Låt det vara en tid så du haft olika temp i systemet och håll ett öga på droppet från spillröret och trycket på manometern. Du har nu åtminstone ett utgångsläge för luft i kärlet som inte ligger på den för låga sidan utan lite av standard 1A som bör vara ok för det mesta.
 
Trycket nere på 0,5 bar nu och droppet fortsätter... får se hur det ser ut imorgon bitti men känns som att det inte står rätt till.
 
Det kan vara så att du får motionera ventilen så den tätar dvs om du varit på den lite försiktigt vid dina övningar är det inte ovanligt att de börjar läcka lite. Har du fått till hur du öppnar manuellt gör det rejält några gånger och se vad som händer och använd helst vredet så det blir lite "snäpp" vid stängningen.

Om det gått några dagar där du fyllt vatten till runt 1 bar och det fortsätter droppa lika mycket får du kanske rikta in dig på ett byte av den.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Tryck upp och släpp flärpen hårt några gånger så det "smäller" till, händer ofta att det inte håller riktigt tätt när man motionerar den.
Har du inte fått den tät efter några dagar så är det nog ett byte som gäller.
 
kulle kulle skrev:
Tryck upp och släpp flärpen hårt några gånger så det "smäller" till, händer ofta att det inte håller riktigt tätt när man motionerar den.
Har du inte fått den tät efter några dagar så är det nog ett byte som gäller.
Ska testa att trycka upp och släppa som du säger, trycket var på 0,2bar nu i morse så vattnet rinner rätt ut.. i min ovetskap har jag även skruvat på säk.ventilen - kan det ställa till med otätheter? Verkar ju inte finnas någon gängning om man vrider på själva flärpen men vad vet jag?

Finns det någon uppenbar nackdel med att ha pumpat in för lite resp för mycket luft i kärlet än 0,5bar? Med tanke på att det är svårt att mäta så små mängder?
 
kulle
Den typen av säk ventil går inte att skruva på.
Har du någon koll på hur högt förtryck du pumpade i ? du bör ligga på 0,5 -0,7 som ett medel.
Har du för högt mottryck så vill ju säk ventilen släppa ut övertrycket.
 
kulle kulle skrev:
Den typen av säk ventil går inte att skruva på.
Har du någon koll på hur högt förtryck du pumpade i ? du bör ligga på 0,5 -0,7 som ett medel.
Har du för högt mottryck så vill ju säk ventilen släppa ut övertrycket.
Nä det kan jag inte säga med säkerhet, pumpade in en massa luft tyckte jag men mätte två olika tryckmätare vilka visade i princip inget utslag. Alltså bör det om nåt ara lägre än 0,5 bar. Dock pyste det ganska mycket när jag tryckte till ventilen, så förstår inte varför tryckmätarna inte visade något.

Har testat att motionera, släppa säkerhetsventilen med en smäll, knackat lätt med hammare osv men som bäst får jag ner det till droppande med en droppe var 4e sekund. Har testat att sätta igång vedpannan nu också för att se om droppet förändras, men förmodar att jag får byta ventilen om droppet inte försvinner?
 
kulle
Ja byt ventilen och då passar det bra att ställa in förtrycket på kärlet samtidigt när det är garanterat trycklöst i systemet.
 
kulle kulle skrev:
Ja byt ventilen och då passar det bra att ställa in förtrycket på kärlet samtidigt när det är garanterat trycklöst i systemet.
Blir nog att satsa på ett ventilbyte, verkar inte kosta mer än 250kr. Efter att systemet svalnat ett dygn så är trycket på 0,6-0,7bar. Droppet har iofs i princip avstannat, men det känns ju inte normalt att det ska sjunka till de nivåerna om standard är kring 1 bar? Och om ventilen ska släppa ut först vid 1,5?

Är detta ett byte man kan ge sig på själv som händig med nybörjare inom värmesystem? Vilka verktyg kommer jag behöva?

Förmodar att det är sådan här jag ska köpa: https://www.pbs.nu/sv/pannor/effect...jg8bzzzd3aUldVtfTacBsMnbTSItMGUhoCSWsQAvD_BwE
 
Ska tillägga att jag nu lyckats mäta lufttrycket i kärlet (med vattentryck på alltså) till 0,7bar. Känns som att det ska pumpas in betydligt mer luft då.
 
Nej inte mer luft du behöver inte ens de tumregelmässiga 0.5 bar från fabrik. Om du kan mäta så lägg dig hellre lite under det med kallt system och trycklöst på värmesidan. Om du har samma tryck på manometern för vattensidan låt det vara och då kan du lita på vad den visar.

Du ska sen fylla vatten så du ligger lite över lufttrycket och se hur trycket varierar när du har värmt upp. Ventilen kan du också vänta med om den slutat droppa. Om du sen behöver byta den är det ett enkelt jobb du kan göra om det blir aktuellt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för svar, då kanske jag ska avvakta lite helt enkelt. Men det är alltså "normalt" med ett tryck på säg 0,6bar i värmesystemet? Förutsatt att lufttrycket är lägre vid trycklöst/kallt system?

Jag uppskattar höjden från exp.kärlet till radiatorns högsta punkt på andra våningen till absolut max 2 meter, säkert kanske 1,5 meter. Då kanske ett tryck på 0,6 är ok?
 
Ja med din lilla höjdskillnad vore det bra redan vid 0.2-0.3 bar lufttryck. Men inget fel som du har nu heller bara volymen räcker vid varmt system och trycket då inte går över 1.5 bar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ok, då satsar jag på vattentryck runt 0,6 kallt och lufttryck strax därunder. Men jag blir fortfarande inte klok på varför vatten kommit ut när trycket är under 1bar? Borde det inte betyda otät ventil om den ska släppa ut vid 1,5?
 
J Josth skrev:
Finns det ingen säkerhetsventil för värmevattnet?? Brukar vara röd och på 1,5 bar för lite äldre system. Från säkerhetsventilen ska det går ett rör ner till golvbrunn eller liknande bl.a. för att värmevattnet kan vara hett med risk för att skada sig. Har pannan varit avstängd en tid är ju dock värmevattnet som rumstemperaturen.
Det sitter ju en säkerhetsventil på toppen av pannan.Den är för värmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.