Totte_S
Har pga priset bytt bort Telia som leverantör av bredband efter mer än 20 år problemfritt.
Betalar ny leverantör från 3/11 telia uppsagt från 4/11.

Hur lång tid är rimligt att det tar för ny leverantör att leverera tjänsten? Timmar? En dag? Tre dagar?

I min värld borde glappet kunna vara max ett par minuter, men jag har ingen aning om hur de gör rent praktiskt?
 
Har du bara bytt tjänsteleverantör inom Telia öppen fiber är det inget dröjsmål alls.

har du gjort ett operatörsbyte behöver du ju koppla in lite ny hårdvara som du antsgligen har fått i god tid innan bytesdagen.
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Totte_S
Ok, tack. Som jag befarade. Hårdvaran är på plats, kör min egen router. Bara att sätta sig o ringa då...
 
Ser att du har Kalmar i din profil och där finns Comhem/Tele2 samt Telenor på många stationer, så byter du fiberoperatör till någon av dem så ska det kopplas om på station till annan switch och byte av medieomvandlare, båda dessa görs av tekniker i normalfallet, samt mycket troligt även byte av router om du inte kör med egen.
Så beroende av vad du bytt är det din nya leverantör du ska fråga om leveransdatum.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Ok, tack. Som jag befarade. Hårdvaran är på plats, kör min egen router. Bara att sätta sig o ringa då...
...men med hårdvara avsåg jag den box där fiber avslutas, inte din router.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
A
Starta om medieomvandlaren bruka fungera.
 
Du har bytt fiberoperatör som jag tolkar din skrivning "Hårdvaran är på plats", dvs fått en ny medieomvandlare så ska din nya operatör kunna svara på om de också kopplat klart på station, de borde också kunna testa att de har kontakt med medieomvandlaren. Men du ser på medieomvandlaren om den har kontakt då det brukar finnas en WAN-indikator som lyser och oftast är det grönt sken när den har kontakt och 1 Gbit/s fiberhastighet. Som noterats kan en omstart, dra ut spänningsadapter och sätt i den efter någon minut, hjälpa.
 
Totte_S
Nä, någon ny medieomvandlare lär de inte skicka ut, det som sitter är från första installationen. Jag har startat om medieomvandlaren, så de har väl inte kopplat. Har jag beställt från den 3:e så ska det levereras då.
 
Problemet kan vara att Telia inte släppt noden. Jag hade samma problem när jag bytte från Telia, tog några samtal till Telia innan det helt plötsligt fungerade. Sista samtalet så hade jag den nya operatören i en annan telefon, som sa att Telia fortfarande blockerade noden. Berättade för Teliapersonen att jag hade den andra operatören i en annan lur, då helt plötsligt försvann blockeringen.

Edit: Ingen aning om det heter nod, det var det jag fick till mig från supporten iaf.

Edit 2: Sa du upp Telia igår den 4/11? Kan vara att du har 30dagars uppsägningstid och att de inte släpper din nod förens den tiden gått ut?
 
  • Gilla
Fogel74
  • Laddar…
Hade också liknade situation/problem när jag bytte från Telia ett par år sedan. Jag tecknade avtalet med nya leverantören till en dag innan bytet, för att vara "på säkra sidan" att det inte skulle bli något glapp.
Krävdes några samtal för att få det att fungera :)
Nya operatören hade försökt aktivera enl dagen som jag skrev, men då gick det inte iom att Telia inte skulle koppla ur förens dagen efter. Men när Telia väl kopplat ur så försökte inte nya operatören automatisk, utan jag fick ringa och säga åt dom. Men då hade inte Telia "släppt" kopplingen, enl nya operatören. Så blev ett par samtal till fram och tillbaka...
 
Totte_S
Tack för alla svar. Jag sa upp i god tid, den 4/11 var min sista dag hos telia. Mycket riktigt säger supporten att telia inte släppt anslutning när de försökt koppla, och det kann stämma eftersom telia inte släppte förrän runt 22.30 igår kväll. Efter manuell handpåläggning så är det nu igång i alla fall. Lite synd att inte operatörerna fixat en fungerande rutin för detta.
Nästa gång byter jag operatör när jag är på semester.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Helt fantastiskt struligt kan det bli ibland, som när jag bytte till Telia.
Jag kommer aldrig att byta i semestertider någon mer gång.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Helt fantastiskt struligt kan det bli ibland, som när jag bytte till Telia.
Jag kommer aldrig att byta i semestertider någon mer gång.
Jag som nästan bara arbetat med företagskunder och de seriösa samt de flesta stora företag har förändringsstopp gällande IT/Tele midsommarveckan och ca 1,5 månad framåt, osäkerheten gäller både egna resurser och leverantörernas.
 
Bra där @AndersS, jag ska fan också börja med officiella maintenance windows och summer freeze här hemma......

När ungarna vill ha Disney+ påkopplat över sommaren så säger jag bara, sorry, kom åter i augusti så kan vi snacka om det.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Sommaren är den tid på året då det finns mycket att göra, när ungarna var små fanns inga Disney-kanaler utan Bolibompa på SVT
Men allt förändras men kan vara bra att "tänka utanför TVburken", förlåt boxen:rofl:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.