Jag köpte bostadsrätt i vintras. Det var mitt första köp så jag gjorde alla fel man kan göra (köpte lägenhet av bostadsrättsföreningens ordförande, allt måste renoveras då föreningen snålat med underhåll under mycket lång tid).

Tyvärr är jag superdålig på att renovera och vet inte var jag ska börja. Badrummet är från 60-tal och det är liknande situation i hela huset. Vi ska renovera gemensamt i början på nästa år, men jag är supernervös över hela arrangemanget. Badrummet ligger vägg i vägg med köket som även det måste renoveras.

Jag har som sagt mycket ångest över hela situationen och är rätt bitter över att jag gjorde som jag gjorde.

Nu funderar jag på en egen långsiktig plan för renoveringar. Om badrummet görs nästa år, ska jag göra köket samtidigt, eller vänta? Samma sak med golv och el som måste dras om? Dvs.

1. Badrum
2. Kök
3. El
4. Golv
5. Fönster

Eller finns det någon bättre ordning?
 
Det är väl bara "golv" och "kök" på din lista som du har något ansvar för, och frågan är väl hur djup plånbok du har?

Om det var allmänt känt att föreningen hade stora renoveringar på gång kan det ju hållit nere priset på lägenheten. Jag känner flera som gått igenom "stamrenoveringar" och även om det är lite jobbigt när det pågår så har alla varit nöjda efteråt!
 
  • Gilla
Elfrida
  • Laddar…
harry73
Fundera nu över om ni vill ändra planlösning i köket så att du vill ändra plats på avlopp och vatten. För det kan man gärna göra i samband med badrumsrenoveringen
 
Tack för svar :)
När det gäller elen så har de bytt skåpet, men eldragningen inne i lägenheten är fortfarande den gamla. Jag bor i bostadsrätt i Helsingfors (flyttade för 5 år sen). Dom har lite andra regler här, där varje bostadsrätt får bestämma själv vem som har ansvar för vad. Hos oss verkar det som att ägaren drar elen inom lägenheten själv (med hantverkare).

Jag frågade om det var nåt renoveringsprojekt på gång, exempelvis badrumsrenovering, men försäljaren svarade att det inte fanns nåt. Senare fick jag veta att det visst var badrumsrenovering på gång och även massa annat (fönster, källare, balkong). Tur i oturen är att föreningen inte har några skulder, så det finns låneutrymme.

Pengar har jag, både besparingar och bra lån från banken (jobbar inom finans). Så jag tror jag ska anlita folk som får göra saker, men även det är nervöst. Beställarrollen kräver att man har koll på saker ändå.
 
Redigerat:
BirgitS
När det gäller el så är det nog vanligast att man tar det rum för rum, alltså när man renoverar badrummet så uppdaterar man elen i det rummet och när man fräschar upp vardagsrummet så ser man över elen där. Många gör likadant med golvet om man nu inte vill ha ett sammanhängande golv utan trösklar i flera rum.

När det gäller fönster beror det ju på i vilket skick de är. Om de är mycket skadade, dvs. så att det riskerar att bli fuktskador, så är ju det något som är viktigt att göra fort.
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Jag har köpt i tre lägenheter med renoveringsbehov varav den vi nu har köpt ska totalrenoveras.

Mitt tips är att göra allt på en gång. Det kommer ta ca 8 veckor men sen är du klar. Har du pengar till det så kör så istället för att dutta hit och dit. Det är bäst för plånboken och dig.
 
  • Gilla
Sylvek och 3 till
  • Laddar…
Gå på rekommendationer från andra och ta en hantverkare som du kan prata med och som förstår dig. Börja leta nu, de har mycket att göra och de som är bra är ofta fullbokade.
 
T tummenmittihanden15 skrev:
Tack för svar :)
När det gäller elen så har de bytt skåpet, men eldragningen inne i lägenheten är fortfarande den gamla. Jag bor i bostadsrätt i Helsingfors (flyttade för 5 år sen). Dom har lite andra regler här, där varje bostadsrätt får bestämma själv vem som har ansvar för vad. Hos oss verkar det som att ägaren drar elen inom lägenheten själv (med hantverkare).

Jag frågade om det var nåt renoveringsprojekt på gång, exempelvis badrumsrenovering, men försäljaren svarade att det inte fanns nåt. Senare fick jag veta att det visst var badrumsrenovering på gång och även massa annat (fönster, källare, balkong). Tur i oturen är att föreningen inte har några skulder, så det finns låneutrymme.

Pengar har jag, både besparingar och bra lån från banken (jobbar inom finans). Så jag tror jag ska anlita folk som får göra saker, men även det är nervöst. Beställarrollen kräver att man har koll på saker ändå.
Fast även här har man oftast ansvar för elen i lägenheten. Jag tycker inte du ska vara nervös inför en renovering. Börja kolla saker nu, vad du gillar, vad som funkar, vad som inte funkar så kommer du få ett härligt boende ganska snart. Mät, mät och mät i lägenheten. Då får man massor av idéer. Det är väl jättebra att du slipper badrummet från urminnes tider och får något som är dagens standard. Se på det som en möjlighet. Men jag kan inte nog poängtera ser jag skrev. Ta en hantverkare som du verkligen kommer överens med. Finns inget värre än när se inte förstår vad man vill. Naturligtvis ska de ha alla behörigheter etc men utöver det. Så, nu ska jag sluta spamma dig.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Bekostar bostadsrättsföreningen hela badrumsrenoveringen? Det kan så klart vara jobbigt när renoveringen sker men hade jag köpt en sådan lägenhet och mer eller mindre fått reda på att badrummet skulle göras om så hade det känts som om jag vunnit högsta vinsten! Det som kan vara bra att veta är förstås vad du kan bestämma själv vs. vad föreningen bestämmer. När du vet det kan ju börja fundera på det roliga såsom ytskikt, inredning etc.
 
