp till golvet bara vilket egentligen är vad jag är ute efter (eller nöjjer mig med)

men vad händer om tempen blir över 55deg då? stoppar den bara helt då? Jag har ingen stabil framledning utan den varierar ganska mycket under dygnet, dels pga att att framledningen strys från acctanken men ibland är det helt enkelt hur mycket jag eldar som sätter min/max tempen under dygnet.
Utan termostat kan du reglera returtemperaturen, om jag förstår det rätt. Så den kan du ju sätta strax över temperaturen du vill att golvytan ska ha, och/eller prova dig fram med små justeringar till vad som känns behagligt. Termostaten vi har där används i princip inte: jag har satt den på max så den börjar inte strypa förrän det går uppemot 32 grader i rummet. Min returtemperaturbegränsare står på 35 eller kanske 40 grader, tror jag. Jag vet inte på vilket sätt temperaturen på golvytan förhåller sig till temperaturen på värmebäraren, men det verkar fungera bra. Just i badrummet tycker jag det är skönt att golvet är riktigt varmt, men man ska förstås inte bränna sig på det.

Den inbyggda begränsaren är rätt trögsnurrad och siffrorna är rätt små. Vi har ju också ett litet badrum och dörren är för det mesta öppen förutom när man vill vara i fred där en stund, så det spelar lite roll för energiförbrukning osv om golvet där är stekhett: den värmen går ut i hallen och resten av övervåningen.

Skulle returtemperaturbegränsaren strypa helt så antar jag att den snart börjar öppna sig igen, eftersom den utan flöde närmar sig rumstemperatur över tid. Jag upplever temperaturen som jämn (med hänsyn tagen till vad värmepumpen ger: på vintern brukar golvet känns märkbart varmare på morgonen efter en kall natt än tidigt på kvällen efter en solig eftermiddag). Vad som händer om temperaturen överskrider 55 grader vet jag inte. Vi kan väl teoretiskt sett med vår värmepump ligga strax över det, men typiskt sett kommer man ju inte över 60 grader så det har jag inte funderat så mycket på. Golvvärmerören tål nog mer, men kanske finns det något i LK-grunkan som pajar vid för hög temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.