P
Be grannarna köpa en extra kattlåda och ställa utomhus vid deras egen tomt. Det har jag gjort men det är grannarnas katter som använder den. Min katt går in på lådan i badrummet sedan ut igen.
 
H
C Cicciak skrev:
Har precis köpt ett hus och tyvärr har vi upptäckt att vår tomt är toalett för minst 5 katter. Någon som har tips hur man får bort dem från oss?
Djungeloja kanske, vet inte om det fungerar mot katter dock. Zeta har något medel som skrämmer bort rådjuren kanske hjälper det mot katter också. Eller sitta vakt med en vattenpistolen. Om man sätter dit en vattenspridaren så kanske de lär sig av med att göra sina behov på den platsen iallafall. Bara spekulationer/idéer.
 
När jag hade kattproblem på tomten så gjorde jag tillvaron usel för dom genom att överreagera kraftigt som kasta saker, skrika och väsnas så fort jag såg en kissemiss!
Innan var jag också orolig för att någon katt skulle försöka ge sig på vår kanin som bor ute! Lyckligtvis är kaninen helt orädd och försöker istället sätta på nyfikna katter :rofl:
Skulle katterna mot all förmodan bli sturska och skada kaninen så kommer jag med all säkerhet att ta den i nackaskinnet och lobba den tillbax till grannen omedelbart.
 
Mina problem verkar ha slutat tror jag.
För ett bra tag sen rök ett par katter ihop något jävulskt på min tomt, så de har jag inte sett sedan dess.
Sen den som jag misstänker sket mitt på gräsmattan och pissade på veden sprang ut framför en bil, lite tråkigt men så är det när man bor nära stor väg.
 
  • Gilla
Daaaaaniel
  • Laddar…
Intressant att det är okej att ha katter som strövar runt fritt i villaområden och ställer till elände. Tänk om folk hade sina hundar på samma sätt.
 
  • Gilla
Daaaaaniel
  • Laddar…
Våra grannar har katter som springer in på vår tomt. Jag är inget stort fan av dessa djur, generellt sett, men våra barn gillar när katterna kommer över. Jag har låtit de komma över för att glädja barnen dock har katterna börjat använda våra rabatter som toalett vilket inte är ok. Lösningen på detta var att sprida kaffesump i rabatten vilket är väldigt effektivt .
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B Baronn skrev:
En varm sommar hade vi öppet däruppe för att få ut värmen, då passade en katt på att smita in och bajsa i vår dotter säng.
Det här låter så otroligt att jag finner det föga troligt. Jag tror det är något annat än katter.
Har inte varit med om att katter klättrat uppför fasader in i hus. Och trots att jag vuxit upp med katter och har vänner med katter så har inga av dessa katterna basat i sängen annat än när de varit sjuka.

Edit: skulle nu det vara att det verkligen är sånna problem med just katter på din tomt och itne något annat bakomliggande så rekommenderar jag att du anmäler det till kommunen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Intressant att det är okej att ha katter som strövar runt fritt i villaområden och ställer till elände. Tänk om folk hade sina hundar på samma sätt.
Det har de ju här? Finns 3-4 hundar som får springa runt i byn helt själva. Folk är vansinniga på de ägarna.

Det positiva är väl att det blev lag på att frigående katter skall kastreras. Problemkatter bör hållas inne eller i koppel, sen finns det ju katter som är ok, mina föräldrar hade sådana. De höll sig i trädgården och i närmaste område, sket aldrig hos grannarna utan de gick faktiskt oftast in till lådan eller i en skogsdunge.
Men det går ju tyvärr inte dressera dem.

Det är dock värre med hundskit på trottoarer blir vansinnig om jag råkar trampa i skiten :p
Hade en granne när jag bodde i lägenhet som bara gick utanför dörren och lät hunden skita på gräsmattan där barn lekte. Men han fick en varning till sist som tur var.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Angående inlägg #269 av Baronn. Liksom Appendix (#277) låter det här så otroligt att jag också finner det föga troligt. Undrar vad som ligger bakom beskrivningen.
Har bott i radhus i snart 50 år men då aldrig hört klagomål om störande katter på de egna tomterna. Visst gör katter sina behov i våra gemensamma sandlådor men det är löst med skyddande nät.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det har de ju här? Finns 3-4 hundar som får springa runt i byn helt själva. Folk är vansinniga på de ägarna.

Det positiva är väl att det blev lag på att frigående katter skall kastreras. Problemkatter bör hållas inne eller i koppel, sen finns det ju katter som är ok, mina föräldrar hade sådana. De höll sig i trädgården och i närmaste område, sket aldrig hos grannarna utan de gick faktiskt oftast in till lådan eller i en skogsdunge.
Men det går ju tyvärr inte dressera dem.

Det är dock värre med hundskit på trottoarer blir vansinnig om jag råkar trampa i skiten :p
Hade en granne när jag bodde i lägenhet som bara gick utanför dörren och lät hunden skita på gräsmattan där barn lekte. Men han fick en varning till sist som tur var.
Visst finns det väl några hundar som får springa vind för våg, men de är ändå ett fåtal. Och jag har aldrig hört nån som sagt att hundar måste få vara ute utan tillsyn för allt annat är emot deras natur.
Naturligtvis ska man plocka upp efter sin hund också.
 
Jodå jag har också väsnat och kastat saker, stövlar, krukor, sten, hinkar med vatten m.m. i hopp om att skrämma katten så den aldrig kommer tillbaka. Det hjälper ett tag men sedan kan man se samma katt igen så tyvärr det hjälper inte här iaf.

