Det brann i mitt barndomshem för många år sedan och hemförsäkring ryckte in och ersatte det mesta. Istortsett allt var sotskadat men inte ner brunnet.

Men vid inbrott eller helt nerbrunnet hus så behövs väl kvitton för att få tillbaka på försäkring? Annars kanske man kan hävda att en tavla värd 5kr från en loppis är värd 50tusen tex? Eller tvärtom bara få ut 5kr för det inte går att bevisa faktiskt värde?

Men hur sparar man kvitton och bevis för vad man äger?
Ta kopior i bankfack? Men kommer man åt bankfacket om legitimationen brunnit inne? Ta kort och maila till sig själv? Ha kassaskåp hos anhörig? Fler förslag?

En tanke som slagit mig nu när advent närmar sig och grannarna kommer tända ljus vilket vi inte gör pga ovanstående
 
Jag har gjort ett privat album på Facebook som bara jag och tanten har tillgång till, fotar alla kvitton som jag anser behöver finnas kvar och laddar upp dit.
Lätt åtkomligt och smidigt, sen kan man ju ha synpunkter på att Facebook ser exakt vad jag handlar osv...

Finns ju molntjänster gratis eller att köpa som säkert funkar lika bra.

Så har jag löst det iaf med garantikvitton, längre än så här jag inte kommit
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har gjort ett privat album på Facebook som bara jag och tanten har tillgång till, fotar alla kvitton som jag anser behöver finnas kvar och laddar upp dit.
Lätt åtkomligt och smidigt, sen kan man ju ha synpunkter på att Facebook ser exakt vad jag handlar osv...

Finns ju molntjänster gratis eller att köpa som säkert funkar lika bra.

Så har jag löst det iaf med garantikvitton, längre än så här jag inte kommit

Bra :) började undra om jag var paranoid som tänkte denna tanken. Visst det dyraste vi äger är väl avfuktaren i krypgrunden och den har väl kvitto kvar hos säljaren? Men även om övrigt inte är värt mycket så är det illa nog att förlora saker med sentimentalt värde. Som barnens teckningar eller sitt första kärleksbrev tex. Dessa saker går inte att ersätta med pengar. Men övrigt kan ju vara bra trygghet så det går att bygga upp hushållet igen trots ovärderliga förluster
 
Nu är väl facebook kanske itne riktigt bästa platsen för privat information.

Alla har väl ett gmail (google är bättre...... :rofl:). Maila sig själv alla kvitton och bilder :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Scanna och ladda upp foton brev teckningar osv risken är ju att det inte blir av...
 
Du bestämmer själv vilket belopp du försäkrar bohaget för, vilket styr hur utbetalningen kan komma att se ut ifall det skulle brinna ned.
 
Appendix Appendix skrev:
Nu är väl facebook kanske itne riktigt bästa platsen för privat information.

Alla har väl ett gmail (google är bättre...... :rofl:). Maila sig själv alla kvitton och bilder :)
För min egen del så skiter jag blankt i om fb Google och allt vad dom heter det mina kvitton, handlar inget "hemligt" och skulle jag göra det så kan jag ju låta bli att ladda upp.
Är mest grejer för 100-3000:- jag har kvitton på där, sånna kvitton som lätt kommer bort hemma i byrålådan.
Har tyvärr inte disciplin att hålla ordning...

Skulle lika gärna kunna göra en tråd här och ladda upp mina kvitton men det kanske inte gillas av ägarna :D
 
nino nino skrev:
För min egen del så skiter jag blankt i om fb Google och allt vad dom heter det mina kvitton, handlar inget "hemligt" och skulle jag göra det så kan jag ju låta bli att ladda upp.
Är mest grejer för 100-3000:- jag har kvitton på där, sånna kvitton som lätt kommer bort hemma i byrålådan.
Har tyvärr inte disciplin att hålla ordning...

Skulle lika gärna kunna göra en tråd här och ladda upp mina kvitton men det kanske inte gillas av ägarna :D
Så tänkte jag med.

Men FB säljer ALLT vad du gör. Nämn en sak i en privat dialog på messenger och du kommer sen se annonser i alla enheter som de kunnat koppla till dig runt samma ämne.
Dvs inte bara i den enhet där du hade messenger utan även i helt orelaterade som de lyckats knyta ihop med dig på andra sätt.

Det blev så påtagligt och skrämmande att jag börjat rensa ut det jag använder FB till.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Du bestämmer själv vilket belopp du försäkrar bohaget för, vilket styr hur utbetalningen kan komma att se ut ifall det skulle brinna ned.
Men kan inte det bli konstigt då? Om man försäkrar bohaget för mer än det är värt? Då kan väl fuskare göra så och de vill man ju inte sponsra på sin premie.

För även om premien för en själv blir högre med högre belopp så går det väl ändå inte att få ut mer än det faktiska värdet? Så varför bestämma belopp själv? Är de försäkringsbolagens sätt att få in mer pengar tro?

Lutar åt att scanna och maila till mig själv. Google vet ju ändå för mycket så scannar jag in kvitto på gräsklipparen så kan väl de roa sig med att göra reklam för gräsklippare ett tag :)
 
Hur funkar det vad gäller sambos. Gemensamt sparande av kvitto oavsett vem som köpt för att bohaget är ett.
Jag själv bidrog bara med skrivbord stol och en flyytlåda till hushållet. Men min sambo hon hade med sig allt vad gäller möbler verktyg husgeråd osv. Och nu när min inkomst blivit högre än hennes så är det jag som köper de mesta till oss men enligt mig är det ändå vårat precis som att de hon tidigare köpt är vårat.
 
Appendix Appendix skrev:
Så tänkte jag med.

Men FB säljer ALLT vad du gör. Nämn en sak i en privat dialog på messenger och du kommer sen se annonser i alla enheter som de kunnat koppla till dig runt samma ämne.
Dvs inte bara i den enhet där du hade messenger utan även i helt orelaterade som de lyckats knyta ihop med dig på andra sätt.

Det blev så påtagligt och skrämmande att jag börjat rensa ut det jag använder FB till.
Det där har aldrig hänt mig faktiskt och då är jag en flitig brukare av både Google Facebook Messenger
Har även provat att sitta och prata om grejer och inte dyker det upp som reklam...
Har kanske för gammal mobil :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.