Hej!

Min mamma har PEAB hos sig i ett försäkringsärende som hade med fukt att göra, och ett av badrummen är en riktig cirkus:

* Golvvärmen missades att lägga in (osäkert vems fel det var) så de var tvungen att göra om någon gjutning av något och höja upp hela skiten för att få in den.
* Att sätta 60x60 på vägg skulle bli svindyrt, kanske med all rätt, men de vägrade även att göra fall på någonting större än 20x20 så jag fick köpa en knippe extra kakel för området med duschhörna.
* Duschhörnan som de godkände var för stor så de höll på att ta bort en dörrlist och skruva upp den i dörrkarmen på bastudörren (Mamma hade tröttnat så hon godkände det tyvärr), så jag fick beställa en ny hörna och nu har vi två extra fogade hål i kaklet istället.
* Jag hade köpt en fin golvbrunn där man lägger en kakelplatta i så att endast en diskret kant syns och är skön att stå på, men nu sitter det den billigaste skitfula golvbrunnen där istället som en hemsk finne vi aldrig får bort.

Den sista punkten känns som strået som knäckte kamelens rygg nu, för det där kommer vi att få dras med varje dag och säkert påverka vårt säljvärde också i framtiden.

De påstår att det är omöjligt att bryta upp golvbrunnen och göra om det, men är det verkligen så eller är de bekväma igen?

(Vill bara kommentera också att försäkringsbolaget säger att de använt nästan en miljon på hela huset, och vi betalade 40 000kr extra bara för en del måleriarbete på träpaneler på vägg och tak, så det är absolut tokdyra även om försäkringsbolaget inte kan använda ROT. En normal människa använder ju inte PEAB i en privat bostad, och det är tydligt varför nu. De har även skavt en tapet, skavt nylagd parkett och eventuellt en nyinköpt frysdörr och lite andra småsaker som jag tänker mig att normala snickare som är vana med att jobba för privatpersoner och inte offentliga byggen skulle se upp med bättre. Eller så är det för att hon bor i en småstad där ingen bryr sig.)
 
Redigerat:
T
Låter ju inte bra, har du några bilder på spektaklet? Alltså det färdiga badrummet?
 
Jag fick en bild av mamma och jag måste säga att jag ställer mig lite frågande till den (vänster), jämfört med hur jag hade tänkt mig att det skulle se ut (höger):

Två bilder på badrumsgolv, en med ojämna fogar och markerade fel, och en med jämn fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var det fel på kaklet som de inte sa något om eller vad tänkte de med denna fogning?
 
BirgitS
E eobet skrev:
Den sista punkten känns som strået som knäckte kamelens rygg nu, för det där kommer vi att få dras med varje dag och säkert påverka vårt säljvärde också i framtiden.
Om det inte ska säljas de närmaste åren spelar det knappast någon roll för om typ 5 år så kommer ju badrummet att vara omodernt i alla fall.

E eobet skrev:
men de vägrade även att göra fall på någonting större än 20x20 så jag fick köpa en knippe extra kakel för området med duschhörna.
Så är det ju, även 20x20 är ju i största laget.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte ska säljas de närmaste åren spelar det knappast någon roll för om typ 5 år så kommer ju badrummet att vara omodernt i alla fall.


Så är det ju, även 20x20 är ju i största laget.
Alltså, du låter som en av de bekväma kakelsättarna! Skärpning! :p
 
BirgitS
Om man har större plattor och försöker lägga fall med dem kommer man att få stora fogsprång så att det blir mycket otrevligt att gå där. Om man inte har brunnen i hörnet eller längs väggen, då kan det gå.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Om man har större plattor och försöker lägga fall med dem kommer man att få stora fogsprång så att det blir mycket otrevligt att gå där. Om man inte har brunnen i hörnet eller längs väggen, då kan det gå.
Jag har 30x60 plattor vid brunnen, och det är färre fogspringor att gå på. Om inte väljer man 60x60 plattor, så får kakelsättaren kuvertskära, ÄNNU snyggare. Jag tror att om man har bra smak så blir inte badrummet gammalt efter 5 år...Tror inte man kaklar om badrummet som man byter tapet väl....dyr hobby annars.
 
Redigerat:
BirgitS
M MoveMe skrev:
Jag har 30x60 plattor vid brunnen, och det är färre fogspringor att gå på. Om inte väljer man 60x60 plattor, så får kakelsättaren kuvertskära, ÄNNU snyggare. Jag tror att om har bra smak så blir inte badrummet gammalt efter 5 år...Tror inte man kaklar om badrummet som man byter tapet väl....dyr hobby annars.
Visst blir det färre fogar men det går ju inte att få korrekt fall.

