Hej,

Familjen har köpt hus som skall renoveras ! Kul, men jag kommer behöva sjukt mycket hjälp och hoppas här kunna få lite bollplank med tipps och idér på alla ens frågor.

Kort info om huset (kommer mera efter hand):
Byggt 1945-1946
80+80 kvm - källarplan i sutteräng + boplan
Mycket behöver renoveras. Ytskickt, el, hela källaren, taket etc.

Handritade arkitektoniska ritningar av ett hus från 1945-1946 med planlösningar och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus från 40-talet med vit fasad och tegelrött tak omgivet av grönska, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vitt hus från 1945 med T11-tegel och platt entrétak mot en klarblå himmel, omgivet av grönska och en grusad framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergripande plan:
1: Renovera boplanet: Nytt tak, ny planlösning, nytt kök, nytt badrum, ny el, Öppna upp för 2 nya fönster, förminska ett. Bygga om murad spis etc. etc.

2: När ovanvåning är färdig så får man nog vila lite/spara pengar... Sedan
- Dränera källaren, Bila upp golv för att isolera och lägga in golvvärme, ratta runt planlösningen, skapa sovrum, tvättstuga, badrum etc.
- Bygga altan (efter dränering)

1/2: Parallellt så kommer tomten tas omhand förutsatt att det inte kostar pengar. Min tanke är att den kostar mest i tid och energi så länge man inte ska schakta runt jordmassor. Men innan dränering kommer inget stort göras.

Kort info mig mig:
32 bast. Renoverat 2 lägenheter tidigare, så jag har koll på de moment jag gjort tidigare. Men ett hus innebär ju lite nya spännande utmaning förutom omfattningen. Lägenheterna har varit i 30-tals hus så det ska bli skönt att slippa slaggstenen :)

Jag har generellt en fäbless för att ta mig an projekt, vilja förbättra/förändra/restaurera. Jag har (förutom lägenheterna) bland annat renoverat en Honda CB750 -73 och håller nu på med en rullande ombyggnad av en KTM äventyrshoj.

Jag har stort behov/intresse av att förstå och veta varför det är "si eller så". Detta är nog också lite av en yrkesskada då jag ursprungligen är Civilingenjör och förväntas "kunna ta reda på rätt svar" :)

Mina största frågor/tankar just nu
- Planlösning / fasad / tak

Planlösning:
För att få plats med kök (bänkskåp) så kommer vi förminska ursprungligt fönster till ett mer "liggande" fönster med lägre höjd. För att kompensera för minskat ljus insläpp (och öka ljusinsläpp) så vill vi öppna upp ett fönster i kök/vardagsrum så att man också får en siktlinje från entrén och ut. Denna sidan (söder) av fasaden är den som får mest sol så jag tänker att det skadar inte att få in lite mera ljus, framförallt eftermiddag.

Sedan tänker vi öppna upp för pardörrar på västra sidan. Här tomten "bäst" och det är här det är eftermiddag/kvällsol. Så rimligen är det här man kommer umgås ute under sommaren. Vi skulle gärna få mer "kontakt" med utsidan och tänker att en utgång med altan i detta väderstreck, från köket, skall ge det.
Vill man så kan man senare sätta i en altandörr i från sovrummet också ut på trädäcket.

Det vi är osäkra på är om vi ska gå på en modern look eller klassisk/40-tal. Jag brottas konstant mellan att vilja bevara, men också att göra det modernt. Jag gillar båda stilarna. Fönster är bytta 2007 till "liknande" fönster som det satt ursprungligen (2-luft och 3-luft) men de är inte alls lika stiliga och smala som ursprungligen. Val av fönster kommer ju in här, ska man ha hela fönster/balkongdörrar eller köra glassisk look ?


Handritade arkitektoniska ritningar av hus med anteckningar om planerad renovering, inklusive nya fönster och altandörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husplan med markeringar för solljusets rörelse under olika årstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak:
Idagsläget ligger det Vittinge T11 tegelkupor på som har sett bättre dagar. Tanken är att byta ut detta tak i vinter (entrepenör) eller i sommar (jag själv). Om vi vill behålla urpsrunglig stil så tänker jag att nya likadana tegelkupor kan vara finast. Men vill vi gå åt det mer moderna hållet så hade ett falsat plåttak varit snyggast... Typ Planja trend. Planja trend hade ju också funkat "OK" som tidstypiskt tak under tiden innan man bytt alla fönster/panel/fasad.

Så åter igen här är vi i valet mellan att bevara 40-tals stilen eller göra modernt, eller mitt emellan.

Fasad:
Fasaden är nymålad 2018 och kulören är fin. Inget att göra åt där, och det vore ekonomiskt oförsvarbart att byta ut den. Likaså fönster som är från 2007. OK, det är inte de fönster jag hade valt men de är för fina/nya för att bytas ut. Det jag vill göra dock är att måla knutbrädorna i samma kullör så att de inte "sticker ut" lika mycket. Samt byta ut fönsterfoder till mer tidsenlig slankare stil, samt måla in dessa också i samma kulör. Tänker att detta borde funka även om man går mot en modernare stil.