Kaffesump kanske kunde funka, problemet är dock att min framsida med singel är 10x25m så jag skulle behöva en lastbil med sump :)

Sen kunde jag inte ana att skriva ner min berättelse med att mina kattproblem skulle resultera i att jag tom blir kallad lögnare av trångsynta människor som själv inte råkat ut för samma saker och inte tror att någon annan kan råka ut för det heller. Vad är det med er? Ni ska bara veta hur många katter jag skrämt ner från våra balkonger genom åren. Jag har tom bild när 2 katter sitter uppe på vår grannes tak, men det är väl inte lönt att lägga upp den här för då har jag väl bara fabricerat den i era ögon, herregud.

Trots vi har via snickare och jag själv satt nät för hål så kan vi fortfarande se katter klättrande på vår fasad (mindre nuförtiden dock än innan), senast vi såg en, behöver inte var senast de var här, var för 2 veckor sedan. Vi har s.k. smala topp fönster i våra tegelväggar på båda gavlarna på vår nedan våning så via dessa kan man se om där kommer en katt eller om man sitter på ovanvåningen och ser eller hör en katt komma hoppande, så jo jag har fortfarande något glipa, där katterna kan på något vis kan komma upp, för två veckor sedan vinter fixade jag vår robot klippare som innebar bl.a. att klipparens hus flyttades in skyddat vid ena husgaveln, på kvällen såg frugan en katt använda sig av den nya språngbrädan, hoppade upp på ett redskaps skjul upp under balkongen och gick på kanten av våra topp fönster. För 3 veckor sedan vaknade jag till mitt i natten och fick se en katt använt en av våra stora krukor på framsidan och hoppade upp till våra takfönster, där den strök längs kanten, jag såg inte när den använde krukan såklart men den måste ha gjort det. Men varför skriver jag, för det måste vara lögn detta med eftersom så gör inte katter, tack för förtroendet.
 
Jag har inte sagt något om lögn utan att din historia var och fortfarande i vissa stycke är otroligt osannolik där bilder skulle kunna ge en förklaring. Katter gillar visserligen att klättra så en katt på ett tak är ingenting konstigt, och husen på er gata kanske råkar vara kattvänliga i det avseendet.
 
Med för många okastrerade katter på en liten yta tror jag det kan bli problem. Vi har själva katt, ett antal grannar har katt. Då jag plockar upp efter en katt vet jag hur mycket skit som produceras. Tyvärr kan man väl ha otur att en katt hittar en sandlåda eller rabatt den extra men för att sluta ner de ytor baronen beskriver krävs det ett mycket stort antal katter, jag tror inte ens det är möjligt.
 
R
B Baronn skrev:
Jodå jag har också väsnat och kastat saker, stövlar, krukor, sten, hinkar med vatten m.m. i hopp om att skrämma katten så den aldrig kommer tillbaka. Det hjälper ett tag men sedan kan man se samma katt igen så tyvärr det hjälper inte här iaf.

Kaffesump kanske kunde funka, problemet är dock att min framsida med singel är 10x25m så jag skulle behöva en lastbil med sump :)

Sen kunde jag inte ana att skriva ner min berättelse med att mina kattproblem skulle resultera i att jag tom blir kallad lögnare av trångsynta människor som själv inte råkat ut för samma saker och inte tror att någon annan kan råka ut för det heller. Vad är det med er? Ni ska bara veta hur många katter jag skrämt ner från våra balkonger genom åren. Jag har tom bild när 2 katter sitter uppe på vår grannes tak, men det är väl inte lönt att lägga upp den här för då har jag väl bara fabricerat den i era ögon, herregud.

Trots vi har via snickare och jag själv satt nät för hål så kan vi fortfarande se katter klättrande på vår fasad (mindre nuförtiden dock än innan), senast vi såg en, behöver inte var senast de var här, var för 2 veckor sedan. Vi har s.k. smala topp fönster i våra tegelväggar på båda gavlarna på vår nedan våning så via dessa kan man se om där kommer en katt eller om man sitter på ovanvåningen och ser eller hör en katt komma hoppande, så jo jag har fortfarande något glipa, där katterna kan på något vis kan komma upp, för två veckor sedan vinter fixade jag vår robot klippare som innebar bl.a. att klipparens hus flyttades in skyddat vid ena husgaveln, på kvällen såg frugan en katt använda sig av den nya språngbrädan, hoppade upp på ett redskaps skjul upp under balkongen och gick på kanten av våra topp fönster. För 3 veckor sedan vaknade jag till mitt i natten och fick se en katt använt en av våra stora krukor på framsidan och hoppade upp till våra takfönster, där den strök längs kanten, jag såg inte när den använde krukan såklart men den måste ha gjort det. Men varför skriver jag, för det måste vara lögn detta med eftersom så gör inte katter, tack för förtroendet.
Minkfälla, det finns fällor som fångar bytet levande och sådana som dödar direkt.... Om levande, ta den med på en biltur till nästa by o lämna in till djurskyddsföreningen....
 
  • Gilla
  • Haha
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Djurskyddsföreningen har fällor att låna ut som man kan fånga in besvärliga katter i.

Men djur som bajsar mitt på stenläggning, singel eller gräsmatta och inte gräver över det är vanligtvis räv eller igelkott, inte katt.
 
  • Gilla
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.