Jag tror inte heller att det är normalt att man renoverar badrummet vart femte år men det hindrar ju inte att en presumtiv köpare kommer att tycka att det är omodernt. Gör man som alla andra vid en viss tidpunkt kommer folk att ha tröttnat på det efter några år och det blir något annat som är trendigt.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Visst blir det färre fogar men det går ju inte att få korrekt fall.

Jag tror inte heller att det är normalt att man renoverar badrummet vart femte år men det hindrar ju inte att en presumtiv köpare kommer att tycka att det är omodernt. Gör man som alla andra vid en viss tidpunkt kommer folk att ha tröttnat på det efter några år och det blir något annat som är trendigt.
Fast nu handlade ju tråden om att PEAB fått uppdrag att göra om ett badrum som försäkringen betalar och personen kostat på sig en visuellt finare brunnssil som inte blivit ditsatt, spelar ingen roll om den blir gammal om 5 år väl? Man ska väl få det man begärt och sagt till om?
 
  • Gilla
Arnmark
  • Laddar…
BirgitS
M MoveMe skrev:
Fast nu handlade ju tråden om att PEAB fått uppdrag att göra om ett badrum som försäkringen betalar och personen kostat på sig en visuellt finare brunnssil som inte blivit ditsatt, spelar ingen roll om den blir gammal om 5 år väl? Man ska väl få det man begärt och sagt till om?
Javisst, men det kom upp därför att TS var rädd för att det skulle påverka priset vid en framtida försäljning.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men det kom upp därför att TS var rädd för att det skulle påverka priset vid en framtida försäljning.
Den designade brunnen ser ju grymt mycket snyggare ut. Jag tror också att den brunnen som sitter där nu kommer att dra ned på priset, om de nu inte säljer huset om 20 år...då kanske jag inte skulle bry mig....eller om den satt under ett snyggt badkar....
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Visst blir det färre fogar men det går ju inte att få korrekt fall.

Jag tror inte heller att det är normalt att man renoverar badrummet vart femte år men det hindrar ju inte att en presumtiv köpare kommer att tycka att det är omodernt. Gör man som alla andra vid en viss tidpunkt kommer folk att ha tröttnat på det efter några år och det blir något annat som är trendigt.
Inga problem att få ett bra fall med kuvertskärning, det är just därför man gör en kuvertskärning för att få ett bra fall alltså:cool:
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Arnmark
Ni vill flytta golvbrunnen ca 5cm uppåt? Då måste väl hela badrummet göras om eftersom tätskiktet bryts? Och för väggnära golvbrunnar så krävs ett annat tätskikt än vad dom förmodligen har använt. Inte säker på att jag har rätt, jobbar i en helt annan bransch men planerar själv en badrumsrenovering och det är så jag har uppfattat det.

Hade ni kommit överens om vilken golvbrunn som ska användas och dess placering sen tidigare så får väl PEAB fixa sitt misstag. Är det något som ni kommit på i efterhand så lär ju inte försäkringsbolaget vara så sugen på att betala för den flytten.
Sen kanske det är någon balk eller liknande som sitter så att ni inte kan ha golvbrunnen exakt där ni vill? Men det tycker man ju att ni borde blivit informerad om under arbetets gång.

Att dom lagt kantstött kakel tycker jag är mest oroande, har dom fuskat med något sånt synligt för att spara 150kr så undrar man vad dom fuskat med som inte syns.
 
M
Arnmark Arnmark skrev:
Ni vill flytta golvbrunnen ca 5cm uppåt? Då måste väl hela badrummet göras om eftersom tätskiktet bryts? Och för väggnära golvbrunnar så krävs ett annat tätskikt än vad dom förmodligen har använt. Inte säker på att jag har rätt, jobbar i en helt annan bransch men planerar själv en badrumsrenovering och det är så jag har uppfattat det.

Hade ni kommit överens om vilken golvbrunn som ska användas och dess placering sen tidigare så får väl PEAB fixa sitt misstag. Är det något som ni kommit på i efterhand så lär ju inte försäkringsbolaget vara så sugen på att betala för den flytten.
Sen kanske det är någon balk eller liknande som sitter så att ni inte kan ha golvbrunnen exakt där ni vill? Men det tycker man ju att ni borde blivit informerad om under arbetets gång.

Att dom lagt kantstött kakel tycker jag är mest oroande, har dom fuskat med något sånt synligt för att spara 150kr så undrar man vad dom fuskat med som inte syns.
Trodde väl bara de vill byta till en brunssil som har avrinning runt kanten och som man fäster en klinkerbit på så brunnen blir osynligare.
 
BirgitS
T tank77 skrev:
Inga problem att få ett bra fall med kuvertskärning, det är just därför man gör en kuvertskärning för att få ett bra fall alltså:cool:
Det vet jag ju men då blir det ju fler fogar och det var ju fogarna som MoveMe ville slippa genom att ha 30x60 plattor vid brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.