Två bilder, en visar ett befintligt fönster på ett hus, den andra är en ritning av tänkt fönsterdesign med smala foder på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Summerat så kan man väl säga att vi är redan vid ett vägskäl kring huruvida vi vill börja dra huset åt ett modernt håll eller bevara 40-talet (av det som finns kvar). Detta måste vi ju landa i innan vi söker bygglov för båda fönster och tak. Min ringa erfarenhet säger också att som lekman är det svårt att gå "mitt emellan" och få det snyggt. Som lekman kan man kopiera (det kan bli snyggt med) men för att kopiera ska det finnas många som gjort det innan. Vilket gör att det blir enklare att bara välja "modern" eller "40-tal".

All info och synpunkter mottages tacksamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ballder och 1 till
  • Laddar…
Påminner om mitt egna hems-hus från 1937. Ta en sväng i ett egna hems-område eller kolla på Hemnet när sådana hus säljes. Oftast finns massa bilder som man kan få inspiration av. Jag tror att tegeltak är det mest stilriktiga.
Och det är varken snyggt eller korrekt eller modernt att ha knutarna och fönsterfodren i avvikande färg. Det bör du ändra på, som du skriver.
 
Jag skulle inte minskat fönstret i köket, låt det vara kvar och dra bänken förbi bara. Det tilltänkta extra fönstret mellan kök och vardagsrum skulle jag byta till ett fönster ner till golv och en altandörr för att mynna ut i en balkong/altan med en trappa ner till trädgården.

Sen tycker inte jag taket ser så illa ut så vänta med det om det inte läcker

Ett enplanshus med förslag ritade, inklusive större fönster, altandörr och trappa ned till trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har en "grop" bakom köksbänken där fönstret är lägre. Tycker det fungerar bra.

Köksbänk med diskho och kran framför fönster som är lägre än bänkens nivå, med tvålflaskor på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg köksbänk vid fönstret med rengöringsmedel, borste och en del av fönstermekanismen, vilket visar "gropen" bakom köksbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tips är att inte bara måla om knutarna utan att också fälla in den i samma nivå som övriga fasaden. Du ska ju åndå måla om så det är inte så värst mycket merarbete. Det går rätt lätt att klyva brädorna med en cirkelsåg och sätta en ny locksläkt över den kapade änden. Så gjorde jag och tycker att det återställde huset en hel del. Längst ut på knuten skippade jag lockläkten. Det är lite olika hur husen ser ut i området

Närbild av husfasad med olika höjder på panelbrädorna, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag skulle inte minskat fönstret i köket, låt det vara kvar och dra bänken förbi bara. Det tilltänkta extra fönstret mellan kök och vardagsrum skulle jag byta till ett fönster ner till golv och en altandörr för att mynna ut i en balkong/altan med en trappa ner till trädgården.

Sen tycker inte jag taket ser så illa ut så vänta med det om det inte läcker

[bild]
Håller helt med. Vi hade tidigare matplats en trappa ner i trädgården där vi åt ibland. Det blir många fler middagar ute nu när matplatsen är direkt utanför dörren och man slipper bära allt ner för trappen.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
En kommentar om looken är att det är vettigare att behålla en avslappnad traditionell stil. Ska det bli modernt så måste du ändra precis allt och det kommer lätt kännas halvtaskigt tills det är gjort. Det kommer fortfarande vara ett äldre hus.
Jag bor i nytt hus och det är inte så stor skillnad som man gärna får sig att tro. Vill du ha något som ser bra ut på Instagram eller ett hem? ;)
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag skulle inte minskat fönstret i köket, låt det vara kvar och dra bänken förbi bara. Det tilltänkta extra fönstret mellan kök och vardagsrum skulle jag byta till ett fönster ner till golv och en altandörr för att mynna ut i en balkong/altan med en trappa ner till trädgården.

Sen tycker inte jag taket ser så illa ut så vänta med det om det inte läcker

[bild]
tack för input !
Tanken är att ha en altan/balkong ut på andra sidan. Typ dör värmepumpen sitter på väggen nu. Där är det mer som eftermiddag kväll, ena änden på altanen kommer närmre marknivå och en altan där skymmer inte dagsljus för våningen under där vi planerar att ha sovrum så småningom om.

Ritar en bild hur jag har tänkt senare ikväll
 
T toolman77 skrev:
Håller helt med. Vi hade tidigare matplats en trappa ner i trädgården där vi åt ibland. Det blir många fler middagar ute nu när matplatsen är direkt utanför dörren och man slipper bära allt ner för trappen.
Återkommer i kväll med hur jag har tänkt så kan vi se vad ni tycker om det. Men situationen du beskriver är den vi vill åt
 
Så här tänker jag "typ". Fördelar som jag ser med att anlägga en altan här
- Får fönster på gavelsidan => extra sida för ljus (kvällssol sommarhalvår)
- Närmare markplan => mindre trappa = snyggare
- Närmare markplan => skymmer inte dagsljus på källarplan
- närmare en stor del av tomten med kvällssol.