Misse Misse skrev:
Bekostar bostadsrättsföreningen hela badrumsrenoveringen? Det kan så klart vara jobbigt när renoveringen sker men hade jag köpt en sådan lägenhet och mer eller mindre fått reda på att badrummet skulle göras om så hade det känts som om jag vunnit högsta vinsten! Det som kan vara bra att veta är förstås vad du kan bestämma själv vs. vad föreningen bestämmer. När du vet det kan ju börja fundera på det roliga såsom ytskikt, inredning etc.
Det är en lite annorlunda förening då den till större delen ägs av familjen som byggde huset en gång i tiden, så det är i princip de som bestämmer. Dock så vill de inte bestämma utan låter andra rösta. När det kommer till badrummen så upphandlar vi gemensamt, men föreningen inspekterar. Vi kommer dock betala själva, så jag ska prata med banken om jag kan låna. Det ser ut at bli ungefär 140 000 kr med helentreprenad, vilket är ungefär vad jag fick i offert när jag kollade runt tidigare.
 
Fönster ingår i de allra flesta (läs alla) fall i bostadsrättsföreningens ansvarsområde. Du får kolla detta i föreningens stadgar. Du har isåfall endast ansvar för det inre ytskicket på dina fönster, samma regler brukar gälla för dörrar.

Punkterna 1-4 åligger däremot oftast på bostadsrättsinnehavarens lott, dock som ovan, kolla i stadgarna. Däremot är ju det vanligt att man genomför gemensamma stambyten inom föreningen, och det är ju tydligen på gång i din förening.
 
T tummenmittihanden15 skrev:
Det är en lite annorlunda förening då den till större delen ägs av familjen som byggde huset en gång i tiden, så det är i princip de som bestämmer. Dock så vill de inte bestämma utan låter andra rösta. När det kommer till badrummen så upphandlar vi gemensamt, men föreningen inspekterar. Vi kommer dock betala själva, så jag ska prata med banken om jag kan låna. Det ser ut at bli ungefär 140 000 kr med helentreprenad, vilket är ungefär vad jag fick i offert när jag kollade runt tidigare.
Men det är ju positivt med en gemensam upphandling (borde bli lägre pris!) Jag tror absolut inte du har något att vara nervös för, det kommer ju gå hur bra som helst och dessutom är du ju inte ensam om renoveringen och det är ju bra att föreningen kommer att inspektera så att allt blir rätt. Har ni någon plan för köken? Kan man dra om elen på de ställen som berörs (alltså i takt med renoveringen) eller måste allt dras om samtidigt? Det som jag hade varit väldigt irriterad över dock är att du fått felaktig information (= att det inte var något renoveringsprojekt på gång). Är detta något du kan ta upp med mäklaren? Jag har tummen mitt i handen men har även lyckats med både badrumsrenoveringar och köksrenovering och en större ombyggnad (har alltså inte gjort själva jobbet själv). Jag är säker på att du kommer klara detta hur bra som helst och behöver du support så finns ju vi andra här som gärna hjälper dig men som sagt, se det som en möjlighet att få en lägenhet som du verkligen tycker om (även om jag förstår att det är minst sagt surt att köpa en lägenhet och därefter få reda på allt som skall renoveras).
 
Varför måste köket renoveras? Det enda som eventuellt kan vara känsligt i ett kök är vatten in och avlopp. Det brukar gå att ordna utan att riva hela köket. Lite bilder skulle underlätta :)
 
Tack för alla svar!

Här är nuläget, skisserat i sketchup

Badrumssituation
3D SketchUp modell av ett badrumsutrymme med markerade elinstallationer och VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elen
3D SketchUp-modell av ett badrum med markerade eldragningar och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här är planen för badrum
* Ny rördragning för avlopp för dusch
* Glasvägg (liten eller stor) för att skydda rören som går in i köket.
* Nytt integrerat ut-rör för tvättmaskin
* Ny stickkontakt för tvättmaskin
Det får egentligen inte plats en maskin, men jag tänker att det är smart för återförsäljningsvärdet att i.a.f. be dom montera rören och elen.
3D-skiss av badrumsplan med markerade rördragningar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en badrumsplan med markerade rördragningar och elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen för elen
* Stickkontakter i varje hörn
* Dra om elen så den går i taket
* Nya stickkontakter över fönstret och i hallen för spottar och julstjärnor
3D-ritning av renoveringsplan för ett rum med markerade platser för nya eluttag och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av planerad badrumsrenovering med markerade installationer för dusch, tvättmaskin och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.