Hus med skisserad altan på gavelsidan, plan nära marken med trappa och räcken, i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av hus med planerad altan, solens bana markerad och anteckningar om fördelar med placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låter det vettigt ?
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En kommentar om looken är att det är vettigare att behålla en avslappnad traditionell stil. Ska det bli modernt så måste du ändra precis allt och det kommer lätt kännas halvtaskigt tills det är gjort. Det kommer fortfarande vara ett äldre hus.
Jag bor i nytt hus och det är inte så stor skillnad som man gärna får sig att tro. Vill du ha något som ser bra ut på Instagram eller ett hem? ;)
Tack, det lutar åt det som du säger. men det är svårt åt båda hållen, et modernt hus som inte är gjort "rätt" blir lätt själlöst och tårkigt. Ett äldre hus som inte är omhändertaget rätt blir lätt sunkigt/"sommarstuge bygge". Men som du säger så är nog den enklaste vägen med tillräckligt snyggt resultat att hålla sig på ett upprustat äldre utseende... Lite "restomod"
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Ett tips är att inte bara måla om knutarna utan att också fälla in den i samma nivå som övriga fasaden. Du ska ju åndå måla om så det är inte så värst mycket merarbete. Det går rätt lätt att klyva brädorna med en cirkelsåg och sätta en ny locksläkt över den kapade änden. Så gjorde jag och tycker att det återställde huset en hel del. Längst ut på knuten skippade jag lockläkten. Det är lite olika hur husen ser ut i området

[bild]
Tack, det hade jag tänkt göra. Eller jag hade tänkt måla in dom "minst". Fäller gärna in dom också. Problemet är att jag inte har någon lokläckt på fasaden (det var det innan :(). Men brukar man ha en kortsida utåt ? man gerar inte ? Kan man inte sätta en "dubbel lockläckt" annars ? nu har jag ju inte lockläckt så det spelar ingen roll iof :)

Jag har funderat på att sätta dit en lockläkt. Bara för jag tycker det är snyggt, men fasaden är i dagsläget ca 130 mm breda dubbelfasspontade plank. När man har lockläkt brukar man ju ha bredare plank (150-190 mm) så är osäker på hur det ser ut. Sedan så vet jag inte om det går att spika i nåt/fjäder utan att panelen bakom spricker.
 
Missade att det inte var lockläkt i dagsläget. Har du inte lock tycker jag knutarna kan vara kvar. 130mm är nog lite smalt för att sätta lock över brädorna men kan fungera. Jag har 145mm brädor med 45 lock. Du kan ju alltid köpa två brädor och provmontera för att se hur det ser ut. Lockläkt kostar inte många pengar.

Om du kör med trubbig spik går det nog bra att skjuta i noten. Det sitter ju ändå en bräda bakom som borde skydda en del mot sprickor.
 
T toolman77 skrev:
Missade att det inte var lockläkt i dagsläget. Har du inte lock tycker jag knutarna kan vara kvar. 130mm är nog lite smalt för att sätta lock över brädorna men kan fungera. Jag har 145mm brädor med 45 lock. Du kan ju alltid köpa två brädor och provmontera för att se hur det ser ut. Lockläkt kostar inte många pengar.

Om du kör med trubbig spik går det nog bra att skjuta i noten. Det sitter ju ändå en bräda bakom som borde skydda en del mot sprickor.
Satt och räknade och funderade på panelen igår och inser att den kommer ganska långt ner i behovstrappan :)


Högst prio nu är att sätta planlösning (med nya fönster), hitta fönster och altandörrar för bygglov. Sedan ta fram underlag för bygglovet. Någon som vet vilken typ av underlag som behövs för nya fönster ? Eller är det kommunerna själva som avgör beroende på storlek/läge i huset etc. ?

Taket lutar nu åt att förbli tegel, priset på plåt är allt för högt. Speciellt då vi var tveksamma innan så har priset hjälpt oss glida i en riktning :)
 
Låter klokt, panelen är ju kosmetika medan planlösningen påverkar hur ni bor.

Kolla med kommunen vilka ritningar som finns på huset och utgå från dem. Att lägga till lite fönster är rätt lätt att göra med klipp och klistra i mspaint. Det är rätt låga krav på vad som behövs på ritningarna bara det framgår vad du vill göra.
 
BirgitS
Viktor.J Viktor.J skrev:
edan tänker vi öppna upp för pardörrar på västra sidan.
På din ritning ser det ut att vara max 120 cm för dörrarna och ha pardörrar med den bredden är lite jobbigt eftersom det är väldigt trångt att gå ut genom bara en dörr som då blir 50-60 cm bred och det är besvärligt att hela tiden öppna två dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.